„Trend zdravého životního stylu stále roste,” říká Tomáš Krumpholz
Rozhovor Tomáš Krumpholz
Zdravý životní styl zajímá stále více lidí. A s přibývající poptávkou narůstá i firem, které tomu přizpůsobili své portfolio výrobků. Mezi ně se řadí i česká značka BOHEMSCA, která nabízí vitamínové vody, BIO a CRAFT limonády i prémiové toniky, a která v roce 2024 vyhrála ocenění Volba spotřebitelů. O jejích počátcích, o expanzi i o zdravém životním stylu jsme mluvili se zakladatelem značky - Tomášem Krumpholzem.
Dobrý den, Tomáši, vy jste zakladatelem značky nápojů Bohemsca. Mohl byste ji prosím na úvod blíže představit našim čtenářům?
BOHEMSCA je česká značka prémiových nealkoholických nápojů, která klade důraz na kvalitu, přírodní suroviny a originální chuťové kombinace. Letos jsme navíc rozšířili sortiment o vitamínové vody a energetické nápoje z přírodních surovin, které si oblíbili jak sportovci, tak lidé v kancelářích.
V naší nabídce najdete ovocné BIO a CRAFT limonády, limonády v plechovce, prémiové toniky a mixery. Naše produkty si získaly oblibu mezi spotřebiteli a naše BIO a CRAFT limonády byly oceněny jako nejlepší novinka roku 2024.
Co vás přivedlo k nápadu založit značku bio a craft nápojů? Byla to vášeň, tržní mezera, nebo obojí?
Byla to především vášeň pro změnu a touha vystoupit ze zažitých korporátních struktur. Chtěl jsem ukázat, že i v Česku máme dostatek skvělých nápadů a nemusíme se spoléhat jen na zahraniční směrnice. Zároveň jsem cítil potřebu podpořit region, ze kterého pocházím, a přispět k rozvoji sportu a kultury v České republice, které si zaslouží více pozornosti.
Vy jste Bohemscu založil v roce 2016. Jaké byly první roky vašeho podnikání? Čelili jste nějakým zásadním výzvám, které brand formovaly?
První roky podnikání byly plné výzev. Po covidu přišla válka a s ní pokračující nejistota, která se neustále prohlubuje. Nejistotu jsem do určité míry očekával, ale v posledních letech se ještě znásobila. Nyní bude zajímavé sledovat, jak se situace vyvine po volbách. V České republice mi stále chybí výrazná a respektovaná osobnost ve veřejném prostoru, která pomůže menším českým podnikatelům.
Na vašem webu nabízíte především BIO a CRAFT limonády. Co to přesně znamená? Popište mi to jako lajkovi.
BIO a CRAFT limonády se od běžných limonád liší hlavně kvalitou surovin a způsobem výroby. BIO limonády znamenají, že jsou vyrobené z certifikovaných ekologických surovin, tedy bez chemických postřiků, umělých sladidel nebo konzervantů. Používáme skutečné ovoce a přírodní ingredience.
CRAFT limonády jsou zase o řemeslném přístupu. Vyrábíme je v menších várkách s důrazem na chuť a kvalitu. Je zde také větší podíl ovoce. Každá receptura je pečlivě laděná tak, aby nápoj měl výraznou, přirozenou chuť bez kompromisů. Chceme, aby si lidé mohli dopřát něco poctivého a jiného než běžné limonády plné umělých přísad.
Pro obě limonády platí, že jsou bez chemických konzervantů a jsou pasterizované.
Jaký přístup jste zvolili při vývoji receptur? A trvalo dlouho, než jste našli ideální chuť a složení?
Vývoj receptur byl dlouhý proces, a nejen pokud jde o samotnou chuť. Hodně času jsme strávili i výběrem správného balení. Během vývoje jsme dostali spoustu rad a podnětů, ale nakonec rozhodující slovo měli ti nejdůležitější, tedy naše rodina, přátelé a profesionálové z barové scény. Celý proces trval přibližně pět let, což jsem na začátku rozhodně nečekal. Chtěli jsme ale, aby každý nápoj byl opravdu dotažený do posledního detailu.
Jaké jsou v posledních letech trendy ve zdravém životním stylu? Rostou nebo kvůli zhoršené ekonomické situaci spíše stagnují?
Trend zdravého životního stylu stále roste. Dříve byl záležitostí hlavně úzké skupiny lidí, jako jsou nadšenci do BIO produktů nebo rodiče malých dětí. Dnes už ale oslovuje mnohem širší publikum. Lidé si stále více uvědomují, co konzumují, a dávají přednost kvalitním produktům s přírodním složením.
Naše cílová skupina se tak postupně rozšiřuje. Už to nejsou jen „biomatky“, ale také lidé, kteří hledají poctivé a chutné nealko, ať už na doma, do kanceláře nebo na večerní drink. A přesně tady hraje roli naše ambasadorka Marcela, výživová a nutriční poradkyně, která nám pomáhá vzdělávat zákazníky o složení našich produktů.
V roce 2024 jste získali ocenění Volba spotřebitelů jako nejlepší novinka roku. Jak velký význam a dopad to pro Bohemscu mělo?
Z ocenění Volba spotřebitelů 2024 máme obrovskou radost. Je to pro nás potvrzení, že jdeme správnou cestou a že si spotřebitelé našich produktů váží. Také to posiluje důvěru našich partnerů, kteří s námi sdílejí vizi kvality a poctivých surovin.
Na druhou stranu stále narážíme na realitu trhu. Některé řetězce upřednostňují především marže a hledají nejlevnější varianty, často na úkor kvality. Bohužel se to odráží i na nabídce v obchodech. Jako spotřebitelé bychom si měli více uvědomovat, že kvalita něco stojí. A pokud budeme preferovat pouze cenu, nemůžeme očekávat, že nás budou zahraniční výrobci zásobovat tím nejlepším.
Zaměřujete se primárně na e-shop nebo jsou vaše produkty dostupné i v kamenných prodejnách? Jaká je vaše strategie distribuce?
Naše strategie distribuce je široká, protože chceme, aby si zákazníci mohli Bohemscu vychutnat co nejjednodušeji a na co nejvíce místech. Nezaměřujeme se jen na e-shopy, ale i na kamenné prodejny, ať už jde o malé specializované obchody, cukrárny, kavárny, bary a restaurace, hotely nebo čerpací stanice.
Zákazníci nás dnes najdou jak v menších lokálních prodejnách, tak v řetězcích a stále rozšiřujeme spolupráci i s dalšími partnery. Naším cílem je, aby produkty BOHEMSCA byly v příštích letech dostupné opravdu všude – od e-shopů přes benzínky až po firemní jídelny.
Řada podnikatelů se při růstu firmy setkává s dilematem mezi expanzí a zachováním autenticity. Jak k tomu přistupujete vy?
Pěkná a pravdivá otázka. Expanze je důležitá, ale nikdy ne na úkor kvality a hodnot, na kterých jsme BOHEMSCU postavili. Pro mě osobně je na prvním místě rodina, a právě díky BOHEMSCE a skvělému týmu, se kterým pracuji, si můžu dovolit věnovat se jí víc než dříve.
Věříme, že autenticita značky se dá udržet i při růstu. Pokud si pečlivě hlídáme kvalitu surovin, poctivý přístup k výrobě a férové vztahy s našimi partnery. Nechceme tedy být jen další velkou značkou, ale stále rodinnou firmou, která nabízí originální a kvalitní produkty.
O exportu do zahraničí tedy uvažujete?
Ano, export do zahraničí je pro nás důležitým krokem a aktivně na něm pracujeme. Na Slovensku jsme s distribucí začali už během covidu a nyní tam naši přítomnost opět posilujeme. Jednáme s více než deseti velkými partnery, mezi nimi například KON-RAD, DM, Terno nebo Metro, a máme zde také brand ambasadora.
Kromě Slovenska rozšiřujeme naše působení i do dalších zemí, jako je Rakousko a Litva, a jsme v kontaktu s dalšími zahraničními partnery. Je to otázka času, správných rozhodnutí a efektivní strategie, aby BOHEMSCA našla své místo i na dalších trzích.
Jaká je vaše vize do budoucna? Kam byste chtěl svou značku za pět let posunout?
Moje vize je jasná – chci, aby BOHEMSCA byla v České republice číslo 1, stejně jako je v Německu Fritz Cola. Pepsi a Coca-Cola jsou pro nás konkurence, ale je jen otázkou času, kdy se BOHEMSCA dostane na jejich úroveň. Chci, aby naše produkty byly synonymem pro kvalitu, autentické chutě a udržitelnost.
Jaký je váš osobní nejoblíbenější produkt z nabídky Bohemsca?
Šťavnatá višňová craft limonáda s arónií. Je to opravdu osvěžující zážitek s nádhernou chutí, kterou jen tak něco nepřekoná.
A také Tonic Original, který jsme vyvinuli ve spolupráci s experty od značky Beefeater. Je to v podstatě nealkoholická varianta gin toniku, což je skvělá volba pro všechny, kteří si chtějí vychutnat podobnou chuť, ale bez alkoholu.
10 otázek na závěr
Jaký drink reprezentuje váš charakter nejvíce?
Esspresso tonic.
Slané nebo sladké?
Slaný karamel, pralinky a pistácie.
Hory nebo oceán?
Kdykoliv, kamkoliv.
Jakou nejspontánnější věc jste v životě udělal?
Povolil jsem do naší rodiny psa. A je to miláček! Všem doporučuji!
Pokud byste mohl vrátit čas, udělal byste něco jinak?
Věnoval bych se po celou dobu rodině, jako nyní!
Ranní ptáče nebo sova?
Ranní ptáče.
Hra o trůny nebo Teorie velkého třesku?
Sheldon - Teorie.
Muzeum nebo fitko?
Byl jsem fitko. Teď už mířím k muzeu. 🙂
Nejoblíbenější mobilní appka?
chatGTP a deezer music.
Z čeho máte v životě největší strach?
Z rozvoje globálních značek pouze za vidinou zisku a na úrok národních značek.
Související témata
Autor
Další články
S Tomášem Rajchlem jsme mluvili o hlavní myšlence agentury Foxdeli, jejich revoluční komunikaci, ale i budoucnosti a expanzi.
Pracovní trh se mění rychleji než dříve a s ním by se měl vyvíjet i způsob, jakým uvažujeme nad kariérou.
O poskytování služeb i byznysu v odvětví kadeřnictví jsme se bavili s majitelkou vlasového studia, Kristýnou Kalčíkovou.
Rozpovídali jsme se s Amálií Kovařovou, která nám otevřela dveře do zákulisí největší české demonstrace po sametové revoluci.
O cestě designera a sklářského výtvarníka i o odvaze vdechnout průzračné hmotě duši jsme si povídali s Františkem Jungvirtem.