Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Na první rychlotrať se v Česku můžeme těšit do 6 let

Cestování Společnost

11. května 2024

4 minuty čtení

Na první rychlotrať se v Česku můžeme těšit do 6 letFoto: spravazeleznic.cz

Výstavba vysokorychlostních tratí v Česku je nejdál u projektů na jihu a severu Moravy. Do června má být zároveň jasno, kudy přesně budou jezdit první rychlovlaky. Záměrem je přitom začít stavět za tři roky a připravit kolej na vlaky, které budou moci jezdit rychlostí až 350 kilometrů za hodinu.

Informace se liší, ale zdá se, že prvním místem, kde budeme moct využít rychlovlaky, je Morava. Ve hře je ale také varianta přes Ústí nad labem do Berlína nebo Drážďan. Zde se ale ještě čeká na vyřešení situace s obyvateli Ústí nad Labem, kteří žádají o snížení povolené rychlosti vlaků. Ta se momentálně odhaduje i na 300 - 350 kilometrů za hodinu.

Na první rychlotrať se v Česku můžeme těšit do 6 letFoto: spravazeleznic.cz

Projektová práce přípravy VRT.

Vysokorychlostní trať na Moravě

Na Moravě se rýsují hned dva projekty. První povede z Brna do Rakvic a druhý z Prosenic u Přerova do Ostravy. U toho je také Správa železnic s přípravou nejdále a už dodávají ministerstvu životního prostředí podklady pro posouzení vlivu. Jakmile bude projekt schválen a nové trati se postaví, rozhodne se o jejich financování. Peníze jsou totiž alfa a omega celého plánu pro vysokorychlostní trať (VRT). Jeho cena byla přitom v roce 2022 odhadována na 800 miliard korun. V tuto chvíli se ale na každý úsek zpracovává vlastní projektová dokumentace a rozvrh rozpočtu, který by měl celkovou cenu upřesnit. Jakmile bude hotové vyhodnocení, Správa železnic dostaneme i doporučení, který ze dvou moravských projektů bude vhodnější pro financování ze strany soukromého sektoru. A ten následně půjde ke schválení na vládu.

Vysokorychlostní trať v Ústí nad Labem

Zde je cena trati, se třemi tunely, vypočítána na 150 miliard korun. Část peněz by přitom měla jít z dotací evropských fondů. Tato trasa bude finálně vytyčena do konce letošního roku. Pokrok slibuje také Ústecký kraj, kde je ale třeba ještě rozhodnout několik věcí, a to kudy přesně povede trasa přes České středohoří, průjezd Ústím a rozhodnutí o napojení na Krušnohorský tunel.

Vysokorychlostní trať z Prahy do Brna

Co se týče spojení Praha - Brno, zde se prozatím pracuje na projektu z hlavního města do Poříčan. Dále, na trase Praha - Drážďany, se nyní řeší aktualizace zásad územního rozvoje, a pokud se rozhodne ještě letos, může se plynule pokračovat v přípravě. Již nyní je ale připraven návrh na železniční terminál v Nehvizdech u Prahy. Ten by se měl začít stavět v roce 2025 a o její stavbu se postará architektonická kancelář Rusina Frei, s.r.o. Moderní stavba bude připravená jak na samotné cestující a odbavování, tak i na majitele elektrických vozidel, případně elektrokol. Cyklisté v areálu najdou cyklostojany s uzamykatelnými boxy i zařízení pro dobíjení elektrických kol. Na parkovišti pak bude u každého pátého parkovacího místa k dispozici stojan pro dobíjení elektromobilů.

Na první rychlotrať se v Česku můžeme těšit do 6 letFoto: spravazeleznic.cz

Projekt terminálu VRT v Nehvizdech u Prahy.

Podobný projekt je již připraven i pro terminál Jihlava VRT. Ten bude sloužit obyvatelům kraje Vysočina, zejména Jihlavy a přilehlých oblastí krajského města. Nabídne rychlé železniční spojení pro pravidelné dojíždění do centra hlavního města, a zároveň pohodlné spojení s Brnem, Ostravou, Drážďany, Vídní, a dalšími městy u nás i v zahraničí. Umístění terminálu na okraji krajského města v těsné blízkosti dálnice D1 přinese dobrou dostupnost a bezproblémové parkování.

Na první rychlotrať se v Česku můžeme těšit do 6 letFoto: spravazeleznic.cz

Projekt terminálu VRT v Jihlavě.

Další články

A, B, C a teď i D aneb co nás čeká a nemine na nové lince pražského metra

A, B, C a teď i D aneb co nás čeká a nemine na nové lince metra

CestováníDesign

11. ledna 2025

Mnozí z vás si už jistě všimli, že metra na lince C zastávkou Pankrác pouze projíždějí, a bude se tak dít až do začátku roku 2026. A proč? Důvod je jednoduchý - výstavba a propojení koridoru s novou linkou D, která povede mezi Náměstím Míru a Depem Písnice. Na co se můžeme na této nové lince těšit?

Mohlo by vás zajímat

Rozhovor Ruslan Skopal

„Bez dobrého produktu se podniká obtížně,” říká Ruslan Skopal, z Trenýrkárna.cz

RozhovorySpolečnost

8. ledna 2025

Trenýrkárna.cz je často skloňovaným pojmem, a to nejen pro její popularitu mezi zákazníky, ale také projekty, které na sebe nabaluje. V roce 2019 odkoupila Styx, a letos přibrala také značku Pietro Filipi. O jejím vývoji, plánech s ostatními projekty, ale i čínských fast fashion gigantech jsme si povídali přímo s jejím spoluzakladatelem a majitelem - Ruslanem Skopalem.

Dostali jste chuť na dobrou kávu? Seznamte se s naší mapu kaváren!

Dostali jste chuť na dobrou kávu? Seznamte se s naší mapou kaváren po Česku!

Gastronomie

5. ledna 2025

Přišel nový rok a s ním i čas na změnu. Stejně jako světové ekonomiky, technologické korporace, nebo módní průmysl, i my jsme se tedy rozhodli rozšířit naše portfolio. A jelikož neseme jméno jednoho z nejznámějších nápojů světa, chceme se právě na tento segment zaměřit a sdílet s vámi mapu těch nejlepších českých kaváren.

jak-se-letos-stylove-oblect-na-svah-3

Jak se letos stylově obléct na svah

Móda

14. ledna 2025

Crop bundičky, vysoké kalhoty, a především barevné ladění. Tak by se nechal shrnout styl, který je letos očekáván na všech svazích, od Špindlu až po Aspen. Ať už tedy plánujete lyžovat, užívat si v barech, toulat se přírodou nebo se naložit do horkých pramenů, bude potřeba se na to pořádně oháknout. A my přesně víme, kam pro ty tip top kousky.

A, B, C a teď i D aneb co nás čeká a nemine na nové lince pražského metra

A, B, C a teď i D aneb co nás čeká a nemine na nové lince metra

CestováníDesign

11. ledna 2025

Mnozí z vás si už jistě všimli, že metra na lince C zastávkou Pankrác pouze projíždějí, a bude se tak dít až do začátku roku 2026. A proč? Důvod je jednoduchý - výstavba a propojení koridoru s novou linkou D, která povede mezi Náměstím Míru a Depem Písnice. Na co se můžeme na této nové lince těšit?

Nový rok, nové začátky a nová předsevzetí, aneb jak být lepší v roce 2025

Nový rok, nové začátky a nová předsevzetí, aneb jak být lepší v roce 2025

Seberozvoj

2. ledna 2025

Odstartoval rok 2025 a pro řadu z nás to znamená šanci, jak začít znovu nebo alespoň zlepšit to, na čem pracujeme. Nový rok totiž není jen kalendářním zlomem, ale i pomyslným mezníkem, který v naší mysli vytváří nové příležitosti a touhu po změně. Jak si ale nastavit reálné a motivující cíle a neztratit směr ani v momentě selhání?

Nahoru

Podrobné nastavení

Co jsou cookies?

Soubory cookie jsou používány zejména k analýze údajů o uživatelích webu, k zobrazování personalizovaného obsahu, ke zlepšení funkčnosti webových stránek a v neposlední řadě ke zlepšení zážitku návštěvníků tohoto webu.

  • Nutné cookies

    Nutné cookies jsou nezbytné pro správné fungování a zobrazení webu i aplikací. Webová stránka bez nich nemůže fungovat. Ve většině případů jsou přednastaveny jako odezva na akci, kterou uživatel již provedl, jako například přihlašování, bezpečnostní nastavení nebo třeba vyplňování formulářů.

  • Preferenční cookies

    Preferenční cookies usnadňují uživatelům webu například vyplňovaní formulářů, neboť si pamatují jejich preference a není je tak nutné opakovaně vyplňovat. Preferenční cookies nejsou pro chod webu nezbytné a lze je tedy odmítnout. Jejich povolení však uživateli výrazně zjednodušuje a zpříjemňuje používání tohoto webu.

  • Analytické cookies

    Analytické cookies slouží tvůrcům webu k tomu, aby měli dostatečných přehled o využívání webu a s tím související možnost jej neustále zdokonalovat. Díky nim tak mají tvůrci přehled o tom, které stránky a funkcionality návštěvníci nejvíce využívají. Povolení těchto cookies však není pro uživatele nezbytné.

Nastavení cookies

Soubory cookie jsou používány zejména k analýze údajů o uživatelích webu, k zobrazování personalizovaného obsahu, ke zlepšení funkčnosti webových stránek a v neposlední řadě ke zlepšení zážitku návštěvníků tohoto webu.

Přijmout Nastavení