„Jsme otevření vstupu investora,” říká zakladatel značky nanoSPACE
Nano. Slovo vyjadřující něco mikroskopického, ale o to důležitějšího. Češi jsou v nano produktech a technologiích přitom jedničkou ve světě. A to díky jednotlivcům i firmám, působícím nejen v Česku, ale po celém světě. Přinášíme vám rozhovor s Jiřím Kůsem - zakladatelem společnosti nanoSPACE, která nabízí výrobky z nanovláken, posiluje pozici Česka jako nano supermana, a která jako jedna z prvních v Česku začala používat AI ve svém marketingu a prodeji.
Krásný den, pane Kůsi, vy jste zakladatelem a CEO firmy nanoSPACE. Kdy a jak se zrodila celá myšlenka nano produktů?
Myšlenka se zrodila v roce 2012. A na začátku to nebyl vůbec žádný pečlivě vykalkulovaný business plán. Celý život se zajímám o moderní fyziku, sci-fi a nové technologie. Zdálo se mi tehdy, že stále častěji narážím na informace o neuvěřitelných vlastnostech nanomateriálů, a že jsme v tom jako Češi dobří. Protože jsem se už od 90. let minulého století pracoval v obchodu a marketingu, napadlo mě, že by stálo za to, jen tak pro zábavu, vytvořit e-shop s českými nanotechnologickými výrobky. Shodou náhod jsem se pak krátce po založení firmy setkal se známým z textilního oboru. Ten je dnes jedním ze společníků nanoSPACE, a společně jsme vymysleli koncept protiroztočového povlečení s nanomembránou. A tak se z nanoSPACE stala výrobní nanotechnologická firma.
Můžete přiblížit širšímu publiku, co to vlastně nano znamená? Čím se liší vaše produkty liší od těch běžných? V čem tkví jejich přidaná hodnota?
Nano je měřítko něčeho velmi malého. Jeden nanometr je deset na mínus devátou metru. Srovnávat jeden metr a nanometr je jako srovnávat zeměkouli a cvrnkací kuličku. V nanotechnologiích pracujeme s materiálem na úrovni jednotlivých molekul a atomů. Tímto ho můžeme obohatit o úplně nové vlastnosti. Vznikají nanomateriály, jako například nanokrystaly, kvantové tečky, nanotrubičky nebo nanovlákna.
Česká republika je zemí nanovlákna. Máme světový patent na jeho průmyslovou výrobu. Nanovlákno si můžeme představit jako velmi tenké vlákno, tisíckrát tenčí než lidský vlas. Vyrábí se v podobě nanomembrány, což je jemná pavučinka z nanovláken, která má velmi malé otvory a dokáže tak zachytávat velmi malé částice jako alergeny, bakterie a dokonce i viry. České nanotechnologie ale nejsou jen o nanovláknech. Mezi novinkami českých nanofirem objevíte nanooptiku, 3D nanotisk, cirkulární nanokosmetiku, módní oblečení z antibakteriálních nanotextilií, samočisticí nátěry i filtraci vody na bázi uhlíkových nanočástic.
Vývoj nanotechnologických produktů si jistě žádá i spolupráci s odborníky z akademické i byznys sféry. Navázal jste i vy v počátcích nějaká strategická partnerství, která zásadním způsobem přispěla k získání know‑how či technologickému posunu?
Spolupráce s odborníky z akademické sféry měla v počátcích naší firmy spíš konzultační podobu. Hodně jsme také experimentovali spolu s naším tehdejším dodavatelem nanomembrány při hledání optimální technologie její laminace do vícevrstvé textilie. Později jsme spolupracovali s Libereckou univerzitou při testování filtračních schopností různých typů nanotextilie.
Dočetli jsme se, že největší růst pro nanoSPACE přišel v době pandemie, kdy jste začali vyrábět nano roušky. Byt to skutečně ten boom nebo od té doby přišly i větší mezníky?
Pandemie přinesla firmě raketový nárůst obratu až na padesátinásobek. Naší konkurenční výhodou bylo, že jsme před pandemií jako jediný český eshop prodávali vedle protiroztočových lůžkovin i nanoroušky pro lidi s oslabenou imunitou. Navíc technologie záchytu patogenů nanomembránou je u nanolůžkovin a nanoroušek identická.
Pandemie se tak stala naším investorem, který nám pomohl profinancovat dotažení vývoje necovidových produktů a financovat jejich profesionální marketing. Díky tomu je nyní náš obrat protiroztočových lůžkovin na víc než desetinásobku obratu před pandemií. Našimi velkými milníky po pandemii také bylo založení R&D nanoSPACE Technology a dceřinné firmy zaměřené na vývoj vlastní kosmetiky nanoSPACE Cosmetics.
Vy jste v té době zároveň pomáhal mnoha zdravotnickým zařízením a investoval vlastní finance do výroby. Načež ale, místo poděkování ze strany státu, přišla kontrola z finančáku. Jak jste poté přistupoval k tomuto druhu pomoci? Změnilo se na vašem přístupu něco?
Na mém přístupu se nic nezměnilo. Zrovna nedávno jsme poskytli jako dar ochranné pomůcky jedné nemocnici. Firmu financujeme z vlastních prostředků. Kvůli velké investici do vývoje jsme museli jít opět i do bankovních úvěrů. Od státu nechceme peníze. NanoSPACE není firma založená na dotacích, ale uvítali bychom, kdyby bylo více digitalizace a méně vykazování a často nesmyslných kontrol.
Jak se od dob pandemie změnila vaše firma?
Firma nanoSPACE má v současné podobně maximálně digitalizované a automatizované procesy. Říkáme o sobě, že jsme “paperless”. Jako jedni z prvních v ČR jsme už před delším časem začali používat také AI. Díky spolupráci s dalšími českými nanotechnologickými firmami jsme vytvořili z našeho e-shopu unikátní tržiště nanotechnologických výrobků pro koncové zákazníky, které nemá v Evropě obdobu.
Výběr nanoSPACE
V dnešní době se mnoho firem zaměřuje také na usnadňování výroby v podobě digitalizace. Je to na pořadu dne i v nanoSPACE? Uvažujete například o digital‑twin linkách či prediktivní údržbě?
Není to aktuálně pro nás téma. Firma nanoSPACE je důsledně outsourcovaná. Výroba výrobků s naším know-how probíhá u subdodavatelů.
Jak se rozvíjí trh s nanotechnologiemi ve světě?
Existuje řada průzkumů nanotechnologického globálního trhu a často se navzájem i řádově rozcházejí. Například podle indické agentury Kingpin Market Research celosvětová velikost trhu s nanotechnologiemi dosáhne v roce 2028 2,4 miliardy USD. Agentura BCC RESEARCH naopak odhaduje, že celosvětový trh s nanotechnologiemi vzroste v roce 2028 na 183,7 miliard. Shodují se ale v jedné věci, zhruba polovinu nanotechnologického trhu tvoří elektronika. Například miniaturizace tranzistoru už totiž dosáhla pouhých dvou nanometrů.
Jak momentálně vypadá rozložení tržeb napříč kategoriemi? Který segment je aktuálně největší tahoun?
Protiroztočové lůžkoviny tvoří po covidu stabilně polovinu našeho obratu, na druhém místě je nano móda a za ní kosmetika. Právě u kosmetiky naší vlastní značky nanoSPACE Cosmetics máme v letošním roce největší nárůst. Zatím to vypadá na zdvojnásobení tržeb oproti loňskému roku. Skokanem roku jsou ale na našem eshopu také české nanotechnologické čisticí prostředky Horewell. Máme s nimi neuvěřitelný úspěch.
Plánujete rozvíjet i B2B model? Například dodávky nanofiltračních technologií do firem či státního sektoru? Nebo chcete zůstat u prodeje koncovým zákazníkům?
B2B model rozvíjíme v nanoSPACE s.r.o. pouze ve smyslu uzavírání smluv s distributory našich výrobků v ČR i v zahraničí. Na bázi výlučně B2B modelu ale funguje naše dceřiná R&D nanoSPACE Technology. Ta má už řadu českých i zahraničních partnerů, pro které vyvíjí a vyrábí kosmetické a filtrační nanomembrány pro jejich produkty.
Které nové techniky pro výrobu nanovlákenné membrány považujete jako potenciální game‑changer v tomto oboru?
Za potenciální „game‑changer“ považuji technologii hybridního zvlákňování. Máme na ni v nanoSPACE Technology podanou evropskou patentovou přihlášku. Hybridní zvlákňování je nová technologie, která kombinuje několik principů výroby nanovlákna, elektrostatické, tlakové a odstředivé. Díky tomu je možné vyrobit vrstvené a kompozitní membrány z celé řady polymerů, syntetických, přírodních i biodegradabilních. Otevírají se tak úplně nové možnosti využití nanovlákna například v kosmetice, medicíně a tkáňovém inženýrství.
Jak se od založení nanoSPACE změnila inovační infrastruktura (grantové programy, VC fondy, dotace) pro firmy v Česku?
Žádnou výraznou změnu inovační struktury nepozorujeme. Na státní podporu se v nanoSPACE nespoléháme. Naše podnikání není založené na dotacích a grantech. Navíc, když jsme začínali, byla pro nás podpora z dotačních programů naprosto nedostupná. Musel jsem tehdy nakonec zastavit svůj pozemek, aby nám dala úvěr banka. Do budoucnosti je pro nás ale určitě zajímavá myšlenka vstupu strategického investora do firmy. Bohužel přítomnost VC fondů a vůbec rizikového kapitálu zaměřeného na investice do materiálových technologií je v České republice dlouhodobě tristní.
Tématu nového investora jste tedy otevření?
Ano. Momentálně ale nanoSPACE zůstává pod plnou kontrolou rodinné firmy.
A co expanze do zahraničí? Zní to pro vás zajímavě?
Uvědomujeme si, že další výrazný růst obratu firmy je možný pouze rozšiřováním exportu. Naše výrobky prodáváme nejen v ČR a na Slovensku, jak tomu bylo dřív, ale díky eshopům nanospace.store a nanospace.de po celém světě. Podíl exportu na našem obratu je sice zatím jen něco kolem 10 %, ale trvale roste.
Jak hodnotíte dopad legislativy EU na trh spotřebních nano produktů?
Asociace nanotechnologického průmyslu ČR, kde je nanoSPACE jednou ze zakládajících firem, je členem evropské Nanotechnology Industries Association, se sídlem v Bruselu. Umožňuje nám to bedlivě sledovat změny a záměry týkající se regulací používání nanomateriálů v produktech.
Smutnou skutečností je, že v minulosti často vítězil aktivismus nad odbornou expertizou. Nyní se ale zdá, že se to začíná měnit. Příkladem může například být nedávné rozhodnutí Vědeckého výboru pro bezpečnost spotřebitelů (SCCS), že je hydroxyapatit v nanoformě bezpečný pro použití v zubních pastách.
A otázka na závěr - co vás po více než deseti letech v čele nanoSPACE žene dopředu? A co byste dnes poradil svému „já“ z roku 2012, když vše teprve začínalo?
Vlastně nevím, co bych svému já z roku 2012 poradil. Dopředu mě stále pohání moje kreativita a radost z tvoření. Máme to společné s mojí dcerou Lucií, které řídí marketing nanoSPACE. Rádi experimentujeme a vytváříme nové věci. Cesta je pro nás cíl.
10 krátkých otázek na závěr
Jakou superschopnost byste chtěl mít?
Cestovat v čase.
Příroda nebo moderní technologie?
Příroda.
Ranní ptáče nebo sova?
Sova.
Káva nebo čaj?
Čaj.
Kdybyste mohl potkat jakoukoliv slavnou osobnost, kdo by to byl?
Leonardo da Vinci.
Film nebo hudba?
Film.
Intuice nebo data?
Intuice.
Moře nebo hory?
Moře.
AI jako příležitost nebo spíše hrozba?
Příležitost.
Jakou nejspontánnější věc jste v životě udělal?
Založil nanoSPACE.
Autor
Další články
Jiří Kůs je zakladatel společnosti nanoSPACE, která nabízí výrobky z nanovláken a posiluje pozici Česka jako nano supermana.
Rozhovor s Danielem Buryšem o cukrové dani, investování do kávových plantáží a novém sídle Kofoly v Dolních Vítkovicích.
Přinášíme vám rozhovor se spoluzakladatelkou přírodní kosmetiky Soaphoria Biancou Bodnárovou, která se zamilovala do bylinek.