To, že doba se mění, je jistá věc. A to, že změnu vytváří lidé, je také nepopiratelné. Časy, kdy se mladí lidé vrhali do práce i života podle dlouhodobě nastavených vzorců a konvencí jsou pryč. Dnešní generace chce víc. Nejen bezmyšlenkovité vykonávání určitě činnosti, ale i seberozvoj, investování do vlastního růstu, a také svobodu. Jste na to připraveni i vy?
Vyvážení práce a osobního života má pro generace Y a Z, tedy ročníky 1983 - 1998, mnohem větší cenu, než peníze a kariérní postup. Upřednostňují pružnou pracovní dobu a očekávají možnost práce z domova. Tato generace je tedy emancipovanější, než ty předchozí. A otázkou je: jak je sladit s generací X. Tou v dnešní době označujeme lidi, kteří se narodili v letech 1965 až 1982, a jejichž nároky, očekávání a celkové fungování je samozřejmě diametrálně odlišné. Určitě za to v první řadě může doba, do které se narodily. Zatímco generace X žila v komunistickém režimu, generace Y a Z tento systém v podstatě minul a naopak byly prvními, kteří se v naší zemi narodili do kapitalismu. Když k tomu ještě přičteme generační názorové rozdíly a zaměstnavatele s jejich tradičním přístupem, problém je na světě.
Mladé ročníky jsou zvyklé na prudké změny a rychle se učí, což je pro firmy jedna z nejžádanějších měkkých dovedností. Na rozdíl od předchozích generací, které měly velký kariérní zápal a chtěly co nejdříve do vedoucích pozic, ale vidí smysl života i jinde než v práci. Spousta z nich tak už nechce sedět dlouhé hodiny v kanceláři a vyplňovat lejstra. Čas chtějí investovat i do vlastního rozvoje a osobního života.
Další velkou výzvou je sladění jednotlivých generací. V rámci tohoto problému se náboráři a lidé v HR často setkávají s otázkou odměňování, ale i nedostatkem technicky a prakticky vzdělaných mladých lidí.
V neposlední řadě se mění i pohled na to, kde a pro koho chce mladá generace pracovat. „Absolventi už tolik netouží po práci v mezinárodních korporacích, ale ideálem se stává práce ve startupech nebo menších společnostech, kde jsou ale širší možnosti posunu a vlastní iniciativy,“ říká Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu v ManpowerGroup.
Ještě větší výzva, než přizpůsobit se jiným životním prioritám mladých, však spočívá v nastavení spolupráce s generací v předdůchodovém a důchodovém věku. A firmy by měly i proto investovat do podpory duševního zdraví zaměstnanců zhruba nad pětačtyřicet let. Starší generace neměla dříve podporu pro svůj osobní rozvoj. Komunistický systém se stavěl zády k náboženství, a tím i filozofickému uvažování o životě. Převládal prostý materialismus, který se tak zcela vepsal do myšlení lidí. Mladší generace naopak potřebuje pracovat na své odolnosti.
Jak ze situace vytěžit co nejvíce
Ani jedna generace není lepší nebo horší. Potřebujeme synergicky využívat všechny naše kvality. Ne se vzájemně vymezovat, nebo dokonce ponižovat. To dělají jen osobnostně nezralí jedinci.
Naopak se od sebe můžeme hodně naučit, a tak říkajíc: spojit síly. Obě generace si v sobě totiž nesou náhled na svět, který by jistě obohatil život i generace druhé. A to samé platí i o zkušenostech nebo faktických znalostech.
A co se týče zaměstnavatelů, těm jistě pomůže spíše employer branding, než klasický HR marketing. Tedy dlouhodobý proces, při kterém se daná firma stává zajímavým zaměstnavatelem v očích stávajících i potencionálních zaměstnanců. Neinvestuje nárazově do náborů, ale spíše se snaží o kontinuální ukotvování své pozice v povědomí veřejnosti. Právě na to totiž dnešní mladé generace slyší. S narůstající poptávkou po kvalifikovaných lidech si navíc čím dál více firem uvědomuje potřebu pracovat se svou zaměstnavatelskou značkou koncepčně. Talentované lidi si totiž nevybírá firma, ale naopak oni firmu.
Související témata
Další články
S Marikou jsme první rozhovor publikovali již v červenci, a od té doby se leccos změnilo. Kromě jiného dokončila a vydala třetí díl své knihy Deník letušky. V něm se dočtete o pikantnostech ze zákulisí práce pro jednu z nejslavnějších aerolinek světa nebo o práci letušky s HSP. A v našem článku naleznete také něco navíc. Marika se nám totiž svěřila s pasážemi, které raději vycenzurovala i ze samotné knihy.
Trenýrkárna.cz je často skloňovaným pojmem, a to nejen pro její popularitu mezi zákazníky, ale také projekty, které na sebe nabaluje. V roce 2019 odkoupila Styx, a letos přibrala také značku Pietro Filipi. O jejím vývoji, plánech s ostatními projekty, ale i čínských fast fashion gigantech jsme si povídali přímo s jejím spoluzakladatelem a majitelem - Ruslanem Skopalem.
Ještě předtím, než se zítra všichni sejdeme s rodinami, budeme sledovat pohádky, přejídat se cukrovím a čekat na večer, máme pro vás jeden ryze tématický článek. Víte, jak říkají Ježíškovi v Itálii? Co jedí na Štědrý den v Německu? A kdy si rozbalují dárky ve Švédsku? My jsme to zjišťovali a už teď můžeme říct, že některé zvyky skutečně stojí za to sdílet.
Mohlo by vás zajímat
Trenýrkárna.cz je často skloňovaným pojmem, a to nejen pro její popularitu mezi zákazníky, ale také projekty, které na sebe nabaluje. V roce 2019 odkoupila Styx, a letos přibrala také značku Pietro Filipi. O jejím vývoji, plánech s ostatními projekty, ale i čínských fast fashion gigantech jsme si povídali přímo s jejím spoluzakladatelem a majitelem - Ruslanem Skopalem.
Přišel nový rok a s ním i čas na změnu. Stejně jako světové ekonomiky, technologické korporace, nebo módní průmysl, i my jsme se tedy rozhodli rozšířit naše portfolio. A jelikož neseme jméno jednoho z nejznámějších nápojů světa, chceme se právě na tento segment zaměřit a sdílet s vámi mapu těch nejlepších českých kaváren.
Crop bundičky, vysoké kalhoty, a především barevné ladění. Tak by se nechal shrnout styl, který je letos očekáván na všech svazích, od Špindlu až po Aspen. Ať už tedy plánujete lyžovat, užívat si v barech, toulat se přírodou nebo se naložit do horkých pramenů, bude potřeba se na to pořádně oháknout. A my přesně víme, kam pro ty tip top kousky.
Mnozí z vás si už jistě všimli, že metra na lince C zastávkou Pankrác pouze projíždějí, a bude se tak dít až do začátku roku 2026. A proč? Důvod je jednoduchý - výstavba a propojení koridoru s novou linkou D, která povede mezi Náměstím Míru a Depem Písnice. Na co se můžeme na této nové lince těšit?
Odstartoval rok 2025 a pro řadu z nás to znamená šanci, jak začít znovu nebo alespoň zlepšit to, na čem pracujeme. Nový rok totiž není jen kalendářním zlomem, ale i pomyslným mezníkem, který v naší mysli vytváří nové příležitosti a touhu po změně. Jak si ale nastavit reálné a motivující cíle a neztratit směr ani v momentě selhání?