Královo Pole v Brně má nové vlakové nádraží: Nabízí moderní halu, větší komfort i zázemí pro přilehlé MHD
V předměstské brněnské části Královo Pole je od října otevřena nová vlaková stanice, která kromě moderních prostor nabízí cestujícím také obchody, nové můstky i podchody a propojení s Myslínovou ulicí. Vlakové nádraží tak svým cestujícím nabízí větší komfort a snadnější přestupy, přímo do moravské metropole.
Stanice v Králově Poli má za sebou bohatou historii. Původní nádraží zde existovalo už dříve, nová budova z 50. let 20. století ale nestačila tempu změn a nárokům 21. století. Modernizace tak nebyla jen kosmetickou úpravou, ale nutností. Projekt přitom zahrnoval demolici některých starších částí stanice a kompletní přestavbu, aby infrastruktura odpovídala moderním standardům. A ačkoliv hlavní budova je otevřená, práce stále pokračují. Vše směřuje k jasnému cíli: plně funkční stanice, která nepotřebuje kompromisy. Za město Brno i pro příměstské oblasti to znamená, že cesta vlakem z okolí do centra se stává pohodlnou a moderní variantou (ne jen alternativou). A v době, kdy chceme udržitelnost, efektivitu a komfort, je právě taková investice zásadní.
Druhé nejvýznamnější nádraží hned po Brně
Stanice v Králově Poli patří k nejvýznamnějším přestupním uzlům v Brně. Jak uvádějí zdroje, jedná se o druhé nejvytíženější nádraží v městě. Jeho role spočívá v tom, že obsluhuje široké příměstské oblasti - obce na vysočině, Tišnovsko, Maloměřice i další směry. Z hlediska městské dopravy se tak Královo Pole mění z regionální stanice na skutečný terminál městské a příměstské mobility. A díky novým nástupištím, modernímu zázemí a lepšímu propojení s městem se stanice výrazně přibližuje standardu hlavních evropských železničních uzlů. I když logicky neobsahuje tak rozsáhlý provoz jako hlavní nádraží v Brně. Ale pro každodenního cestujícího má změna přímý dopad: kratší přestupy, lepší orientace, větší pohodlí.
Moderní nádražní hala a propojení s okolní infrastrukturou
Ve chvíli, kdy přestupujeme z tramvaje či regionálního autobusu do vlaku, si málokdo uvědomí, jak moc může samotné nádraží ovlivnit kvalitu cestování. V místě, kde se nyní nachází nové nádraží v Králově Poli (část města Brno), se ale právě tento přístup mění. Výpravní budova je moderním uzlem navazujícím na městskou a příměstskou dopravu. Nová dvoupatrová hala je navržena tak, aby cestujícím nabídla komfortní zázemí. V přízemí byly umístěny tradičně pokladny, toalety, čekárny a menší obchody. Horní patro pak poskytuje odpočinkovou zónu, komerční prostory, výhled na koleje a prostory, které umožňují přímý vstup na nástupiště číslo 1 a dál. Podchod, který vede skrze nádraží až k ulici Myslínova, otevírá novou přímou, bezbariérovou a přehlednou cestu pro cestující. Nové nástupiště 1 a 2 už jsou v provozu, a to s prvky jako výtahy, informační tabule či kvalitní osvětlení. Celý dopravní terminál tak nyní funguje jako integrovaný bod, kde je propojen vlak, MHD (tramvaj, autobus) a městská doprava do centra Brna.
Nové vlakové nádraží za 3,5 miliardy
V případě Králova Pole je cena modernizace uváděna na zhruba 3,4 miliardy Kč bez DPH. Z fondů Evropské unie se přitom uhradilo přes 80 % částky. A co všechno bylo modernizováno?
- Nové ostrovní nástupiště a navýšení kapacity kolejiště.
- Nové mosty a propustky (12 mostů, 9 propustků, 1 silniční nadjezd).
- Moderní zabezpečovací zařízení, trakční vedení, přístupové cesty a bezbariérový přístup.
Fotogalerie (4)
Související témata
Autor
Další články
Nová zastávka Královo Pole nabízí cestujícím obchody, nové můstky i podchody, zázemí pro MHD a propojení s Myslínovou ulicí.
Společnost Vihorev Group reaguje na změny ohledně životního stylu mladých a přichází s inovativním projektem HONEST Říčany.
Developerský projekt Near living nabídne celkem 212 nových bytů, parkovací místa v podzemních garážích a komunitní zahradu.
Bytová krize, udržitelnost i estetika. To jsou důvody vzniku návrhů dřevěných bytovek, za kterými stojí pražské 0,5 Studio.










