Linkedin a jak využít jeho potenciál i možnost sdílet na maximum
Linkedin se stal platformou, která rozvíjí nové nápady, kontakty i očekávání. Jak jeho potenciál ale využít na maximum?
Kdo není na linkedinu, jako by nebyl. Tato profesní sociální síť již dávno není jen elektronickou vizitkou. Stala se platformou, která rozvíjí nové nápady, kontakty i očekávání. Platformou, která vytváří příležitosti kariérně růst, poznávat nové lidi, a třeba tak i měnit svou budoucnost. Je ale potřeba ji uchopit správně. Ono totiž štěstí přeje připraveným.
Bez optimalizace, sdílení obsahu a oslovování těch správných členů to ani na Linkedinu nepůjde. Rozhodli jsme se proto dát hlavy dohromady s Jakubem Zegzulkou, který je mistrem této kariérní sítě, a vytvořit průvodce k makeoveru efektivního profilu.
V dnešní digitální době se Linkedin stal nepostradatelným nástrojem nejen pro jednotlivce, ale i pro firmy. Slouží jako moderní online CV, portfolio i prezentace startupů nebo firem. Jeho efektivní využívání tak může přinést skutečný růst. Co všechno ale konkrétně umožňuje?
- Osobní branding: Linkedin primárně vytváří možnost budovat osobní značku, ukázat svou odbornost, a také know-how.
- Networking: Propojuje profesionály napříč obory a otevírá dveře k novým pracovním i podnikatelským příležitostem.
- B2B a B2C komunikace: Firmy zde oslovují potenciální partnery, klienty i zákazníky, a to cestou samotného brandingu, ale i přímou komunikací. Linkedin se tak stal updatovanou verzí mailů.
- HR nábor: Zaměstnavatelé v dnešní době na Linkedinu běžně hledají talenty. Zaměstnanci zase nové kariérní šance.
- Sdílení odborného obsahu: Publikování článků, postřehů a zkušeností už je také na Linkedinu běžnou praxí a zviditelňuje jak brandy, tak i jednotlivce.
Jakub Zegzulka a jeho profil
S Jakubem Zegzulkou jsme pro vás již jednou článek připravovali, a to konkrétně rozhovor ohledně jeho stáží ve společnostech Meta, Apple nebo Avast. V něm jsme také poprvé narazili na téma Linkedinu a jeho potenciál, který Jakub umí bezezbytku využít. Proto jsme se ho také rozhodli kontaktovat i nyní a poprosili ho o shrnutí několika zaručených tipů, které na sociální síti Linkedin fungují, a které je dobré využívat. Ať už si aktivně hledáte novou práci, rozjíždíte vlastní byznys, hledáte zaměstnance, nebo se jen tak rozhlížíte.
Přečtěte si také
„Náročné chvíle mě posunuly vpřed,” říká designér Jakub Zegzulka
Jak vytvořit z Linkedinu váš zdroj kariérních příležitostí
Co je tedy podle Jakuba nezbytné? Především Mít jasno v tom, co chcete a skrze Linkedin si o to umět říct. Tato platforma totiž není nástěnka snů, ale místo, kde se sny mění v reálné spolupráce. Pokud to už víte, máte napůl vyhráno. A pak stačí jen dobře nastavit profil.
Tip č. 1: Dobře odvedená práce
Tohle je úplně to nejdůležitější. Být skutečně dobrý ve svém odvětví a nebát se ukázat výsledky nebo konkrétní schopnosti, které máte. A také nebýt příliš skromný, co se těchto věcí týče.
Tip č. 2: Linkedin jako designový projekt
Zamyslet se, kdo je vaše cílová skupina, jaké jsou jejich potřeby, a které informace je zajímají nejvíce. Pokud si nejste jistí, měli byste nejdříve udělat průzkum. Ideálně se přímo zeptat cílové skupiny (nejčastěji recruiteři nebo HR) a získat zpětnou vazbu na to, čím už disponujete.
Tip č. 3: Brát network jako mentoring
Nebát se ptát lidí, kteří už ve vašem odvětví uspěli nebo dokázali to, čeho byste chtěli dosáhnout i vy. A pokud jde o firmu, ve které byste rádi pracovali, bývá lepší nejprve požádat o informace, položit konkrétní dotazy a požádat o pomoc. Pokud druhá strana vidí váš reálný zájem, často sama nabídne práci nebo doporučení i bez toho, aniž byste si o to přímo řekli. Obzvlášť když se jedná o juniorní pozice.
Tip č. 4: Zaměřit se na konkrétní oblast
Tohle je poměrně složité téma, ale řekl bych, že je jednodušší být expertem v jedné konkrétní úzké oblasti nebo odvětví než se prezentovat jako „švýcarský nůž, který umí všechno“. Lidé totiž preferují člověka, který je nejlepší v řešení konkrétního problému, který právě mají.
Tip č. 5: Riskovat na Linkedinu
Často se bojíme vystoupit z řady, udělat něco jinak nebo otevřeně říct, co si skutečně myslíme. V dnešní době je ale hra na jistotu paradoxně větší risk než samotné riskování. LinkedIn a trh obecně jsou přeplněné lidmi, kteří jsou si navzájem podobní a průměrní. Je tedy důležité ukázat svou unikátní stránku a vlastní názor.
Tip č. 6: Potkávat se s novými lidmi
Od začátku je tak důležité aktivně budovat síť kontaktů a nebát se přidávat i lidi, se kterými se zatím neznáme osobně. Když jsem začínal, přidal jsem si všechny lidi z oblasti designu v Česku, které jsem dokázal najít (přes 700 lidí). Díky tomu se vytvořila síť, která následně reagovala na moje příspěvky a pomohla dostat můj obsah k ostatním.
Tip č. 7: Nebát se ukázat rozpracované projekty
Často se snažíme ukazovat pouze finální, dokončenou práci. Z mé zkušenosti je ale přínosné sdílet i věci, na kterých aktuálně pracujeme, experimenty nebo nedokončené koncepty. Takový obsah může vzbudit větší zájem ukázat náš přístup k práci a proces uvažování.
Tip č. 8: Dát Linkedinu čas
LinkedIn a celkově kariéra je dlouhodobý proces. A není to jen o LinkedInu samotném. Je to o potkávání lidí v realitě, chození na meetupy v daném oboru, sdílení práce, odvádění dobré práce každý den, a také o dobrém vztahu s klienty. A i když budeme mít obrovský network, pravda je, že ta nejkvalitnější spojení jsou vždy ta, se kterými máme hlubší vztah i mimo LinkedIn a aktivně se o ně zajímáme.
Sečteno, podtrženo
Linkedin je víc než digitální CV. Je to „živý” organismus, který ale funguje jen tehdy, když se o něj staráte. Pokud se vám podaří propojit autenticitu s kvalitou, strategii s odvahou, a komunikaci s opravdovým zájmem, začne tahle síť pracovat pro vás. Nejde tedy jen o to být vidět, ale být pamatován. A to se nestane přes noc. Ale může to začít už dnes.
Související témata
Autor
Další články
Linkedin se stal platformou, která rozvíjí nové nápady, kontakty i očekávání. Jak jeho potenciál ale využít na maximum?