Mnozí z vás si už jistě všimli, že metra na lince C zastávkou Pankrác pouze projíždějí, a bude se tak dít až do začátku roku 2026. A proč? Důvod je jednoduchý - výstavba a propojení koridoru s novou linkou D, která povede mezi Náměstím Míru a Depem Písnice. Na co se můžeme na této nové lince těšit?
Všichni, kteří pravidelně využívají linku metra C jistě vědí, že okolí stanic, jako je Pankrác nebo Budějovická, je v ranních a pozdních odpoledních hodinách skutečně velmi frekventované. A naopak do míst, jako je Krč nebo Libuš, se metrem nedostanou a musí volit mnohdy hned několik autobusových přestupů. Tomu už bude ale brzy konec. Celý letošní rok je uzavřena stanice metra Pankrác, kterou bude DPP (Dopravní podnik Praha) propojovat s nově vzniklou linkou metra D, a která bude oficiálně otevřena v roce 2031.
Budoucí linka metra D
V lednu 2022 dokončil Pražský dopravní podnik geologický průzkum stavby trasy metra D. A ihned poté slavnostně zahájil i samotnou stavbu úseku z Pankráce na Olbrachtovu (l. etapa). Déčko přitom má být zcela unikátní linka bez strojvedoucího. Na trase bude jezdit šestnáct souprav, vlaky by měly být po celé své délce průchozí a bez kabiny pro řidiče. Systém řízení souprav navíc dokáže rychle a efektivně reagovat na počet cestujících a vyhodnotit, kdy je potřeba zkrátit nebo prodloužit interval mezi jednotlivými spoji. Dalším novým prvkem budou skleněné bezpečnostní stěny, které oddělí nástupiště od kolejiště. Toto řešení je již delší dobu k vidění například v Paříži. Jednotlivé stanice metra D sledují návaznost na další městskou hromadnou dopravu. U některých z nich se také počítá se záchytnými parkovišti, které mají omezit automobilovou dopravu ve městě.
Realizace stavby metra
Výstavba trasy D je rozdělena do čtyř, na sebe navazujících etap. Práce přitom začaly na nejnáročnějším úseku, jehož výstavba potrvá nejdéle, a to sedm a půl roku. Jako poslední naopak začne vznikat nejjednodušší úsek, kde stavební práce zaberou pouze zhruba čtyři roky. V první etapě (která probíhá od roku 2022) DPP a sdružení zhotovitelů postaví úsek Pankrác - Olbrachtova. Na ní naváže druhý úsek ze stanice Olbrachtova do zastávky Nové Dvory. Tato stavba bude zahájena po výběru zhotovitele a následném podpisu smlouvy. V rámci této fáze vzniknou tři stanice: Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory a tři mezistaniční tunely, počínaje tím za stanicí Olbrachtova. Třetí v pořadí by se měl začít stavět úsek z Pankráce směrem do centra Prahy, na Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Jako poslední dojde k výstavbě čtvrté etapy, tedy úseku Libuš – Depo Písnice, kde vzniknou tři stanice, mezistaniční traťové tunely, a také samotné depo pro vlaky linky D.
Otevření nové linky pražského metra
Dokončení a zprovoznění všech úseků DPP předpokládá na konec roku 2031. Linka D má za cíl nejen rozšířit pokrytí městské hromadné dopravy do méně dostupných částí Prahy, ale také výrazně zvýšit komfort cestování. Obyvatelé Krče, Libuše nebo Písnice se díky ní konečně přiblíží k centru Prahy, aniž by byli odkázáni na časově náročné přestupy. Moderní technologie řízení vlaků a nové bezpečnostní prvky navíc slibují efektivnější a bezpečnější provoz. A ačkoliv se spuštění nové linky metra může prozatím zdát jako hudba budoucnosti, tato investice bude zásadním zlepšením infrastruktury Prahy. Déčko má potenciál zkrátit dojíždění tisícům lidí, a v neposlední řadě podpořit rozvoj nových obytných čtvrtí i pomoci v boji proti dopravním zácpám a znečištění.
Pomalu ale jistě se tak začíná zdát, že se Praha stává moderním velkoměstem, připraveným na výzvy budoucnosti.
Fotogalerie (10)
Související témata
Další články
Mnozí z vás si už jistě všimli, že metra na lince C zastávkou Pankrác pouze projíždějí, a bude se tak dít až do začátku roku 2026. A proč? Důvod je jednoduchý - výstavba a propojení koridoru s novou linkou D, která povede mezi Náměstím Míru a Depem Písnice. Na co se můžeme na této nové lince těšit?
Mohlo by vás zajímat
Trenýrkárna.cz je často skloňovaným pojmem, a to nejen pro její popularitu mezi zákazníky, ale také projekty, které na sebe nabaluje. V roce 2019 odkoupila Styx, a letos přibrala také značku Pietro Filipi. O jejím vývoji, plánech s ostatními projekty, ale i čínských fast fashion gigantech jsme si povídali přímo s jejím spoluzakladatelem a majitelem - Ruslanem Skopalem.
Přišel nový rok a s ním i čas na změnu. Stejně jako světové ekonomiky, technologické korporace, nebo módní průmysl, i my jsme se tedy rozhodli rozšířit naše portfolio. A jelikož neseme jméno jednoho z nejznámějších nápojů světa, chceme se právě na tento segment zaměřit a sdílet s vámi mapu těch nejlepších českých kaváren.
Crop bundičky, vysoké kalhoty, a především barevné ladění. Tak by se nechal shrnout styl, který je letos očekáván na všech svazích, od Špindlu až po Aspen. Ať už tedy plánujete lyžovat, užívat si v barech, toulat se přírodou nebo se naložit do horkých pramenů, bude potřeba se na to pořádně oháknout. A my přesně víme, kam pro ty tip top kousky.
Mnozí z vás si už jistě všimli, že metra na lince C zastávkou Pankrác pouze projíždějí, a bude se tak dít až do začátku roku 2026. A proč? Důvod je jednoduchý - výstavba a propojení koridoru s novou linkou D, která povede mezi Náměstím Míru a Depem Písnice. Na co se můžeme na této nové lince těšit?
Odstartoval rok 2025 a pro řadu z nás to znamená šanci, jak začít znovu nebo alespoň zlepšit to, na čem pracujeme. Nový rok totiž není jen kalendářním zlomem, ale i pomyslným mezníkem, který v naší mysli vytváří nové příležitosti a touhu po změně. Jak si ale nastavit reálné a motivující cíle a neztratit směr ani v momentě selhání?