Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

„Během války se do mé práce propsala větší citlivost a hloubka,” říká módní stylistka Julia Silajdžić

10 minut čtení

Rozhovor Julia Silajdžić

Někdy je potřeba se vzchopit se, vydržet a nevzdat to. Své o tom ví i módní stylistka Julia Silajdžić, která již dávno před válkou odešla z Ukrajiny do Česka. Nyní tu buduje povědomí o módě a na dálků bojuje za svou rodinu i všechny ostatní, kteří jsou v ohrožení. V rozhovoru s námi se rozpovídala o tom, že správně zvolený styl vám ušetří čas, peníze i energii, o životě v Česku, a také o své pomoci pro Ukrajinu.

Krásný den, Julie, Vy působíte v Česku jako módní stylistka. Povězte nám, co přesně to znamená? Jak vypadá váš běžný den? A především, kdo jsou vaše „běžné” klientky?
Dobrý den, pracuji jako osobní stylistka a pomáhám ženám cítit se krásně, jistě a autenticky ve vlastním stylu. Můj den je tak směs osobních konzultací, focení, výběrů pro klientky i práce na e-shopu a tvoření obsahu pro sociální sítě. A potom mě potkáte na fotbale s mými syny, a věnuji se také dalším maminkovským povinnostem.

Ve své práci nejčastěji spolupracuji se ženami, které chtějí, aby jejich šatník konečně fungoval v běžném životě. Od manažerek po maminky na plný úvazek.

Kdo nebo co vás k módně přivedlo?
Móda mě fascinovala od dětství. Sledovala jsem, jak oblečení dokáže měnit náladu i energii člověka. Moje maminka má pro módu , styl a kombinace velký cit. A já postupně zjistila, že styling není jen o trendech, ale také o psychologii, sebevyjádření a sebevědomí. A právě to mě k této práci definitivně přivedlo. Našla jsem své poslání v tom pomáhat ženám více si věřit.

To, že působíte v Česku, jsme zdůraznili záměrně. Vy totiž původně pocházíte z Ukrajiny. Povězte nám, odešla jste do Česka kvůli válce, nebo to bylo už předtím?
Do Česka jsem se přestěhovala dávno před válkou. V roce 2002, a to kvůli studiu na univerzite a novým možnostem. Praha se tak pro mě stala domovem, kde jsem našla inspiraci, přátele i prostor tvořit. Zde jsem také potkala manžela a narodili se nám tu naši synové. Mám tu rodinu a cítím, že jsem tady doma.

Sonya Soltes - zakladatelka značky Lutiki - kdysi pro Vogue řekla, že válka je destruktivním v každém slova smyslu, a že se vkrádá i do nápadů a kreativy. Cítíte to podobně? Ovlivnila válka na Ukrajině nějak vaši tvorbu?
Ano, cítím to velmi podobně. Každý z nás prožívá bolest své země jinak a i do mé práce se propsala větší citlivost a hloubka. Když válka vypukla, tak jsem na chvíli musela přestat pracovat a prioritou se stala péče o členy mé rodiny, kteří museli uprchnout. Věřím ale, že kreativita má i léčivou sílu, a že skrze krásu a estetiku můžeme projevovat naději a respect. Poukázat na empatii I přes vlny nihilismu a uchovat si naději, že bude lépe. Poplakat si můžeme, ale vždy musíme mít také sílu jít dál. Alespoň já to tak cítím.

Styling není o luxusu, ale o chytrých volbách.

Zároveň jsou ale známá i jména, která se s touto situací popasovala po svém a ve válce se snaží pomoct všemi možnými silami. Jako jedna za všechny nás napadá ukrajinská influencerka Alla Baranovskaya, která svůj veškerý content začala používat pro smysluplnou a intenzivní pomoc válkou sužované zemi. Pracujete na něčem podobném?
Nevím, jestli je to podobné, ale ano. Snažím se pomáhat v rámci svých možností. Díky mému Instagramu se mi podařilo najít ubytování, školy i práci pro nejednoho uprchlíka. Ale velká část mé rodiny na Ukrajině mou pomoc a podporu stále potřebuje. Někteří muži z naší rodiny jsou také přímo na frontě. Celá rodina se jim snaží pomáhat přes sociální sítě, ale také finančně nebo jakkoliv jinak. Tady v Česku zase podporuji ukrajinské ženy. Převážně podnikatelky, které začínají znovu od nuly, a to sdílením jejich tvorby nebo pomocí v komunitě. I k politice se vyjadřuji často.Věřím, že i malé kroky mají význam, pokud jsou upřímné.

Teď už ale zpátky k vaší práci jako takové. Zkuste nám shrnout, proč by měl člověk využít služby stylistky? V čem spočívají její největší výhody?
Stylista šetří čas, peníze i energii. A především přináší objektivní pohled. Klientkám pomáhám pochopit, co jim skutečně sluší, a jak z oblečení dostat maximum. Je to cesta k sebevědomí i větší lehkosti v každodenním oblékání.

Lidé mají často pocit, že stylistka je luxus, který si mohou dovolit jen celebrity. Jak byste jim tento mýtus vyvrátila?
Tohle je častý omyl. Mnoho mých klientek jsou běžné ženy, které si chtějí usnadnit život a mít funkční šatník. Styling není o luxusu, ale o chytrých volbách. A často naopak pomůže utrácet méně.

Dnešní doba nabízí nepřeberné množství lokálních i globálních, značek, oblečení i stylů. Co byste doporučila ženám, které nemají vyhraněný styl a móda je tak říkajíc nezajímá? Co je tím nejlepším kompromisem, který bude vždy trendy a zároveň dokáže vyzdvihnout osobnost jednotlivce?
Začněte od jednoduchosti. Neutrální barvy, kvalitní materiály a střihy, které lichotí vaší postavě. Poté začleňte do každodenního outfitu vice doplňků.  Styl nemusí být výrazný, aby byl silný. Důležité je, aby se v něm žena cítila dobře a autenticky.

Rozhovor Julia SilajdžićFoto: Julia Silajdžić

Módní stylistka Julia Silajdžić.

Rozhovor Julia SilajdžićFoto: Julia Silajdžić

Módní stylistka Julia Silajdžić.

My se ale pořád bavíme jen o ženách. Chodí za vámi s prosbou o pomoc i muži?
Ano, i když tvoří menšinu. Muži většinou přicházejí s cílem zjednodušit si šatník nebo působit profesionálněji. A většinou je překvapí, jak moc dokáže ovlivnit celkový vzhled i drobná změna.

Jak byste celkově zhodnotila styl a vkus Čechů? Máte pocit, že začínáme módu chápat jako součást osobní identity? Nebo jsme pořád ve fázi „hlavně ať je to pohodlné“?
Vidím velký posun. Lidé se čím dál víc zajímají o styl, kvalitu i estetiku. Už to není jen o pohodlí. Začínáme chápat, že oblečení je součást osobní identity.

Pravdou ale je, že Praha ani Česko nejsou módní Mekkou. Nelákala vás nikdy trošku zvučnější jména? Milán, NY, Paříž, Londýn?
Samozřejmě, že mě lákala jména jako Paříž nebo Milán. Ale já věřím, že móda má smysl tam, kde může reálně pomáhat lidem. Jako návštěvník a turista se do zmíněných měst moc ráda  vždy zajedu podívat. Posedět v pařížské kavárně a jen tak pozorovat streetstyle je moje velmi oblíbená kratochvíle. Praha má ale obrovský potenciál a já jsem šťastná, že mohu být jeho součástí.

Vy jste ale nejen módní stylistkou, že? Na vašich stránkách jsme objevili také podzimní e-book. Pro koho je určen, a co v něm čtenáři najdou?
E-book jsem vytvořila pro ženy, které chtějí mít funkční šatník bez stresu a chaosu. Najdou v něm konkrétní tipy, kombinace i odkazy na dostupné kousky. Je to praktický průvodce a inspirace v jednom.

Co vás vedlo k jeho vytvoření? Touha sdílet know-how, nebo třeba potřeba reagovat na přání vašich klientek?
Byla to přirozená reakce na otázky mých klientek a sledujících. Chtěla jsem nabídnout něco uceleného, co jim pomůže i bez osobní konzultace. A také jsem chtěla pomoct těm, kteří za mnou do Prahy jen tak nedorazí, ale o mou tvorbu se zajímají. Byla to zkrátka přirozená cesta. K mým e-bookům (kterým říkám „taháky”) se mé klientky rády vrací a zároveň přes ně dál sdílím filozofii: Čím méně, tím lépe.

Plánujete do budoucna navázat dalšími e-booky nebo projekty pro veřejnost?
Ano, určitě. Každé období přináší nové potřeby a inspiraci. Už nyní pracuji na zimním e-booku a dalších formátech, které ženám pomohou najít svůj styl v každodennosti.

Máte vy sama v merku nějaký snový módní dům nebo návrháře, s nímž byste si jednou přála spolupracovat?
Obdivuji značky, které spojují estetiku a nadčasovost , ale I barevnost a kreativitu. například Celine nebo Loewe. Ale mým snem je spíš budovat vlastní značku plnou stylu a inspirace. A také kolem sebe budovat komunitu stejně smýšlejících žen.

10 krátkých otázek na závěr

Streetwear nebo uhlazený styl?
Uhlazený styl s prvkem ležérnosti.

Ranní ptáče nebo sova?
Jsem mix. Málokdy jdu spát před 12 hodinou. Ale nedělá mi problém ani vstát brzy.

Merino vlna nebo kašmír?
Kašmír. Vždycky.

Nejoblíbenější barva?
Olivova. Čistá, elegantní, nadčasová.

Hory nebo moře?
Moře. Tam vždy znovu načerpám energii.

Milán nebo Praha?
Praha. Je prostě nejkrásnější.

Kdybyste se mohla setkat s jakoukoliv historickou osobností, kdo by to byl?
Jane Austen. Mám moc ráda její knihy. A měla bych na ní ohledně její tvorby spoustu otázek.

Inspirace z Pinterestu nebo promyšlená koncepce na míru?
Vždy kombinace obojího. Inspirace i osobní přístup.

Nejoblíbenější mobilní appka?
Instagram. Tam trávím pracovní i kreativní čas.

Největší pracovní neřest?
Perfekcionismus. Někdy se těžko dostávám přes to, když udělám chybu. Dříve mě to brzdilo. A celkově jsem měla problém začít něco svého. Ale naštěstí se v tom s věkem zlepšuji. Snad. 😀

Autor

Kateřina Rázlová

Copywritingu se věnuje od roku 2016. Má zkušenosti s tvorbou obsahu pro e-shopy a vyhledávače letenek. V Macchiatu je spoluzakladatel a šéfredaktor, zaměřuje se na psaní rozhovorů, článků o realizaci architektonických projektů i PR článků.

Další články

Rozhovor Lukáš Klimčák

„Lidé dnes chtějí kvalitu a lokálnost,” říká Lukáš Klimčák

Společnost

23. 10. 2025

Kateřina Rázlová

Lukáš Klimčák dokázal během let vytvořit silnou značku, která oslovuje zákazníky napříč kontinenty, od Londýna až po Mexiko.

Rozhovor Pavel Šíma

„U pole baru dnes potkáte ženy i páry,” říká manažer Zlatého Stromu

Společnost

3. 11. 2025

Kateřina Rázlová

S Pavlem Šímou – manažerem barů Zlatý Strom a Black Angel's - jsme mluvili o pražské barové scéně, pole dance show i knihách.

Rozhovor Klára RottPremium

„Na trh uvádíme nové unikátní krémy” říká Klára Rott

Společnost

5. 11. 2025

Kateřina Rázlová

Značka Klara Rott, která si v Česku vybudovala silnou pozici, přichází s řadou krémů, vyvinutých na základě ženského cyklu.

Nahoru