Expo 2025 a úspěch českého pavilonu: Sklo a spousta snů
Český pavilon na Expo 2025 sliboval víc než jen vizuální zážitky. Deklaroval manifestovat českého ducha.
Expo je synonymem pro futuristické stavby, technologické inovace i kulturní reprezentaci jednotlivých národů. Český pavilon v japonské Osace však přislíbil víc než jen vizuální zážitky. Deklaroval projekt, který bude manifestovat českého ducha. A svůj slib také splnil. Do posledního puntíku. Nebo, lépe řečeno, do posledního výkrutu. Z 12. na 13. dubna totiž zástupci Česka představili pavilon ve tvaru obrovské skleněné spiráli a zájem o něj je od zahájení horentní.
Je to manifestace české kreativity, technologické zdatnosti a kulturní identity. A tu, stejně jako před pěti lety v Dubaji, zvládají Češi na Expu 2025 s eleganci, důmyslností a kvalitou sobě vlastní. Český pavilon na Expo v japonské Osace se totiž stal více než jen výstavní prostor. Je to živý organismus, který od zahájení výstavy přitahuje zraky tisíců návštěvníků, a který dýchá českou kulturou, inovací i vizí. Je to místo, kde se setkává minulost s budoucností, tradice s moderností, a kde se sny stávají skutečností. Pro odborníky, podnikatele i běžné návštěvníky tedy nabízí pavilon jedinečný zážitek, který inspiruje, informuje a propojuje. Je to důkaz, že Česká republika je připravena hrát důležitou roli na globální scéně, a že to umí s grácií i odvahou.
Přečtěte si také
EXPO 2025 v Osace se blíží: Pojďme si ukázat, co Češi dokážou
Český architektonický zázrak na Expo 2025
Vítězný návrh architektonického studia Apropos Architects, nazvaný „Sochání vitality“ (Sculpting Vitality), představuje pro Expo pavilon ve tvaru spirály, která se vine vzhůru a symbolizuje cestu života a neustálý pohyb. Tato spirála je nejen architektonickým skvostem, ale také metaforou pro českou historii a kulturu, která se neustále vyvíjí a adaptuje. Pavilon je postaven z kombinace dřeva a skla, přičemž skleněná fasáda je unikátní svou konstrukcí bez ocelových výztuží, což je v Japonsku, známém svou seismickou aktivitou, geniálním řešením a absolutní technologickou perličkou. Tato konstrukce totiž nejenže zajišťuje transparentnost a lehkost stavby, ale také umožňuje návštěvníkům vnímat pavilon jako živý organismus, který dýchá a reaguje na své okolí.
Český pavilon na Expo 2025 sliboval víc než jen vizuální zážitky. Deklaroval manifestovat českého ducha.
„Česká kultura je v Japonsku ceněna, ovlivnila například tvorbu Alfonse Muchy a řada stávajících umělců jako Rony Plesl, Jakub Matuška či Studio Lunchmeat tento odkaz nyní dále rozvíjejí a pracují s ním,“ řekl při slavnostním otevření pavilonu ministr zahraničních věcí Jan Lipavský. Čeští zástupci s japonskými pořadateli vyjednali prominentní umístění českého pavilonu pro Expo na pozemku hned při vstupu do areálu výstaviště. Všechny pavilony v něm obklopuje takzvaný Grand Ring, tedy obrovský dřevěný prstenec, který Guinnessova kniha rekordů uznala jako největší dřevěnou architektonickou stavbu na světě. Jeho autor je renomovaný architekt Sou Fudžimoto. Ten uvedl, že dvoukilometrový kruh má symbolizovat jednotu národů i sdílení budoucnosti. Japonští pořadatelé zároveň Česku dopřáli velkou poctu - jedné z tuzemských firem povolili jako jediné ze všech mít vlastní pozemek věnovaný své expozici. Česká firma Subfossil tu díky tomu tak mohla představit projekt Les civilizací, tvořený 133 kmeny subfosilních dubů, starých přibližně 6 000 let.
Interaktivní expozice aneb cesta spirálou
Návštěvníci pavilonu se mohou těšit na 250 metrů dlouhou interaktivní cestu, která je provede různými aspekty české kultury, vědy a umění. Tato cesta, nazvaná „Návštěvnická cesta“, zahrnuje virtuální instalace o nanotechnologiích, moderní sklářství, graffiti a živé umělecké performance. Kurátorem této expozice je přitom renomovaný umělec a designér Rony Plesl, který se postaral o to, aby každý návštěvník zažil pavilon jako osobní a emotivní cestu. Cílem je nejen informovat, ale také inspirovat a vyvolat hlubší zamyšlení nad rolí kreativity a inovace v našem každodenním životě.
Expo jako investice s dlouhodobou návratností
Stavba pavilonu si vyžádala investici ve výši 240 milionů korun, kterou financoval stát. Dalších 100 milionů korun přislíbili partneři z řad firem, jako jsou Purposia, 2N nebo CTP . Generální komisař pro Expo Ondřej Soška potvrzuje, že tato investice se vrátí prostřednictvím zvýšeného zájmu o české produkty a technologie na japonském trhu. Po skončení výstavy je zároveň naplánováno rozebrání pavilonu a jeho opětovné sestavení v České republice.
Kulturní i technologické propojení mezi Českem a Japonskem
Expo 2025 v Osace je nejen příležitostí pro prezentaci české kultury a technologií, ale také platformou pro navázání nových obchodních a kulturních vztahů mezi Českou republikou a Japonskem. A pavilon slouží jako most mezi dvěma kulturami, které sdílejí úctu k tradici, inovaci a estetice.
Autor
Další články
Puma sáhla po modelu, který už kdysi zářil jasněji než slunce a dokázala mu dodat ještě silnější lesk. Vítejte zpět, kočičky!
S příchodem hlavní turistické sezóny pro rok 2025 se bude potřeba připravit i na změny v rámci turistických poplatků a daní.
Český pavilon na Expo 2025 sliboval víc než jen vizuální zážitky. Deklaroval manifestovat českého ducha. A svůj slib splnil.
Dnes, 26. dubna 2025 od 10 hodin dopoledne, bude probíhat před Bazilikou svatého Petra pohřební mše svatá papeže Františka.
V 88 letech zemřel papež František. Muž hluboké víry přeměňoval církev tak, aby lépe plnila poslání současnosné společnosti.