„Naše materiály dosahují o 98 % menší spotřeby vody,” říká Mikuláš Hurta
V době, kdy většina megalomanských módních řetězců funguje na principu fast fashion, je česká značka NIL Textile takovým etickým lídrem. Dnes už totiž nenabízí pouze své vlastní módní kolekce, ale především spolupracuje s odběrateli materiálů z řad firem a dalších oděvních značek. Přinášíme vám rozhovor se zakladatelem NIL Textile Mikulášem Hurtou, o principech značky, vývoji nových materiálů i o expanzi a plánech do budoucna.
Krásný den, Mikuláši, vy jste v roce 2018 založil módní značku Nilmore. Ta se zaměřuje na slow fashion, která je ve vašem případě vyrobená z udržitelných, recyklovatelných materiálů. Co vás k této myšlence přivedlo?
Přivedla mě k tomu chuť dělat něco, co mě naplňuje. Smysl života vidím v pomoci druhým a snaze o zachování přírody pro další generace. A textilní průmysl je jedním z nejvíce zatěžujících planetu, proto jsem viděl příležitost věci zlepšit.
Založil jsem Nilmore - udržitelnou oděvní značku - a záhy nás oslovily jiné oděvní značky, zda můžeme cirkulární oblečení vyrábět i pro ně. Proto jsme velmi rychle přeorientovali byznys model a dnes většina našich zákazníků jsou právě oděvní značky, případně firmy, které potřebují firemní oblečení. Nilmore je dnes jen malá část našeho fungování. Firma jako taková se jmenuje NIL Textile.
Na vašem webu zmiňujete cirkulární oblečení. Co si pod tím přesně můžeme představit? Co přesně udržitelnost v podání NIL Textile znamená?
Cirkulární oblečení je například tričko, které vyrobíme z našich inovativních materiálů z recyklované bavlny, kukuřice a podobně. Následně ho zákazník používá po libovolně dlouhou dobu. Poté má možnost nám ho vrátit na jednom z našich NIL Circular Pointů (fyzická sběrná místa) po celé Evropě. My jej zrecyklujeme a vyrobíme tričko nové. Něco jako láhve od piva.
Jak už jsme zmínili, vaší firmu jste založil před sedmi lety, kam se za tu dobu posunula?
Entita byla založena před sedmi lety, nicméně první vývojové aktivity započaly někde v roce 2020. V té době jsem byl ve firmě já a pár stážistů. První dva až tři roky jsme strávili vývojem materiálů a jejich recyklace s českými univerzitami. První produkty jsme uvedli na trh okolo roku 2022 a v dalších letech jsme spustili vlastní výrobu, nabírali lidi a rostli. Nyní je nás okolo 30 lidí, máme vlastní výrobní závod v Ostravě a Indii a expandujeme.
V současné době používáte čtyři materiály, a to Nilpla, Nilcott, Nilpet a Cirpad. Můžeme se do budoucna těšit i na nějaké další inovativní textilie? A je už něco v procesu? Například nějaké smart nebo bio textilie?
Stále pokračujeme ve vývojových aktivitách. Nedávno jsme do portfolia přidali bakteriální celulózu a regenerativní bavlnu. Co se týče materiálu, které se chystáme uvést na trh, tak momentálně si je nechám pro sebe i vzhledem ke konkurenci. Určité aktivity v oblasti smart textilií máme také.
Vývoj nových materiálů je bezpochyby i vědecká disciplína. Spolupracujete při něm s výzkumnými institucemi nebo odborníky? Máte v této oblasti dlouhodobé partnery?
Spolupracujeme s českými univerzitami, především s Technickou univerzitou v Liberci a VUT v Brně. Na Evropské úrovni jsme součásti velkých vývojových konsorcií, kde jsou našimi partnery velké vývojové instituty jako kupříkladu německá DITF či finské VTT.
Jak dlouho vlastně trvá, než se zcela nový materiál vytvoří?
Rychlost samotné recyklace je okolo 1 tuny za hodinu. Celý proces výroby, tedy zvláknění, předení, výroba látky, nabarvení, nastříhání, ušití a dekorace trvá okolo 3 měsíců.
Víte, jakou úsporu a ekologický dopad mají vaše materiály? Znáte nějaká čísla?
Dle LCA analýzy, kterou pro nás vytvářela Technická univerzita v Liberci, dosahují naše materiály až o 70 % nižší uhlíkové stopy a 98 % menší spotřeby vody než jejich konvenční varianty. Konkrétní čísla závisí materiál od materiálu. Například u NILCOTT® Recycled dosahujeme o 63 % nižší uhlíkové stopy a 69 % menší spotřeby vody. Zároveň díky systému zpětného sběru se snažíme naprosto eliminovat odpad, který je taky velkým problémem textilního průmyslu.
Vy máte v nabídce skutečně krásné kousky. Basic modely a doplňky, které ale potřebujeme všichni, a které jsou - už podle názvu - tím absolutním základem. Plánujete do budoucna nabídku rozšířit?
Jak jsem říkal, značka Nilmore je jen malou částí našich aktivit, protože se zaměřujeme hlavně na výrobu pro jiné značky. Každopádně tento podzim budeme vydávat novou kolekci teplákovek a triček. Takže nabídku zase obohatíme o nové kousky a velikosti pro děti.
Jak jste už říkal, tak máte dokonce i sběrná místa, kde mohou zákazníci nechat starší NIL Textile kousky. Kde všude je dnes nalezneme a jak to celé funguje? Přijdu, nechám tam staré oblečení a odejdu?
NIL Circular Pointy máme všude po Evropě, nějaké i v Americe a Asii. Je třeba vyplnit formulář o vrácení a na daných místech můžete produkty vrátit k recyklaci. Případně je na dané adresy zaslat poštou. Ne všechny místa umožňují osobní vrácení, některé jsou pouze na zaslání. Konkrétní popis a mapku najdete na našem webu.
V rámci Nilmore zákazníkům za vrácení poskytneme 100 Kč na další nákup.
Kolik procent oblečení se reálně vrátí do nové výroby díky tomuto systému?
Tím, že jsme na trh vstoupili v roce 2022 ještě nemáme relevantní data. Kdyby se nám produkty vraceli ve velkém již nyní, byla by to spíš známka špatné kvality. 😀 Obecně bereme vrácení jako nejužší místo cirkulárního procesu, protože závisí na jednotlivcích. Proto se je snažíme všelijak motivovat. U firemního oblečení je to jednodušší. Někdo ve firmě zavelí, oblečení se vysbírá od zaměstnanců a my zajistíme recyklaci. Recyklujeme i veškerý výrobní odpad.
Musím se přiznat, že my jsme se na mapu vašich Nilmore Circular Pointů už koukali a nadchlo nás, že jsou umístěny i mimo Česko. To je obrovský úspěch! Chápu tedy dobře, že NIL Textile působí po celém světě?
NIL Circular Pointy neslouží pouze pro potřeby Nilmore, ale i pro potřeby našich zákazníků z řad oděvních značek, které oblečení prodají a jejich zákazníci mají možnost NIL Circular Pointy využívat. Jinak ale lze i produkty Nilmore objednávat různě po světě.
Předpokládám, že ale největší fanouškovskou základnu máte stále v Česku.
Většina zákazníků Nilmore je z Česka. Naopak nejvíce zákazníků z řad oděvních značek a firem je ze Západní Evropy, především Nizozemí, Německa a Skandinávie.
Plánujete rozšíření i do nějakých dalších zemí, kde ještě nejste? Například itálie, Japonsko nebo státy Blízkého východu?
Síť sběrných míst se snažíme stále rozšiřovat a každý měsíc přibude nějaké místečko. Do budoucna bychom rádi do sítě sběrných míst přizvali i nějakého partnera, který má fyzická místa po celém světě, ať už jde o prodejny či jiné provozovny. Mohly by to být třeba kavárny Starbucks nebo obchody nějaké velké oděvní značky.
V jednom starším rozhovoru jste se zmiňoval o showroomu. kde ho nyní najdeme?
Showroom funguje již řadu let. Je umístěn v centru Ostravy hned vedle Nové radnice. Slouží jako nejen jako místo, kde mohou zákazníci produkty vyzkoušet a zakoupit, ale také ke schůzkám s firemními zákazníky a představování produktů z našich materiálů.
Kde všude si můžeme oblečení Nilmore koupit? E-shop je jasný. Mohou si ho zákazníci ale koupit například i v kamenných prodejnách?
Kromě e-shopu je to ještě náš showroom a prodejna PlaceStore v Uherském hradišti, která prodává některé naše kousky.
Jaké máte plány se značkou v následujících letech?
Chceme z Nilmore udělat rodinný brand, zaměřený na vztah rodin k přírodě a aktivnímu způsobu života. K tomu dělat různé komunitní akce jako výlety, interaktivní dny a podobně. Je to tím, že já i lidé okolo už fotrovatíme a jsou nám tato témata blízká. 😀 Jinak jako NIL Textile se soustředíme na automatizaci ostravské výroby, expanzi na zahraničních trzích a velké vývojové projekty.
10 krátkých otázek na závěr
Který z materiálů používaný v Nilmore nejlépe vystihuje váš charakter?
NILCOTT®, protože miluju bavlnu a co může být lepšího než ekologická, cirkulární bavlna.
Ranní ptáče nebo sova?
Sova.
Skicák nebo notebook?
Fuuuha, teď už spíš notebook.
Moře nebo hory?
Hory.
Jedna věc, bez které byste se v práci neobešel?
Smysl toho, co dělám.
Kde hledáte inspiraci?
V komunitě podobně smýšlejících podnikatelů okolo mě.
Teorie velkého třesku nebo Hra o trůny?
Ani jedno.
Hudba při práci nebo klid?
Klid.
Nejoblíbenější mobilní appka?
Nejhorší rozhodně polská e-toll apka. 😀 Nejlepší nevím, třeba George od České spořitelny. Ten funguje jak má.
Váš nejoblíbenější kousek oblečení?
Mám spoustu oblečení ještě ze střední školy. Takže asi jakýkoliv z nich.
Související témata
Autor
Další články
Daniela Komatović tvoří šperky, které nejsou pouhým doplňkem, ale manifestem a čistou, precizní i nekompromisní prací.
Radko Sáblík vyměnil klasické ředitelování za roli mentora studentů a budovatele vzdělávacího systému, jaký u nás nemá obdoby
Rozhovor se zakladatelem NIL Textile Mikulášem Hurtou, o principech značky, nových materiálech, a také o plánech do budoucna.
Jiří Kůs je zakladatel společnosti nanoSPACE, která nabízí výrobky z nanovláken a posiluje pozici Česka jako nano supermana.
Rozhovor s Danielem Buryšem o cukrové dani, investování do kávových plantáží a novém sídle Kofoly v Dolních Vítkovicích.