„Eco segment nám meziročně roste o 100 %,” říká Martin Kůs z Vuchu
Spoluzakladatel české módní značky Vuch, Martin Kůs.
Peněženky s puntíky, kabelky v pastelových i sytějších odstínech a batohy s velým logem W. To jsou dámské módní doplňky jedné české značky, na kterou v posledních letech čím dál častěji narážíme v ulicích i obchodech. Její zakladatelé Martin Kůs a Ondřej Hyrš přitom začínali od nuly a - jak sami říkají - založení společnosti bylo tak trošku sázkou do loterie. Tento los ale evidentně vyhrál. A to jackpot. Přinášíme vám rozhovor s Martinem Kůsem - spoluzakladatelem módní značky Vuch.
Dobrý den, Martine, vy jste v roce 2015 založil značku módních doplňků Vuch, která se pomalu ale jistě stala stálicí mezi českými výrobci. Jak to všechno začalo? A co vás na tomto oboru lákalo nejvíce?
Dobrý den, začalo to vcelku jako náhoda. S kamarádem Ondrou Hyršem jsme zkoušeli podnikat již roky předtím v oblasti módy. A nějak jsme vycítili, že zrovna v segmentu dámských doplňků je trochu díra na trhu. Vybrali jsme proto prasátka, zkusili navrhnout první kolekci puntíkatých barevných peněženek, a tak trochu jsme čekali, co se stane. Naštěstí jsme se trefili zákaznicím do vkusu a od té doby se to rozjelo.
Byly začátky těžké? Jak náročné je vybudovat v Česku brand s módními doplňky?
První dva roky byly paradoxně velmi jednoduché a dynamické. Vše vznikalo od nuly a neměli jsme žádné limity. Bavilo nás to, lidi taky, a to je skvělá kombinace. Samozřejmě móda je extrémně konkurenční a my jsme do toho šli tak nějak pocitově. Od začátku jsme si ale říkali, že chceme zkusit vybudovat něco většího, globálního a nezůstat jen v rámci ČR. Začátky v tom tak byly nejtěžší, protože rozjet výrobu s minimem peněz je poměrně náročné a dost riskantní. S postupnou velikostí firmy byl ale tento problém stále „jednodušší”.
Se značkou Vuch se mnozí z nás denně potkávají v ulicích, ve škole i v práci. Kdy ale přišel ten největší boom, který začal predikovat dnešní úspěch značky?
Největší zlom přišel někdy na přelomu roku 2020, kde jsme po dvou letech stagnace přehodnotili některé rozhodnutí a více se navrátili k původní vizi. Také jsme si ten rok půjčili od banky výrazně více peněz, a šli jsme tak trochu cestou loterii, zda se to povede nebo ne. Ten rok jsme ale zaznamenali dvojnásobný růst tržeb a to bylo velké nakopnutí. Následující rok do toho vstoupili investoři, a to nám samozřejmě také velmi pomohlo.
V rozhovoru pro magazín Hipsterka.cz jste zmínil, že 2025 bude rokem expanze, a že chcete ještě více posílit postavení v zahraničí. Jak to momentálně vypadá? A do jakých zemí Vuch expanduje?
Stále více si uvědomujeme, že pokud má být Vuch opravdu globální brand, musíme dokázat replikovat úspěch, který se nám povedl v ČR, i v zahraničí. Naše strategie tedy není otevřít co nejvíce nových zemí, ale získat si v zemích kde jsme, co největší podíl na trhu a dostat se mezi top 5 módních značek. Zahraniční trhy nám loni vzrostly +56 %. Hlavní trhy pro nejdynamičtější rozvoj v letošním roce jsou přitom Německo a Polsko.
Je pro vás český trh stále tím největším odběratelem, nebo už převažuje zahraničí?
Ano, Česko je stále dominantním trhem. Zahraničí ale rok co rok posiluje. Letos bychom se chtěli dostat na podíl 30 % + v zahraničí, v rámci celkových tržeb.
Máte v plánu konkrétní strategii pro další posílení značky v zahraničí?
V každé zemi přistupujeme k procesu posílení značky individuálně. Naše strategie je ale dělat rozvoj v zemích rozumně a z dlouhodobého hlediska hlavně rentabilně. Naše hlavní zahraniční trhy jsou Slovensko a Maďarsko, které mají samostatné marketingové plány a aktivity. A letos tento model rozšiřujeme o Německa a Polska. V našem týmu je tento postup, který dokážeme zprocesovat, optimální.
Plánujete například i spolupráci se zahraničními influencery a ambasadory?
To je pro nás aktuálně velké téma. V ČR máme Lucky Borhyovou a to nám funguje skvěle. Za pár měsíců představíme další spolupráci na Slovensku a i v dalších zemích máme nyní několik zajímavých jmen. Tak uvidíme jak to dopadne. V zahraničí je to trochu větší oříšek - vytvořit vhodnou spolupráci pro obě strany.
Jak se připravujete na možné ekonomické výkyvy v souvislosti s globální politickou situací? A pociťujete již nyní nějaké změny v nákupním chování zákazníků?
Jsme na trhu už 10 let a přijde mi, že se toho událo už poměrně dost. Připravit se častokrát moc nejde. Pro nás je lepší dělat rychlá rozhodnutí, pokud se něco děje. To umíme. Zásadní nákupní změny zatím nepozorujeme. Samozřejmě jsme měli obavu ze vstupu zahraničních marketplaces, ale naštěstí se nás to moc nedotklo. V tom také spočívá síla celé značky Vuch.
Připravujeme první kolekci z biodegradable materiálu. Tedy materiálu, který by se měl v přírodě sám kompletně rozložit.
Celosvětová ekonomická fluktuace se podepisuje na cenách materiálů a logistiky. Jak jste se s tím vypořádali?
Troufám si říct, že jsme se s tím prozatím popasovali dobře. Plánujeme výrobu i na 9 měsíců dopředu, a proto musíme hodně předvídat. Máme dlouholeté spolupráce s našimi výrobci, se kterými máme dobré vztahy a všechny tyto turbulence se snažíme řešit hned na vstupu. Zdražování je pro nás vždy ten poslední možný krok. Ale někdy to jinak nejde.
Vuch má ve své nabídce také produkty vyrobené z eco materiálů a v rozhovoru pro Forbes jste zmiňoval recyklované materiály jako kukuřičná kůže nebo Apple Leather. Co si pod tím zákazníci mohou představit? A v jaké fázi je výroba těchto produktů?
Aktuálně máme samostatnou kolekci ECO, ve které je zhruba 80 produktů. Tyto produkty jsou vyráběny z různých materiálů - recyklovaných pet lahví, jablečné kůže, recyklátu z umělých kůží atd. Takže tyto výrobky už normálně v nabídce máme. Tento segment zatím roste meziročně vždy zhruba o 100 % a je vidět, že zákazníci to vyhledávají. A my se na to proto snažíme reagovat tím, že zkoušíme nové materiály a postupně rozšiřujeme celou nabídku ECO VUCH produktů.
Jak složité je naplánovat produkci z těchto surovin? Liší se výrazně jejich zpracování oproti například klasické kůži? A je tento proces časově náročnější než u běžných materiálů?
Výrobní proces je podobný jako u klasických kolekcí. Více času zde zabere především vzorování a následné testování, zda produkt vydrží, a jak se daný materiál chová. Mnoho z těchto materiálů jsou zcela nové a nemáme s nimi ještě moc zkušeností v běžné výrobě. I to je ale součásti toho, co nás baví. Zkoušet nové materiály a postupy.
V jaké cenové relaci se budou produkty z těchto inovativních materiálů pohybovat?
Tyto produkty jsou o trochu dražší, ale snažíme se, aby byly cenově konkurenceschopné vůči zbytku portfolia. Nyní budeme představovat první kabelku z kukuřičné kůže a tam bude cena už trochu vyšší, protože je to poměrně nový materiál, a jeho cena je tak na vstupu výrazně dražší. Čím více se ale daný materiál dostává do klasické produkce a prodeje, tím se cena snižuje.
Plánujete v budoucnu rozšířit nabídku i o další alternativní materiály?
Připravujeme první kolekci z biodegradable materiálu. Tedy materiálu, který by se měl v přírodě sám kompletně rozložit. Nyní řešíme detaily, aby tam nebylo kování, ani nic jiného, a daná kabelka se tak zkrátka mohla celá rozložila (jakmile přestane zákaznicím sloužit). Tam jsme ale není ve fázi vývoje.
Letos to bude přesně 10 let, co je Vuch na trhu. Chystáte se „darovat značce” k výročí něco velkého?
Těch překvapení bude letos více. Ale jedním z hlavních bude nový sourozenec značky Vuch. :)
A otázka na závěr - co přesně znamená název Vuch?
V začátku nic. :) Teď už doufám hezký fashion brand.
Související témata
Autor
Další články
Přinášíme vám rozhovor s Miroslavem Volaříkem o zkušenostech ze zahraničí, digitalizaci a oblíbených vínech Čechů.
S Ondřejem Kuchařem o poctivé pekařině, lokálních dodavatelích, specifických procesech pečení i otevření nových poboček.