Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

A, B, C a teď i D aneb co nás čeká a nemine na nové lince metra

Zprávy

11. 1. 2025

5 minut čtení

A, B, C a teď i D aneb co nás čeká a nemine na nové lince pražského metra Foto: dpp.cz

Mnozí z vás si už jistě všimli, že metra na lince C zastávkou Pankrác pouze projíždějí, a bude se tak dít až do začátku roku 2026. A proč? Důvod je jednoduchý - výstavba a propojení koridoru s novou linkou D, která povede mezi Náměstím Míru a Depem Písnice. Na co se můžeme na této nové lince těšit?

Všichni, kteří pravidelně využívají linku metra C jistě vědí, že okolí stanic, jako je Pankrác nebo Budějovická, je v ranních a pozdních odpoledních hodinách skutečně velmi frekventované. A naopak do míst, jako je Krč nebo Libuš, se metrem nedostanou a musí volit mnohdy hned několik autobusových přestupů. Tomu už bude ale brzy konec. Celý letošní rok je uzavřena stanice metra Pankrác, kterou bude DPP (Dopravní podnik Praha) propojovat s nově vzniklou linkou metra D, a která bude oficiálně otevřena v roce 2031.

Budoucí linka metra D

V lednu 2022 dokončil Pražský dopravní podnik geologický průzkum stavby trasy metra D. A ihned poté slavnostně zahájil i samotnou stavbu úseku z Pankráce na Olbrachtovu (l. etapa). Déčko přitom má být zcela unikátní linka bez strojvedoucího. Na trase bude jezdit šestnáct souprav, vlaky by měly být po celé své délce průchozí a bez kabiny pro řidiče. Systém řízení souprav navíc dokáže rychle a efektivně reagovat na počet cestujících a vyhodnotit, kdy je potřeba zkrátit nebo prodloužit interval mezi jednotlivými spoji. Dalším novým prvkem budou skleněné bezpečnostní stěny, které oddělí nástupiště od kolejiště. Toto řešení je již delší dobu k vidění například v Paříži. Jednotlivé stanice metra D sledují návaznost na další městskou hromadnou dopravu. U některých z nich se také počítá se záchytnými parkovišti, které mají omezit automobilovou dopravu ve městě.

Realizace stavby metra

Výstavba trasy D je rozdělena do čtyř, na sebe navazujících etap. Práce přitom začaly na nejnáročnějším úseku, jehož výstavba potrvá nejdéle, a to sedm a půl roku. Jako poslední naopak začne vznikat nejjednodušší úsek, kde stavební práce zaberou pouze zhruba čtyři roky. V první etapě (která probíhá od roku 2022) DPP a sdružení zhotovitelů postaví úsek Pankrác - Olbrachtova. Na ní naváže druhý úsek ze stanice Olbrachtova do zastávky Nové Dvory. Tato stavba bude zahájena po výběru zhotovitele a následném podpisu smlouvy. V rámci této fáze vzniknou tři stanice: Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory a tři mezistaniční tunely, počínaje tím za stanicí Olbrachtova. Třetí v pořadí by se měl začít stavět úsek z Pankráce směrem do centra Prahy, na Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Jako poslední dojde k výstavbě čtvrté etapy, tedy úseku Libuš – Depo Písnice, kde vzniknou tři stanice, mezistaniční traťové tunely, a také samotné depo pro vlaky linky D.

Otevření nové linky pražského metra

Dokončení a zprovoznění všech úseků DPP předpokládá na konec roku 2031. Linka D má za cíl nejen rozšířit pokrytí městské hromadné dopravy do méně dostupných částí Prahy, ale také výrazně zvýšit komfort cestování. Obyvatelé Krče, Libuše nebo Písnice se díky ní konečně přiblíží k centru Prahy, aniž by byli odkázáni na časově náročné přestupy. Moderní technologie řízení vlaků a nové bezpečnostní prvky navíc slibují efektivnější a bezpečnější provoz. A ačkoliv se spuštění nové linky metra může prozatím zdát jako hudba budoucnosti, tato investice bude zásadním zlepšením infrastruktury Prahy. Déčko má potenciál zkrátit dojíždění tisícům lidí, a v neposlední řadě podpořit rozvoj nových obytných čtvrtí i pomoci v boji proti dopravním zácpám a znečištění.

Pomalu ale jistě se tak začíná zdát, že se Praha stává moderním velkoměstem, připraveným na výzvy budoucnosti.

Autor

Kateřina Rázlová

Copywritingu se věnuje od roku 2016. Má zkušenosti s tvorbou obsahu pro e-shopy a vyhledávače letenek. V Macchiatu působí jako spoluzakladatel a šéfredaktor, zaměřující se na psaní rozhovorů, článků o realizaci architektonických projektů i PR článků.

Další články

Puma Speedcat OG aneb další legendární tenisky se hlásí o slovo

Puma Speedcat OG aneb další legendární tenisky se hlásí o slovo

Zprávy

4. 5. 2025

Kateřina Rázlová

Puma sáhla po modelu, který už kdysi zářil jasněji než slunce a dokázala mu dodat ještě silnější lesk. Vítejte zpět, kočičky!

Nové turistické poplatky v Evropě pro rok 2025: Kde a kolik zaplatíme

Nové turistické poplatky v Evropě pro rok 2025: Kde a kolik zaplatíme

Zprávy

14. 4. 2025

Kateřina Rázlová

S příchodem hlavní turistické sezóny pro rok 2025 se bude potřeba připravit i na změny v rámci turistických poplatků a daní.

Český pavilon na Expu 2025 v Osace: sklo, spirály a spousta snů

Expo 2025 a úspěch českého pavilonu: Sklo a spousta snů

Zprávy

16. 4. 2025

Kateřina Rázlová

Český pavilon na Expo 2025 sliboval víc než jen vizuální zážitky. Deklaroval manifestovat českého ducha. A svůj slib splnil.

Pohřeb papeže Františka: Kdo se ho dnes zúčastní a co bude následovat

Pohřeb papeže Františka: Kdo se ho zúčastní a co bude následovat

Zprávy

26. 4. 2025

Kateřina Rázlová

Dnes, 26. dubna 2025 od 10 hodin dopoledne, bude probíhat před Bazilikou svatého Petra pohřební mše svatá papeže Františka.

Zemřel papež František: Muž hluboké víry přeměňoval církev tak, aby lépe plnila poslání v současnosti

Zemřel papež František: Muž víry, který přeměňoval církev

Zprávy

21. 4. 2025

Kateřina Rázlová

V 88 letech zemřel papež František. Muž hluboké víry přeměňoval církev tak, aby lépe plnila poslání současnosné společnosti.

Nahoru