Na první rychlotrať se v Česku můžeme těšit do 6 let
Výstavba vysokorychlostních tratí v Česku je nejdál u projektů na jihu a severu Moravy. Do června má být zároveň jasno, kudy přesně budou jezdit první rychlovlaky. Záměrem je přitom začít stavět za tři roky a připravit kolej na vlaky, které budou moci jezdit rychlostí až 350 kilometrů za hodinu.
Informace se liší, ale zdá se, že prvním místem, kde budeme moct využít rychlovlaky, je Morava. Ve hře je ale také varianta přes Ústí nad labem do Berlína nebo Drážďan. Zde se ale ještě čeká na vyřešení situace s obyvateli Ústí nad Labem, kteří žádají o snížení povolené rychlosti vlaků. Ta se momentálně odhaduje i na 300 - 350 kilometrů za hodinu.
Vysokorychlostní trať na Moravě
Na Moravě se rýsují hned dva projekty. První povede z Brna do Rakvic a druhý z Prosenic u Přerova do Ostravy. U toho je také Správa železnic s přípravou nejdále a už dodávají ministerstvu životního prostředí podklady pro posouzení vlivu. Jakmile bude projekt schválen a nové trati se postaví, rozhodne se o jejich financování. Peníze jsou totiž alfa a omega celého plánu pro vysokorychlostní trať (VRT). Jeho cena byla přitom v roce 2022 odhadována na 800 miliard korun. V tuto chvíli se ale na každý úsek zpracovává vlastní projektová dokumentace a rozvrh rozpočtu, který by měl celkovou cenu upřesnit. Jakmile bude hotové vyhodnocení, Správa železnic dostaneme i doporučení, který ze dvou moravských projektů bude vhodnější pro financování ze strany soukromého sektoru. A ten následně půjde ke schválení na vládu.
Vysokorychlostní trať v Ústí nad Labem
Zde je cena trati, se třemi tunely, vypočítána na 150 miliard korun. Část peněz by přitom měla jít z dotací evropských fondů. Tato trasa bude finálně vytyčena do konce letošního roku. Pokrok slibuje také Ústecký kraj, kde je ale třeba ještě rozhodnout několik věcí, a to kudy přesně povede trasa přes České středohoří, průjezd Ústím a rozhodnutí o napojení na Krušnohorský tunel.
Vysokorychlostní trať z Prahy do Brna
Co se týče spojení Praha - Brno, zde se prozatím pracuje na projektu z hlavního města do Poříčan. Dále, na trase Praha - Drážďany, se nyní řeší aktualizace zásad územního rozvoje, a pokud se rozhodne ještě letos, může se plynule pokračovat v přípravě. Již nyní je ale připraven návrh na železniční terminál v Nehvizdech u Prahy. Ten by se měl začít stavět v roce 2025 a o její stavbu se postará architektonická kancelář Rusina Frei, s.r.o. Moderní stavba bude připravená jak na samotné cestující a odbavování, tak i na majitele elektrických vozidel, případně elektrokol. Cyklisté v areálu najdou cyklostojany s uzamykatelnými boxy i zařízení pro dobíjení elektrických kol. Na parkovišti pak bude u každého pátého parkovacího místa k dispozici stojan pro dobíjení elektromobilů.
Podobný projekt je již připraven i pro terminál Jihlava VRT. Ten bude sloužit obyvatelům kraje Vysočina, zejména Jihlavy a přilehlých oblastí krajského města. Nabídne rychlé železniční spojení pro pravidelné dojíždění do centra hlavního města, a zároveň pohodlné spojení s Brnem, Ostravou, Drážďany, Vídní, a dalšími městy u nás i v zahraničí. Umístění terminálu na okraji krajského města v těsné blízkosti dálnice D1 přinese dobrou dostupnost a bezproblémové parkování.
Fotogalerie (4)
Související témata
Autor
Další články
Puma sáhla po modelu, který už kdysi zářil jasněji než slunce a dokázala mu dodat ještě silnější lesk. Vítejte zpět, kočičky!
S příchodem hlavní turistické sezóny pro rok 2025 se bude potřeba připravit i na změny v rámci turistických poplatků a daní.
Český pavilon na Expo 2025 sliboval víc než jen vizuální zážitky. Deklaroval manifestovat českého ducha. A svůj slib splnil.
Dnes, 26. dubna 2025 od 10 hodin dopoledne, bude probíhat před Bazilikou svatého Petra pohřební mše svatá papeže Františka.
V 88 letech zemřel papež František. Muž hluboké víry přeměňoval církev tak, aby lépe plnila poslání současnosné společnosti.