Pokud si myslíte, že těmi nejvlivnějšími osobnostmi dneška jsou Putin, Bezos nebo Musk, tak jste na omylu. Je tu totiž ještě jedna osoba, která jediným postem na sociálních sítích dokáže ovlivnit názor milionů, kterou zbožňuje generace Z, zná generace Y a dostala se i do povědomí generace X. Ale která to je? Je to žena. Je to zpěvačka. Je to Taylor Swift. A ta se nyní chystá se svým turné: The Eras Tour do Evropy. Co to pro nás znamená? Ať už lístek na její koncert máte nebo ne, její přítomnost se totiž jistě dotkne i vás.
Máte pocit, že Evropa přes léto doslova přetéká turisty a všechny oblíbené destinace se mění spíše na Times Square? Potom se letos raději rovnou zavřete na prázdniny doma. Během minulého týdne totiž na starý kontinent dorazila největší hvězda současného popu - zpěvačka Taylor Swift. A ta má v plánu během své tour Evropu doslova uhranout. Turné doposud probíhalo pouze na americkém kontinentu, kde každý z koncertů vydělal v průměru 300 milionů korun. Evropské turné ale zaujalo ještě něčím jiným, a to mnohem nižší cenou vstupenek, což k nám láká i samotné Američany.
Prvním místem, kde její soukromý tryskáč přistál, byla Paříž, a to už minulý týden. Přes víkend na ni čekají tři koncerty ve švédském Stockholmu, který podobně jako jiná velká města, už řeší, co nával fanoušků způsobí. Na vystoupení totiž zavítají desítky tisíc lidí, kteří nepřijedou jen na koncert zpěvačky, ale také musí někde bydlet, nějak se přepravovat a něco jíst. A právě na těchto elementech je postavený nový ekonomický fenomén přezdívaný “Swiftonomics”, kdy odborníci vypočítávají, jaký vliv bude mít přítomnost Taylor Swift na ekonomiky zemí či měst, kde vystupuje. Protože po zkušenostech z USA, kde pomohla zvýšit HDP amerických států až o desítky milionů dolarů, se předpokládá, že na tom evropské země budou podobně. A třeba zmíněný Stockholm vyhlíží přísun téměř půl miliardy švédských korun, což je v přepočtu zhruba jedna miliarda korun českých.
Dopad na jednotlivé evropské ekonomiky navíc může být o to větší, že na starý kontinent letí i fanoušci přímo z Ameriky. pro ně je totiž samotný koncert včetně ubytování a dopravy často levnější než doma. Pro srovnání, v USA se cena průměrné vstupenky v přepočtu pohybovala okolo 23 tisíc korun, přičemž překupníci je prodávali i za 88 tisíc korun. Evropa má ale podstatně výhodnější podmínky. Ceny vstupenek jsou zde okolo „pouhých” 8 tisíc korun. Logiku koncertní turistiky přiblížila mluvčí specializované cestovní agentury Expedia Melanie Fish. „Fanoušci si řekli: Buď můžu utratit 1 500 dolarů a slyšet ji v Miami, nebo si za těch 1 500 dolarů koupím lístek na koncert, zpáteční letenku do Evropy a tři noci v hotelovém pokoji," vysvětluje. 1 500 dolarů je přitom zhruba 35 tisíc korun.
Buď můžu utratit 1 500 dolarů a slyšet ji v Miami, nebo si za těch 1 500 dolarů koupím lístek na koncert, zpáteční letenku do Evropy a tři noci v hotelovém pokoji.
Pro fanoušky Taylor Swift budou ale zřejmě nejlepší destinací až Britské ostrovy, a to nejen díky angličtině. Anglie totiž patří k nejlukrativnějším místům pro koncerty. A i proto tam Taylor Swift bude mít v létě celkem patnáct vystoupení. V Londýně, Liverpoolu, ale také v irském Dublinu, skotském Edinburghu nebo velšském Cardiffu.
Výdělky turné: The Eras Tour jsou ale rekordní už nyní. Například ve Spojených státech dávno překonaly hranici jedné miliardy dolarů v tržbách. A je velmi pravděpodobné, že i celosvětově si koncertní šňůra Taylor Swift vyslouží rekord. Pomohou tomu v Evropě nejen Švédové a Britové, ale také země jako Portugalsko, Španělsko, Francie, Itálie, Nizozemsko, Švýcarsko, Německo, Polsko a Rakousko, kde od června do srpna bude zpěvačka vystupovat.
Související témata
Další články
S Marikou jsme první rozhovor publikovali již v červenci, a od té doby se leccos změnilo. Kromě jiného dokončila a vydala třetí díl své knihy Deník letušky. V něm se dočtete o pikantnostech ze zákulisí práce pro jednu z nejslavnějších aerolinek světa nebo o práci letušky s HSP. A v našem článku naleznete také něco navíc. Marika se nám totiž svěřila s pasážemi, které raději vycenzurovala i ze samotné knihy.
Trenýrkárna.cz je často skloňovaným pojmem, a to nejen pro její popularitu mezi zákazníky, ale také projekty, které na sebe nabaluje. V roce 2019 odkoupila Styx, a letos přibrala také značku Pietro Filipi. O jejím vývoji, plánech s ostatními projekty, ale i čínských fast fashion gigantech jsme si povídali přímo s jejím spoluzakladatelem a majitelem - Ruslanem Skopalem.
Ještě předtím, než se zítra všichni sejdeme s rodinami, budeme sledovat pohádky, přejídat se cukrovím a čekat na večer, máme pro vás jeden ryze tématický článek. Víte, jak říkají Ježíškovi v Itálii? Co jedí na Štědrý den v Německu? A kdy si rozbalují dárky ve Švédsku? My jsme to zjišťovali a už teď můžeme říct, že některé zvyky skutečně stojí za to sdílet.
Mohlo by vás zajímat
Trenýrkárna.cz je často skloňovaným pojmem, a to nejen pro její popularitu mezi zákazníky, ale také projekty, které na sebe nabaluje. V roce 2019 odkoupila Styx, a letos přibrala také značku Pietro Filipi. O jejím vývoji, plánech s ostatními projekty, ale i čínských fast fashion gigantech jsme si povídali přímo s jejím spoluzakladatelem a majitelem - Ruslanem Skopalem.
Přišel nový rok a s ním i čas na změnu. Stejně jako světové ekonomiky, technologické korporace, nebo módní průmysl, i my jsme se tedy rozhodli rozšířit naše portfolio. A jelikož neseme jméno jednoho z nejznámějších nápojů světa, chceme se právě na tento segment zaměřit a sdílet s vámi mapu těch nejlepších českých kaváren.
Crop bundičky, vysoké kalhoty, a především barevné ladění. Tak by se nechal shrnout styl, který je letos očekáván na všech svazích, od Špindlu až po Aspen. Ať už tedy plánujete lyžovat, užívat si v barech, toulat se přírodou nebo se naložit do horkých pramenů, bude potřeba se na to pořádně oháknout. A my přesně víme, kam pro ty tip top kousky.
Mnozí z vás si už jistě všimli, že metra na lince C zastávkou Pankrác pouze projíždějí, a bude se tak dít až do začátku roku 2026. A proč? Důvod je jednoduchý - výstavba a propojení koridoru s novou linkou D, která povede mezi Náměstím Míru a Depem Písnice. Na co se můžeme na této nové lince těšit?
Odstartoval rok 2025 a pro řadu z nás to znamená šanci, jak začít znovu nebo alespoň zlepšit to, na čem pracujeme. Nový rok totiž není jen kalendářním zlomem, ale i pomyslným mezníkem, který v naší mysli vytváří nové příležitosti a touhu po změně. Jak si ale nastavit reálné a motivující cíle a neztratit směr ani v momentě selhání?