„S novými spoji přijde zlevňování letenek,” říká Josef Trejbal z Letušky
Nakupujete letenky s velkým předstihem? Možná byste měli ještě chvilku vydržet. S Josefem Trejbalem, CCO vyhledávače Letuška.cz, jsme se rozpovídali o tom, jaké jsou v posledních letech trendy mezi destinacemi, o nárůstu nových dálkových spojů i snižování cen letenek, zda si rádi připlatíme za letenky v business třídě, a jak moc vybíráme dovolenou podle fotek na Instagramu.
Dobrý den, pane Trejbale, vy působíte jako obdchodní ředitel českého vyhledávače letenek Letuška.cz. Povězte nám, jak dlouho na této pozici pracujete, a o co přesně se staráte?
Do firmy jsem nastoupil krátce po jejím vzniku v roce 1994. Během let jsem zastával několik pozic, což mi umožnilo poznat firmu z různých úhlů pohledu. Poslední roky pracuji na pozici obchodního ředitele, kde se podílím na formování vize, strategie a směru společnosti.
Jako CCO máte jistě celkový přehled o vývoji a směřování cestovního ruchu v Česku. Které destinace jsou letos mezi Čechy nejpopulárnější? Zaznamenali jste nějaké nové trendy?
Po covidu jsme se nejvíce zaměřili na evropské destinace, kam byly lety obnoveny nejrychleji a nejhustěji. Nejvíce se cestuje do evropských metropolí jako Paříž, Londýn, Brusel, Amsterdam, Frankfurt, Curych a Vídeň, a to jak za zábavou, tak za obchodem.
Jaký je poměr exotických dovolených oproti dovoleným v Evropě?
Podíl cest po Evropě je stále vyšší než před covidem. Ve druhé polovině tohoto roku očekáváme změnu s nástupem nových dálkových spojů a zvyšující se konkurencí, což povede k razantnímu snižování cen letenek na mezikontinentálních trasách. To budí zájem cestovatelů.
Narůstající konkurence přináší cestovatelům výhody ve formě levnějších letenek.
Mají čeští turisté hodně specifické požadavky? Vybírají například často ubytování jen s all-inclusive, dávají přednost butikovým hotelům nebo ještě něco jiného?
Čeští turisté stále více upřednostňují kvalitu. Roste zájem o exkluzivnější ubytování, jako jsou 4 a 5hvězdičkové hotely, a také o vyšší cestovní třídy v letadle. Cestování v business třídě je totiž dnes cenově dostupnější, a kdo ji jednou vyzkouší, nerad se vrací zpět do ekonomické.
Češi jsou tedy ochotni připlatit si za větší komfort v letadle. Zaznamenává zájem o něj výrazný nárůst?
Ano, existuje skupina cestovatelů, kteří upřednostňují kvalitu před častými cestami. Raději letí jednou za čas, ale v prémiové třídě. Takových cestovatelů přibývá, zejména na delších trasách a v širokotrupých letadlech.
Letuška nabízí mimo jiné také balíčky dovolených na míru. Jaká je po nich aktuální poptávka? O jaké typy dovolených je v tomto směru největší zájem?
Většině klientů stále prodáváme samotné letenky. Ale poptávka po kombinaci služeb i tak roste. Výhodou balíčků je úspora času a spolehnutí se na důvěryhodného partnera. Pro jednotlivce i skupiny, jako jsou oborové spolky, sportovní kluby či farmáři, běžně do balíčku zahrnujeme letenku, vízum, transfer, půjčení auta, ubytování i program na místě.
A jaký je konkrétní poměr lidí, kteří si letenku kupují sami a plánují si cestu individuálně, oproti těm, kteří dávají přednost kompletním balíčkům?
Většina klientů si kupuje samotné letenky. Velká část přitom i se speciálním cestovním pojištěním.
Je velký zájem také o jazykové kurzy v zahraničí? A pokud ano, které destinace patří mezi nejoblíbenější?
Prodej jazykových kurzů se po covidu rozjížděl pomaleji, ale letos se vrací na předcovidová čísla. Největší zájem je o angličtinu, následuje francouzština, němčina a španělština. Pro zájemce zajišťujeme i specifické studium arabštiny, čínštiny či korejštiny.
Jak se vyvíjí chování české klientely vzhledem ke zrušení některých tras nízkonákladových aerolinek? Cestují méně nebo se situaci přizpůsobili?
Poslední dobou se naše trasy spíše posilují o další spojení. Včetně zmíněných dálkových tras. Konkurence pak přináší cestovatelům výhody ve formě levnějších letenek.
Influenceři a cestovatelské blogy mají výrazný vliv na prodej letenek.
Jaké jsou celkově hlavní faktory na cenotvorbu letenek? Jsou to pouze daně, palivové poplatky a poptávka? Nebo i něco jiného?
Základními faktory cenotvorby jsou náklady, které můžeme rozdělit na přímé letové náklady (vlastnictví letadla, posádka, palivo), pozemní náklady (odbavení, obsluha letadla na letištích, přistávací poplatky, údržba letadel) a systémové provozní náklady (distribuce, marketing a administrativa). Každá letecká společnost přitom pracuje s jinými čísly, což ovlivňuje ceny za paliva, personální náklady a pořizování letadel.
Měly nedávné letecké nehody vliv na nákupní chování českých cestujících? Odradilo to některé lidi od létání? Nebo se to nijak výrazně neprojevilo?
Rozhodně ne.
Jaký máte názor na fenomén „instagramových destinací“? Sledujete, že lidé více cestují na místa populární na sociálních sítích?
Fenomén instagramových destinací nepochybně ovlivňuje cestovní ruch. Stále více lidí vybírá své cestovní cíle na základě jejich popularity na sociálních sítích, což je poháněno touhou sdílet zážitky s přáteli online. Tento trend podporuje cestování.
Jak moc se proměnila poptávka po individuálních zážitcích a zájezdech na míru v souvislosti s rostoucí popularitou sociálních sítí?
Moderní technologie a online platformy umožňují snadnější plánování. Mladá generace nemá problém se v cizině domluvit, což usnadňuje individuální cestování.
Tušíte, zda influenceři a cestovatelské blogy výrazně ovlivňují i prodeje letenek?
Ano, influenceři a cestovatelské blogy mají výrazný vliv na prodej, protože dokáží inspirovat, doporučovat a zviditelňovat destinace.
A otázka na závěr - která destinace je vaším osobním favoritem?
Těch je. Vážím si příležitostí, které nám tato doba přináší. A čím jsem starší, tím jsem nadšenější cestovatel.
10 krátkých otázek na závěr
Jaký drink reprezentuje váš charakter?
Něco perlivého, s energií. Syn mi nedávno věnoval Dom Pérignon dobrého ročníku. To jsem určitě celý já.
Slané nebo sladké?
Bohužel obojí. Ale nevzdávám to.
Hory nebo moře?
Po sladkém musím ty hory, ale raději moře.
Zmeškat let nebo ztratit kufr?
Na letišti jsem vždy první a kufr vyřeší kvalitní pojistka.
Spontánní nebo plánovaná dovolená?
Spontánnost mám spojenou s těmi nejlepšími zážitky. Přesto se vždy urputně snažím detailně plánovat.
Jaká je vaše vysněná destinace, kterou jste doposud nenavštívil?
Letos se vydám do Japonska. I kvůli EXPO2025.
Vozíte si z dovolených suvenýry?
Moje matka sbírá takovéty suvenýrové štamprle. Má velkou sbírku.
Město nebo příroda?
Z města si chodím odpočinout do přírody a obráceně.
Nejoblíbenější mobilní appka?
Ta na sledování letů.
Sedadlo v letadle u okna nebo v uličce?
Nejlépe to vpředu.
Související témata
Autor
Další články
Přinášíme vám rozhovor s Miroslavem Volaříkem o zkušenostech ze zahraničí, digitalizaci a oblíbených vínech Čechů.
S Ondřejem Kuchařem o poctivé pekařině, lokálních dodavatelích, specifických procesech pečení i otevření nových poboček.