Black Friday je tady! Za co se skutečně (ne)vyplatí utrácet?
Slevy! 30, 50, někde i 70 %! Zní to lákavě? Samozřejmě! Kdo by nechtěl využít každoroční nákupní svátek, který připadá na poslední víkend v listopadu, a během kterého si můžeme dopřát vše za zlomek ceny. Black Friday je příslibem pro všechny, kteří chtějí nakoupit vánoční dárky v akční nabídce nebo si jednoduše dopřát něco pro sebe. Ale! Je potřeba mít také pevné nervy a jasně dané stanovisko!
Vyznat se během Black Friday v tom, co se skutečně vyplatí kupovat, a co už ne, je někdy nadlidský úkol. Abyste netápali, přinášíme několik jednoduchých rad, jak zainvestovat do toho, co potřebujete nebo chcete, a zároveň neutratit celou výplatu. Víme totiž, že nechat se „zatáhnout” do slevového kolotoče, plného akčních nabídek, je jednoduché. A menší prodejny i větší řetězce jsou v posledních letech více, než přesvědčivý.
Black Friday v minulých letech
Během Black Friday Češi v minulých dvou letech na internetu utratili více než sedm miliard korun. Největší poptávku přitom e-shopy zaznamenaly po elektronice, hračkách, oblečení nebo kosmetice. Průměrná reálná sleva ve výprodejích se loni pohybovala kolem dvaceti procent. Předloni to bylo patnáct až třicet procent. Reálné slevy (podle Hlídač shopů) dodržuje většina ověřených internetových obchodů. Nejvíce z nich přitom zahajuje akci zhruba týden před tím a dovršuje ji až během Cyber Monday. Dá se tedy očekávat, že i letos bude průběh podobný.
Jak se nenechat zatáhnout do slevového kolotoče
Black Friday je fádním okamžikem v roce, kdy jsou zlevněné produkty, které jsme si chtěli (nebo spíše nechtěli) koupit. Proto je potřeba přistupovat k tomuto dnu (nebo spíše týdnu) zodpovědně. Mnohdy nás totiž slevový maraton může dostat do víru neplánovaných výdajů a zbytečných nákupů. Jak se tomu tedy vyhnout? Stačí se držet 5 jednoduchých kroků. A držet se ho zuby nehty!
1. Dopředu si projděte nabídku značek
Než se v „černý pátek” vrhnete do víru slev, udělejte si malý průzkum. Vyberte si značky, které vás zajímají, a zkontrolujte jejich standardní ceny. U některých obchodů bývá sleva jen "na oko" a ceny jsou uměle navýšené, aby akční nabídka působila lákavěji. Zmapováním reálných cen předem získáte lepší přehled a snížíte riziko, že vás nalákají falešné slevy.
2. Připravte si seznam všeho, co potřebujete
Předtím než nákupní horečka vypukne, sepište si seznam toho, co skutečně potřebujete. Ujasněte si, zda nakupujete dárky pro své blízké, nebo hledáte něco nezbytného pro sebe. Seznam vám pomůže zaměřit se jen na skutečně potřebné položky a zabrání impulzivnímu jednání. Je ale potřeba se ho zuby nehty držet.
3. Dopřejte si maximálně tři věci, které chcete
Kromě nezbytností, které máte na seznamu, si určitě můžete dopřejte i pár věcí, po kterých toužíte. Nic by se ale nemělo přehánět. V tomto případě tedy extrémně hodně doporučujeme předem si rozmyslet, po čem vaše srdce touží a omezit se jen na pár položek. Ideálně tři, a to do částky, která bude dělat maximálně čtvrtinu vašeho měsíčního platu. Určitě se ale nemusíte děsit. Většina obchodů nabízí během Black Friday skutečně velké slevy, takže jistě nebude problém, si za tuto částku pořídit něco hezkého. Takový přístup pomůže nejen vaší peněžence, ale také vám zajistí, že zůstanete spokojení, aniž byste to přeháněli. Nebo měli později výčitky svědomí.
4. Nenechte se zlákat reklamami a výraznými čísly
Reklamní kampaně na sociálních sítích a poutavé výlohy obchodů plné barevných polepů a vysokých slevových čísel na nás během Black Friday čekají na každém kroku. Mějte ale na paměti, že jejich účelem je manipulovat nás k nákupu. Pokud se tedy setkáte s reklamou na produkt, která vás zaujme, zeptejte se nejprve sami sebe, zda byste po něm toužili i bez slevy. Tento malý trik vám může pomoci ponechat si čistou hlavu a nenechat se strhnout ke zbytečným nákupům.
5. Myslete i na zítřek
Než se zapojíte do nákupního maratonu slev, je důležité mít na paměti nejen dnešní, ale i budoucí výdaje. Snažte se nastavit si rozumný finanční limit, a ideálně neutratit více než dvojnásobek toho, co utratíte za spotřební zboží během normálního měsíce. Tento přístup vám umožní pořídit si kvalitní produkty, aniž byste přetížili svůj rozpočet a dostali se do finanční tísně. Nemluvě o tom, že hned po Black Friday nás čeká Cyber Monday.
Sečteno podtrženo, při každém „vložení do košíku” si položte tyto otázky:
- Skutečně to potřebuji/chci?
- Zaujal by mě tento výrobek i bez slevy?
- Nebudu toho později litovat?
Související témata
Autor
Další články
Od AI agentů, přes deepfaky a kybernetickou odolnost, až po kvantové počítače. Rok 2025 bude průlomový pro firmy i státy.
Rozhovor s Jakubem Zegzulkou, studentem ArtCenter College of Design a designérem digitálních produktů.
O vývoji značky Trenýrkárna.cz, plánech s ostatními projekty i fast fashion gigantech jsme si povídali s Ruslanem Skopalem.
Milán je, díky své oduševnělosti a noblese, favoritem i pro ty nejnáročnější cestovatele. Kde se tam ale stylově ubytovat?
Smíchovské nádraží čeká proměna, která změní jeho podobu na moderní dopravní uzel propojující Prahu se západem a jihem