O sociálních sítích, jejich bezpečnosti, ale i umělé inteligenci, a také práci Head of digital product delivery ve společnosti Akcenta, jsme mluvili s Václavem Kocumem. Na co se tedy ještě v online prostoru připravit? Jak nás a naše děti sociální sítě ohrožují? A co pozitivního naopak přinášejí?
Pracujete na pozici Head of digital product delivery, ve společnosti Accenta. Co to přesně znamená?
Je to hlavní role pro transformaci kreativních nápadů, které mají mít nějakou přidanou hodnotu, na skutečné digitální produkty. Pozice spočívá v řízení technologických týmů, které pracují na vývoji nových produktů, a to podle specifických požadavků.
Nyní mám však ještě na starosti softwarovou architekturu digitálních produktů. Tedy to, jaké technologie se použijí, jak budou nakombinovány, a jak bude celý digitální produkt navržen, aby měl minimální odezvu na reakce uživatelů, rychle zpracovával reporting a dokázal pracovat s daty v reálném čase. A zároveň se snažím připravit systém na budoucí využití AI.
V kontextu interview ještě zmíním to, že zastávám roli „Security Champion”, kterou mi přidělil náš vlastník Raiffeisen Bank International. Protože jsme finanční instituce, a přes naše systémy proteče takřka CZK 1 miliarda denně. Navrhuji tedy zabezpečení našich systémů tak, aby jejich zabezpečení bylo na nejvyšší možné úrovni a v jistém smyslu i neprolomitelné. A zároveň splňovaly velmi vysoké nároky na zabezpečení našeho majitele. To v přeneseném slova smyslu znamená i Evropské centrální banky a regulací Evropské unie.
Co vás na tomto oboru nadchlo nejvíce? Proč jste se vydal právě tímto směrem?
Oslovil mne ředitel pro digitální transformaci společnosti se svým střednědobým plánem. Což mimo jiné znamená naplnit strategii rozvoje nastavenou naším vlastníkem, která je opravdu náročným a komplexním procesem.
Jeho nabídka byla velmi konkrétní.. „Dostaneš kreativní zadání a máš absolutní svobodu v tom, jaké navrhneš technologické řešení a sám si můžeš sestavit vlastní tým.” Toho jsem plně využil a přetáhl si bývalé kolegy - špičkové technology z ostatních firem.
Dá se tedy říct, že jsem si nevybral na základě jména společnosti, jejího zaměření nebo role, ale vybral jsem si svou pozici na základě přístupu budoucího nadřízeného.
Kreativní zadání a nové technologie i nápady mají svým způsobem blízko i k sociálním sítím. Jste jejich zastáncem? Nebo je považujete spíše za nutné zlo?
Jsem jejich zastáncem. Společnost - do doby sociálních sítí - neměla nikdy možnost takové globální interakce a velmi jí to posunulo. Samozřejmě jsou tu i velká negativa. Lidé jsou schování za svou internetovou identitou a využívají toho, leckdy za hranicí zákona nebo etického chování. Každý je odvážnější v interakci přes sociální síť než při reálné konfrontaci. A ta, s příchodem sociálních sítí, tak trochu mizí. Je prostě něco jiného napsat „hrdinský“ příspěvek do skupiny na sociální síti, která má 500 uživatelů, a něco jiného být speaker a před tímto publikem mluvil naživo.
Jaký máte názor na sociální sítě jako jednu z největších prodejních platforem poslední dekády? A můžeme se ještě těšit na nové levely shopping experience?
Toto má dvě roviny. Sociální síť jako přímá prodejní platforma, např. Facebook Marketplace. Ta je spíše bazarem s mnoha omezeními a určitě nedosahuje kvality běžných prodejních platforem.
Druhá rovina je prodejní marketing na Facebooku, ze kterého plyne největší příjem sociálních sítí. Čím větší sociální síť jste, tím se zvyšuje jejich zisk, protože firmy jsou ochotné investovat do své - ať už nespecifikované obecné nebo cílené reklamy - na určité publikum.
Nevím, jestli zrovna těšit. Ale určitě přichází pokrok s AI, kterou sociální sítě začínají používat. Ta analyzuje vaše chování na dané sociální síti, váš profil, vaše zájmy i zapojení. Díky tomu se v budoucnu dostanete k mnohem cíleněji mířeným reklamám, které zvýší potenciál toho, že si něco zakoupíte. Samozřejmě ale nefunguje zpětná propagace. Síť se tedy nedozví, že jste například již provedli konverzi, tedy daný předmět zakoupili, a dané reklamy na vás cílí dále, což je docela otravné.
Nedávno jsem četla poměrně bryskní článek o tom, že cílit na „dětské” zákazníky se skutečně vyplatí. Máte radu pro rodiče, jak tuto situaci eliminovat.
To je velmi těžké. Jde prakticky o sociální, psychologický nátlak na rodiče. Děti mají velký vliv na nákupní rozhodnutí svých rodin, a mohou tímto způsobem indirektně ovlivnit i rozhodování dospělých.
Zavádění značky v raném věku může vést k dlouhodobé značkové loajalitě. Děti, které vyrůstají s určitými produkty nebo značkami, se mohou stát jejich věrnými zákazníky i v dospělosti.
Děti rychle rostou a mění své zájmy, což vytváří pravidelnou poptávku po nových produktech. To umožňuje firmám pravidelně uvádět nové produkty a udržovat dynamiku trhu. Děti jsou často ve školách a na aktivitách ve skupinách, kde si vzájemně doporučují oblíbené produkty. Toto může také rychle rozšířit popularitu produktu. Zároveň jsou citlivější na marketingové strategie, zaměřené na emoce a zábavu, což může být využito k vytvoření silného emočního spojení s produktem. Z těchto důvodů se mnoho firem snaží navrhnout své produkty a marketingové kampaně tak, aby rezonovaly s dětskými zákazníky a vytvořily si silnou pozici na tomto konkurenčním segmentu trhu.
Pro rodiče je těžké odmítnout nátlak dítěte a argument, že daný produkt „opravdu potřebuje“, a to například proto, aby zapadlo do kolektivu nějaké sociální skupiny. Je tedy opět jen na rodičích, zda tomuto tlaku podlehnou, nebo - za cenu dočasného zklamání dítěte - odmítnou. Zde je zapotřebí si uvědomit, že jsme spotřební společnost a všichni chceme všechno ihned. Takže dítě, kterému něco odmítnete bude chvíli smutné, ale velmi rychle si najde jiný produkt, o který bude škemrat a situace se bude opakovat. Vyhovovat dětem pravidelně je finančně neudržitelné a nezodpovědné. Protože stejně tak rychle, jak dítě „produkt potřebuje“, tak rychle na něj i zapomene.
Online prodej a nákup, konkrétně místa jako Marketplace, přináší velké riziko spojené s podvodníky. Dá se proti tomu nějak bránit? Máte nějaké osvědčené metody?
Máte pravdu. Manželka využívá Marketplace, když se snažíme prodat nějaké použité věci. A drtivá většina reakcí jsou podvodníci. Lze to ale jednoduše poznat.
Například pokud prodávám zboží a domnělý kupující - pravděpodobně sofistikovaný bot - se z vás snaží vytáhnout osobní údaje formou: „Zašlete mi váš e-mail“. Proč bych já, jako prodejce, zasílal svůj e-mail kupujícímu? Poskytnutí e-mailu na Marketplace znamená, že jste někomu právě předali svoje uživatelské jméno k Facebooku a zbývá jen prolomit vaše heslo. Co považuji za nejlepší obranu, je vést dialog o tom, co ho na zboží zaujalo, jak si představuje zprostředkování dodávky, a jak by měl probíhat celý prodej. Pokud je to bot, nedokáže adekvátně reagovat.
Pokud však nakupujete a na druhé straně sedí reálný podvodník, situace je komplikovanější. Ale i proti tomu existuje obrana. Vždy preferujte platby přes oficiální a bezpečné systémy, jako je PayPal, nebo platby při osobním předání. Vyhněte se platbám přes neověřené platební metody nebo přímým bankovním převodem na účty, které neznáte. Kdykoliv je to možné, domluvte si osobní předání zboží. To vám umožní zkontrolovat stav zboží před zaplacením. Vyhněte se zasílání peněz před obdržením zboží, a to zejména u dražších předmětů. Udržujte komunikaci v rámci Facebook Marketplace a vyvarujte se přesunutí komunikace na osobní emaily nebo zprávy. Opět – váš email bude velmi pravděpodobně vaše přihlašovací jméno do Facebooku.
Pokud srovnáte chování českých a například amerických uživatelů, kdo na poli bezpečného chování jedná zodpovědněji?
Je to takřka stejné, jen s tím drobným rozdílem, že například PayPal je v Americe rozšířenější, a je to jedno z bezpečnostních opatření. Jinak, kdekoliv po světě platí, že ten kdo prodává/kupuje je běžný uživatel, nepoučený o rizicích s tím spojených. Povědomí o této problematice je prostě nízké napříč společností, bez ohledu na národnost.
A co například západ Evropy? Jsme - v porovnání s nimi - zodpovědnější? Nebo se máme ještě co učit?
My jsme hlavně cíl. Máme se ještě co učit. A mělo by se s tím začít co nejdříve. Ideálně na základní škole, protože děti jsou nejvíce zranitelná skupina. Podle mě je bezpečnost na sociálních sítích základní předpoklad přípravy do drsného světa reality.
I spojení sociálních sítí a umělé inteligence je v dnešní době často skloňovaným pojmem. Kde všude na něj tedy můžeme na sítích narazit?
AI je používána k filtrování a přizpůsobení obsahu, který uživatelé na sociálních sítích vidí. Algoritmy se učí z interakcí uživatelů, aby poskytly relevantnější příspěvky, reklamy a doporučení. AI také analyzuje data získaná ze sociálních sítí pro predikci trendů, chování uživatelů a výsledků marketingových kampaní. Zkoumá texty, komentáře a reakce na sociálních sítích, aby identifikovala emoce a postoje uživatelů. Tato technika je široce využívána především pro tržní a politické analýzy.
AI pomáhá i s identifikací a filtrací nevhodného, škodlivého nebo podvodného obsahu na sociálních sítích. To zahrnuje rozpoznávání spamu, extremismu, a dalších nežádoucích materiálů.
Některé nástroje umělé inteligence také mohou automaticky generovat textový nebo vizuální obsah pro sociální sítě, což umožňuje značkám a tvůrcům efektivněji komunikovat s jejich publikem.
Integrace AI do sociálních sítí pokračuje v evoluci, přičemž nové technologie a aplikace jsou neustále vyvíjeny. Toto spojení nabízí mnoho příležitostí pro zlepšení interakce, bezpečnosti a zážitku uživatelů na digitálních platformách.
V rámci vývoje sociálních sítí i AI nás už nyní čekají věci jako chatovací asistent, který má nabízet personalizované tipy na základě dat o používání sociální sítě. Na co dalšího se můžeme těšit? Jaké jsou vaše odhady?
Umělá inteligence bude i nadále vylepšovat algoritmy pro personalizaci obsahu, aby ještě lépe odpovídaly individuálním zájmům a preferencím uživatelů. To zahrnuje sofistikovanější analýzu dat, predikci chování a adaptabilní učení se z interakcí.
Budoucí chatboti budou ještě pokročilejší, s lepší schopností rozumět přirozenému jazyku a emocím. Budou poskytovat personalizované odpovědi a vést smysluplnější konverzace. AI bude dále využívána k identifikaci a omezení šíření falešných informací a dezinformačních kampaní na sociálních médiích. Stane se běžnější ve vytváření a editaci obsahu, včetně textu, obrázků a videí, což umožní tvůrcům efektivnější a kreativnější produkci.
Tyto inovace, nejenže zlepší uživatelské zkušenosti na sociálních platformách, ale také otevřou nové možnosti pro marketing, reklamu a komunikaci. Celkově je očekáván pokračující růst a integrace AI do všech aspektů sociálních médií.
Ale s rostoucím vlivem umělé inteligence, se zvýší také tlak na sociální platformy a jejich transparentnost ohledně používání AI, ve spojení s etickými směrnicemi.
Související témata
Mohlo by vás zajímat
Pokud ve vás čpí neutuchající touha po dálkách i v zimních měsících, poddejte se jí. A nevymlouvejte se na chladné počasí. Jen čtyři hodiny letu z Česka totiž leží země, která je pro nás Evropany v zimních měsících jako dělaná. Která se pyšní nádhernými památkami, leží u Atlantského oceánu, a která ví, jak si své hosty hýčkat. Například v nádherných orientálních riadech. Tak si zabalte! Odlétáme do Maroka!
Selhání je přirozenou součástí lidského života a dříve či později postihne každého z nás. Ať už jde o neúspěch v práci, studiu, vztazích nebo na osobních projektech, selhání je nevyhnutelné. A přestože je často vnímáno negativně, může být také klíčovým nástrojem pro osobní růst a rozvoj. Důležité přitom je, jak se s ním vyrovnáme, a co z něj dokážeme vytěžit.
Pokud se vám již nyní zdá, že okolí Masarykova nádraží na pražské Florenci prokouklo, tak věřte, že je to teprve začátek. Za zhruba 5 let totiž čeká bývalou průmyslovou oblast realizace projektu společnosti Penta, jehož součástí bude i stavba nové obytné čtvrti.
V říjnu 2024 vám Netflix přináší pestrou nabídku nových filmů a seriálů, které vám zpříjemní podzimní večery. Tento měsíc, který se vyznačuje kratšími dny a nižšími teplotami, je ideální pro zachumlání se pod deku a vychutnání si nejnovějších titulů z této platformy. Ať už jste tedy fanoušky dramat, odlehčených komedií nebo napínavých thrillerů, Netflix má něco, co uspokojí všechny vaše touhy po zábavě.
Je hlavním městem Francie, haute couture, a také nejslavnějším food spotem všech milovníků dobrého jídla. Pravdou ale zůstává, že Paříž je slavná také pro svá malá bistra a kavárny, schované v zapadlých uličkách městských částí i na malých náměstích. Chcete znát ty nejútulnější, které ještě nebyly vyzrazeny na sociálních sítích? Máme pro vás kompletní seznam.