„To zajímavé sledujeme už od návrhů,” říká Vítek z Amazing Places
S Václavem Vítkem o portálu Amazing Places, českých turistech, mezinárodní konkurenci i „amazing“ ubytování.
V éře, kdy turisté překračují i hranici vesmíru, jsou portály nabízející ubytování zcela běžnou záležitosti. Není ale portál jako portál. A to dokazuje i jeden český vyhledávač se svými inspirativními tipy na prémiové ubytování. Jak uspět v mezinárodní konkurenci? Jak vypadá dokonalé ubytování? A jak se takto obsáhlý web koordinuje? Zpovídali jsme Václava Vítka - Managing Directora portálu Amazing Places.
Dobrý den, pane Vítku, vy působíte jako Managing Director českého cestovatelského portálu s inspirativními tipy na prémiové ubytování Amazing Places. Kdy jste se k týmu přidal? A proč zrovna tento portál?
S Amazing Places jsme se dohodli na spolupráci zhruba před pěti lety, v době Covidu, kdy cestování a segment hospitality zažívaly těžké časy. A jelikož jsem byl do té doby roky členem Amazing Places v hotelu, který jsem řídil v Karlových Varech, projekt i Petra Kotíka jsem dobře znal. Z Petrových vizí se nakonec staly naše společné výzvy, a tak je tomu dodnes.
Co pro vás osobně znamená „amazing“ ubytování? Co musí mít?
Je to kombinace celé řady faktorů. Majitel, lokalita, přístup týmu, architektura a design, příběh a historie. To všechno a mnohé další tvoří pestrý mix emocí a zážitků z jednoho místa. A to se složitě definuje. Pro mne osobně je to spojení kouzelného místa s okolím a profesionálním servisem.
Booking, Airbnb a tak dále - to jsou všechno efektivní vyhledávače, které nám v mnohém usnadňují naše cesty i dovolené. Musím se ale přiznat, že mě Amazing Places baví mnohem víc, a to nejen vizuálně. Mají logičtější selektování ubytování, zajímavější pojetí a celkově se na to lépe kouká. Zasáhl jste také svými nápady do tohoto konceptu?
Je to týmová práce a spousta hodin debatování, ladění a menších či větších kompromisů. Když jsme před lety spouštěli konverzní web, bylo mou ambicí mít do 5 let 100% kouzelných míst napojených na prodej na webu Amazing Places a dnes nám chybí už jen pár desítek míst. Covidu a krizím navzdory toto považuji za úspěch.
I tak máte ale asi na dnešním trhu velkou konkurenci. Jak se daří českému vyhledávači mezi mezinárodními velikány?
V porovnání s hegemony v našem odvětví jsme stále malý hráč. Ale to je dáno i tím, že jsme výběrový portál. Dnes není výjimkou, že do kolekce vezmeme každého třicátého, který projeví zájem. Zároveň se nám už ale nestává, že by nás dnes někdo odmítl, a to i v zahraničí. Daří se nám tak kolekci stále vylepšovat, místa napojovat a velmi hezky a profesionálně propagovat.
V článku pro E15 jsem se dočetla, že vám s propagací pomáhají influenceři. Platí to stále?
Je to tak a stále si držíme způsob spolupráce, za který neplatíme.
S Václavem Vítkem o portálu Amazing Places, českých turistech, mezinárodní konkurenci i „amazing“ ubytování.
Máte nějakou konkrétní kampaň, na kterou jste obzvlášť hrdí?
Každý rok se nám podaří hezká spolupráce, která na papíře nevyčnívá, ale v realitě se organicky krásně podaří.
Dáváte prostor i mikroinfluencerům, nebo spíše cílíte na velká jména?
Pracujeme s velkými jmény, ale i s mikroinfluencery, kteří mají často angažovanější publikum a partnerství si velmi váží.
Jak byste popsal dnešního průměrného českého cestovatele? Jaké má požadavky?
Český cestovatel je zkušený, ví co kde může očekávat a je tím pádem náročný. Nebojí se také o svůj zážitek podělit, ať už v dobrém nebo kriticky. Rád objevuje, ale je i loajální.
Je tedy velký rozdíl mezi českým turistou před 10 lety a dnes?
V Evropě poměrně zásadně vnímáme úbytek cest do Chorvatska, dynamický nárůst v objevování Polska a letošním velkým trendem je jistě i Itálie.
Ten, kdo pokrok akceptuje a umí ho využít, bude úspěšný. Ostatní se ztratí v průměru nebo skončí.
A co dnešní pronajímatelé? Jsou na tyto požadavky dobře připraveni?
Musí být. Mají dnes celou řadu technologických, komunikačních i operativních nástrojů, které jim práci ulehčí. Cesta automatizace tak pomáhá i tam, kde v minulosti museli spoléhat na zaměstnance nebo práci odvést sami. Ten, kdo pokrok akceptuje a umí ho využít, bude úspěšný. Ostatní se ztratí v průměru nebo skončí.
Jak vypadá ideální partner pro Amazing Places? Co u něj sledujete?
Často zajímavé projekty sledujeme už od architektonických studií nebo majitelům pomáháme od samého začátku. Baví nás citlivé rekonstrukce s moderním twistem, odvážné butikové hotýlky v krajských městech nebo posouvání filozofie i kvality u glampingu. Hledáme progresivní a odvážné koncepty a fandíme lidem za nimi.
Existují nějaké časté chyby, kvůli kterým nemůže být do vašeho vyhledávače zařazen?
S většinou nešvarů se dá něco dělat. Typicky jsou to špatné fotky nebo absence nástrojů pro moderní vedení ubytování.
V oboru už působíte poměrně dlouho, a jistě se tak vyznáte. Co dnes funguje jako nejlepší reklama? Sociální sítě, rezervační portály nebo například reklama na Googlu?
Sociální sítě jsou pro propagaci místa naprosto klíčové. A v kombinaci s pestrou škálou online reklamy a PPC nástrojů je to efektivní investice. Nepodceňoval bych zároveň lidský faktor, tedy reklamu, kterou vám relativně levně zajistí vaši spokojení hosté.
S Václavem Vítkem o portálu Amazing Places, českých turistech, mezinárodní konkurenci i „amazing“ ubytování.
Jaké další cesty propagace byste poradil pronajímatelům? Napadají vás ještě nějaké další způsoby jak se zviditelnit?
Oborových magazínů a portálů v případě chaloupek a roubenek je celá řada a těší se vysoké čtenosti. V online prostoru je zase poměrně dostupný nástroj spolupráce s tvůrci obsahu. Ten zasáhne široké spektrum lidí a jejich dosah se dá také dobře změřit. Nepodceňoval bych zároveň zahraniční klientelu, která dnes hojně navštěvuje i donedávna (pro ně) neznámé oblasti v Česku.
Vy se ale nezaměřujete pouze na Česko. Na stránkách Amazing Places můžeme najít zajímavé tipy na ubytování po celém světě. Jak se takto obsáhlý vyhledávač koordinuje?
Je to náročné, ale rozvoj za hranicemi byl logickým krokem a dnes se těší velké oblibě právě místa v Polsku nebo v Alpách a Dolomitech. Spolupracujeme s několika agenturami, které nám pravidelně sdílejí tipy na krásná místa, ale jsme už také v situaci, kdy nás samotná místa oslovují.
A co byrokracie? Museli jste řešit nějaké větší výzvy nebo technické překážky? Například v ohledu na regulace online platforem nebo platebních styků?
V posledních pěti letech se z nás postupně stala technologická firma. Máme konverzní weby napojené na platební brány, spravujeme data našich klientů, apod. Všechny tyto aktivity podléhají unifikovaným pravidlům, které je potřeba obsáhnout po právní i procesní stránce. Přestože to je nákladné, přistupujeme k tomu zodpovědně a bereme to jako součást podnikání.
Máte v plánu do budoucna nějaké větší změny v rámci webu amazing Places? Něco, na co se mohou uživatelé těšit?
Určitě, chceme web neustále zlepšovat. Proto máme kolegu, který se věnuje produktu po všech stránkách, a tedy i webu, UX, UI, a tak dále. Chceme si zachovat filosofii výběrového portálu s vysokou mírou estetiky, ale zároveň nabízet skvělé e-shopové řešení nákupu, tak aby se k nám klienti chtěli vracet.
A otázka na závěr - Máte vy osobně na webu Amazing Places nějakého svého favorita v rámci ubytování?
Aktuálně mě baví designová místa v Dolomitech a v Česku jsem nadšený z House Oskar.
10 krátkých otázek na závěr
Který typ ubytování podle vás nejlépe vystihuje vaši povahu?
Butikový hotel.
Moře nebo hory?
Hory.
Bez čeho se na cestách rozhodně neobejdete?
Bez batohu.
Nejkrásnější místo, které jste kdy navštívil?
Forsthofgut.
Jakou superschopnost byste chtěl mít?
Teleport.
Město nebo příroda?
Příroda.
Nejoblíbenější mobilní aplikace?
Spotify.
Kniha nebo podcast na cesty?
Podcast.
Hotel nebo glamping?
Hotel.
Zážitek nebo pohodlí?
Pohodlí je zážitek.
Autor
Další články
Architektka Andrea Pastrnek zvítězila se svým studiem v soutěži Kancelář roku a nyní se chystá na další velké projekty.
O focení v divočině, placených nabídkách i oblíbené technice jsme se bavili s fotografem značky Nikon - Matějem Šmucrem.
Votre Plaisir založili Gábina a Michal Hrubcovi a v plánu mají i pobočku ve Francii. Pokud se najde ten správný partner.