Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

„Češi stále častěji volí vyšší komfort,” říká Jan Foret, z Invie

Cestování

27. 2. 2025

14 minut čtení

Rozhovor Jan Foret Foto: @janforet

Rozhovor s Janem Foretem, CEO cestovní agentury Invia.

Blíží se jaro a s ním i hlavní turistická sezóna. V Macchiatu nás zajímalo, jak se mění podmínky cestování i preference cestovatelů, jakým způsobem ovlivňují cestovní ruch sociální sítě, jaké jsou trendy v cestování pro rok 2025, ale také vývoj cen za letenky a ubytování. Proto jsme se rozhodli zpovídat Jana Foreta, CEO cestovní agentury Invia, která si již řadu drží svou klíčovou pozici na českém trhu.

Dobrý den, pane Forete, vy figurujete jako CEO cestovní agentury Invia, a to od roku 2023. Proč jste se rozhodl ubírat právě směrem cestování a cestovních agentur?

V rámci rozhodování, kam budu osobně dál směřovat, jsem si stanovil několik kritérií, které jsem vnímal jako důležité. Chtěl jsem být součástí ambiciózní společnosti a tou celá skupina Invia rozhodně je, vidím tu velké odhodlání společnost posouvat dopředu. Chtěl jsem mít příležitost podílet se na rozhodování, budování a směřování společnosti, což mi tato role určitě umožňuje. Chtěl jsem pracovat v týmu a s lidmi, které jejich práce baví. A v neposlední řadě jsem chtěl pracovat s atraktivním produktem, který vyvolává v zákaznících pozitivní emoce. Cestování tyto podmínky rozhodně splňuje a Invia tak právem používá motto: „Radost začíná u nás”.

Jak se za tu dobu změnily preference zákazníků, které destinace patří mezi nejoblíbenější? A zaměřují si dnes Češi spíše na Evropu nebo je velký zájem i o mimoevropské země?

Češi stále častěji volí vyšší komfort ubytování. Zatímco dříve se klienti spokojili s tříhvězdičkovým hotelem, dnes je kategorie 4* naprostým standardem a řada zákazníků již požaduje hotely 5* nebo luxusní resorty. Také all inclusive stravování je již u lidí na dovolené samozřejmostí. Zvyšuje se zájem i o privátní transfery či business třídu.

Pokud se jedná o výběr dovolenkové destinace, Češi jsou v tomhle ohledu velice konzervativní. Všechny změny přijímají pozvolna. I proto se žebříček nejoblíbenějších zemí pro pobyt u moře příliš nemění. Mezi nejprodávanější pobyty patří Egypt, Turecko a Řecko. Tyto tři země dohromady tvoří více než 50 % všech našich objednávek.

Popularita tří nejnavštěvovanějších destinací je dána především dostupnými cenami zájezdů. Češi si v těchto dovolenkových rájích mohou za své úspory dopřát vyšší úroveň služeb i luxusnější hotely. Ačkoliv inflace ovlivnila široké spektrum služeb a zboží, ceny zájezdů vzrostly jen mírně. Díky konkurenčnímu prostředí a široké nabídce se ceny zájezdů drží na přijatelné úrovní. Za loňský rok cena letního zájezdu na osobu činila v průměru necelých 18 tisíc korun, včetně ubytování ve 4hvězdičkovém hotelu s all inclusive stravovacím programem. Týdenní dovolenou v Egyptě bylo možné pořídit již od rekordních 8 tisíc korun na osobu.

Nějakou dobu již testujeme AI robota, kterého jsme nazvali Invy. Ten pro zákazníka připraví na úvod každého hotelového detailu krátký přehled, ve kterém shrne nejdůležitější body.

Invia působí na vysoce konkurenčním trhu. Jaké strategie a marketingové přístupy považujete za klíčové pro udržení silné pozice?

Invia má jako agregátor největšího počtu nabídek pro zákazníky na trhu zcela jasné výhody. Patří mezi ně určitě velká nabídka a související nejlepší cenové porovnání pro zákazníky. Zároveň tím, že se zaměřujeme na velké množství partnerů, dokážeme nezaujatě pro zákazníka najít nejlepší možnou dovolenou. Zákazníci u nás vždy najdou přehled těch nejlepších akcí a nabídek a mohou využít dostupnosti našich prodejních kanálů, ať už se rozhodnout nakoupit online, skrze telefon, chat, nebo navštívit některou z našich více než 120 poboček. Nemusí tak hledat na webu všechny alternativy a my mu poradíme, která je pro něj nejvýhodnější, včetně všech benefitů, jako je nízká záloha, či rozdělení plateb za dovolenou, parkování na letišti, transfery, sedadla a jídlo v letadle, nebo v neposlední řadě výlety v destinaci.

Kromě tuzemských nabídek jsme na český trh zařadili nespočet zahraničních cestovních kanceláří s atraktivní cenovou propozicí, výběrem exkluzivních hotelů a rozšiřující nabídku například i odletová místa o nová, a pro mnoho zákazníků dostupnější, letiště. Zároveň se snažíme našim partnerům pomáhat skrze skupinové působení a prodávat z Česka zájezdy i zákazníkům do zahraničí, ať už na Slovensko, do Polska, Maďarska, nebo Německa.

Zákazníkům jsme také schopni nabídnout vysoce individuální režim cestování se službou Invia Premium, zimní exotiku, plavby lodí, či rezervaci pouze hotelu v destinaci. Jsme také jedineční v tom, že shromažďujeme více než 1 milion recenzí v českém jazyce přímo od našich zákazníků. To znamená, že se od lokálních cestujících u nás dozvíte jejich čerstvé zkušenosti s hotelem a destinací obecně.

Mnoho lidí dnes vybírá dovolenou i podle sociálních sítí. Jakým způsobem se Invia snaží využívat moderní technologie a online marketing k oslovení klientů?

Pomáhají nám i výše zmíněné recenze. Lidem mnohdy poskytnou reálný vhled do toho, jak by mohla vypadat i jejich dovolená. Také se ale snažíme v rámci marketingu přemýšlet nad novými způsoby, které nám pomohou zákazníka zaujmout a přesvědčit ho, že jsme tím správným partnerem pro dovolenou. V rámci recenzí a informací na stránkách tak již nějakou dobu testujeme AI robota, kterého jsme nazvali Invy. Ten pro zákazníka připraví na úvod každého hotelového detailu krátký přehled, ve kterém shrne nejdůležitější body z popisu hotelu. Například pro koho je určený a co o něm říkají cestující v recenzích. Zkrátka rychle pomůže dokreslit celkový obrázek o destinaci bez nutnosti procházet veškeré informace detailně, což ulehčuje vyhledávání.

V rámci marketingu nám v minulosti i letos dobře fungoval také tzv. User Generated Content. Ve zkratce se snažíme motivovat cestující, aby nám sdíleli své zážitky a s jejich svolením je pak dále použijeme k dokreslení radosti, kterou člověk při svých cestách zažívá, a která začíná rezervací právě u Invia. Zkoušíme různé přístupy k partnerství s influencery, včetně motivování a zapojování kolegů, aby sdíleli své unikátní záběry například z pracovních cest. V online marketingu průběžně testujeme nové kanály a snažíme se více využívat data, která máme k dispozici za účelem zpřesňování zacílení.

Vnímáte u českých turistů také rostoucí zájem o udržitelné cestování? Nebo se česká klientela na toto odvětví nezaměřuje? A nabízíte v tomto směru nějaké speciální produkty?

Naši klienti jsou často limitováni částkou, kterou mohou do dovolené investovat. Udržitelné cestování (které bývá o něco dražší) obvykle nebývá na seznamu top priorit. Nicméně jsou samozřejmě i klienti, kteří se snaží šetřit přírodu a volí primárně hotely, které se zaměřují na šetrný přístup k životnímu prostředí, a zajímají se také o certifikát ubytovacího zařízení. Ekologicky smýšlející hotely však obvykle bývají zhruba o 10 % dražší, než ty klasické. Řekl bych, že o udržitelnost se nejčastěji zajímají mladí lidé, kterým je kolem 20 let. Tito lidé sice nepatří mezi naši nejpočetnější skupinu klientů, ale vidíme narůstající zájem o téma udržitelnosti a v celé skupině je to jedna z našich budoucích priorit. Jak v rámci udržitelnosti skupiny Invia, tak i partnerů, se kterými spolupracujeme.

Levnější balíčky s přímými lety do exotiky mohou oslovit i lidi, kteří doposud s cestovní agenturou odmítali jezdit.

Jak se vyvíjí ceny dovolených? Lze říci, že cestování letos podražilo?

Vzhledem k tomu, že každoročně roste cena služeb, ubytování, potravin, pohonných hmot a podobně, zdražení se dotkne i dovolených. Ovšem nikoli razantně. Velká konkurence v cestovním ruchu nedovolí cestovním kancelářím žádné skokové navýšení cen, protože by jejich nabídka nebyla konkurenceschopná. Takže navzdory navyšování cen napříč trhem budou ceny zájezdů stejné, případně jen lehce zvýšené oproti loňskému roku. Pokud tedy určité destinace podražily, je to většinou pouze v řádu jednotek procent.

Pravdou je, že se toho v posledních letech hodně změnilo, a to i co se ekonomické situace týče. Jaký vliv to má na cestování? Pozorujete například větší zájem o evropské destinace na úkor vzdálenějších exotických míst?

Je to právě naopak. Po covidové pandemii se Češi vrátili k cestování a uvědomují si, že zážitky a čas intenzivně strávený s blízkými lidmi a rodinou jsou důležitou a nenahraditelnou součástí našich životů. Klienti už nevnímají cestování jako zbytečný luxus, ale naopak se po celoroční práci chtějí odměnit relaxem u moře. Kromě obligátní letní dovolené řada z nich neodolá také zimní dovolené v exotice, nebo třeba v oblíbeném Egyptě.

Vidíme, že zájem o exotické lokality mezi Čechy každoročně roste. Dřív byla zimní dovolená v exotice luxusem pro pár vyvolených. Dnes díky přímým letům za dostupné ceny nabízí cestovní kanceláře atraktivní balíčky, které často stojí jen o pár tisíc korun víc než letní dovolené, nebo cena samotné letenky. Klienti navíc oceňují pohodlí bez přestupů a absenci jazykové bariéry.

Letos se můžete přímým letem dostat do Mexika či na Mauricius. Mezi oblíbená místa patří také Madagaskar, Zanzibar, Dominikánská republika, Thajsko, Vietnam, Omán a Keňa. Díky tomu je možné se dostat s cestovními kancelářemi do 10 až 12 exotických destinací levněji než s linkovými aerolinkami, nehledě na to, že pro mnoho lidí tím odpadá stres z přestupů. Myslíme si, že právě levnější balíčky s přímými lety do exotiky by mohly oslovit i lidi, kteří doposud s cestovní agenturou odmítali jezdit, protože si to dokázali zařídit sami levněji.

Cestovní ruch je obor, který čelí mnoha nečekaným výzvám, příkladem může být pandemie i geopolitické krize. Jak se jako CEO vyrovnáváte s nejistotami, které s sebou toto odvětví přináší?

To jsou v převážné většině výzvy, které jdou mimo naši kontrolu a jako společnost je z globálního pohledu můžeme velmi minimálně ovlivnit. Je zbytečné z mého pohledu ztrácet pozornost nejistotami, které tu vždy budou a raději se budeme soustředit na oblasti, které ovlivnit můžeme, a které jsou naší prioritou. Co můžeme zlepšit pro našeho zákazníka, jak můžeme posunout náš produkt a jak zajistíme, že najdeme a udržíme skvělé a motivované zaměstnance.

Určitě je ale z tohoto pohledu důležité mít tým, který se s krizovou situací dokáže vypořádat, nezalekne se jí a rychle přijde s řešením. Jsem rád, že máme takové profesionály, kteří už si v rámci budování skupiny Invia mnohými těžkými situacemi prošli a můžeme se na sebe spolehnout. V konečném důsledku je to z podstatné části o dobře fungujícím týmu, který po cestě překonává překážky a pracuje s příležitostmi.

Jaké bylo vaše největší profesní rozhodnutí v rámci Invie, které mělo zásadní dopad na firmu?

Nerad bych porovnával dopady jednotlivých rozhodnutí a zpětně je hodnotil. Neustále je potřeba dělat rozhodnutí a posouvat se vpřed. Invia má jako společnost jasně postavené základy a ty je potřeba dál rozvíjet s ohledem na vývoj trhu. Většinou jsou to inkrementální změny a posuny oproti radikálním změnám celkové strategie. Udělali jsme spoustu důležitých rozhodnutí, jako například změny několika týmových struktur, úpravu marketingového přístupu, stěhování kanceláří, nebo přehodnocení procesu náboru nových zaměstnanců a další změny máme naplánované i na tento rok.

Důležitá je ale naše ambice soustředit se na zákazníka a zdokonalovat pro něj postupem času naše fungování, aby s touto ambicí korespondovalo. A na této cestě máme před sebou ještě spoustu výzev.

Rozhovor Jan ForetFoto: @janforet

Rozhovor s Janem Foretem, CEO cestovní agentury Invia.

A otázka na závěr - jaký je váš osobní přístup k cestování? Jste spíše typ člověka, který plánuje měsíce dopředu, nebo dáváte přednost spontánním výletům?

Řekl bych, že osobně raději plánuji, ale mnohokrát jsme samozřejmě byli na spontánní dovolené. V současnosti využíváme komfortu a dostupnosti zájezdů skrze Invia, kde máme jakožto rodina s malými dětmi vše zajištěno a to podstatně usnadňuje cestování. Pokud se vydáme na delší cestu, kde například navštívíme více destinací, mám většinou vše naplánované přehledně v itineráři. Tzn. kde ten daný den spíme, kam se pak přesouváme, kde si půjčujeme auto, či přelétáme na jiné místo. I takové cesty ale umíme v rámci našeho programu Invia Premium pro zákazníky postavit a usnadnit tak významně plánování dovolené. To zákazníkům nejen ušetří spoustu času, ale funguje také jako zdroj inspirace. Naši profesionálové tam na danou destinaci mohou nabídnout a zařídit návštěvu mnoha zajímavých a krásných míst, o které by třeba cestovatelé jinak přišli.

Autor

Kateřina Rázlová

Copywritingem se zabývá od roku 2016 a má zkušenosti s psaním SEO článků, případových studií, interview a PR článků. V Macchiatu působí jako šéfredaktor a orientuje se především na psaní rozhovorů a příspěvků o cestování, gastronomii a designu.

Další články

Rozhovor Marek Terzijský

„Boeing je letadlo, Airbus je víc počítač,” říká Marek Terzijský

Cestování

8. 3. 2025

Kateřina Rázlová

Rozhovor o létání a moderních technologiích v leteckém průmyslu s Markem Terzijským, který brázdí oblohu v Boeingu 737.

Rozhovor Michaela Hodaňová

„Komunikuji otevřeně a ukazuji i všední dny,” říká Míša Hodaňová

Životní styl

6. 3. 2025

Kateřina Rázlová

Fitness trenérku a autorku e-booků Michaelu Hodaňovu jsme zpovídali na témata cvičení, stravování a zdravého životního stylu.

Rozhovor Dominik Píchal

„Z německé kvality budou těžit i Češi,” říká zakladatel Grizly Dominik Píchal

Byznys

10. 2. 2025

Kateřina Rázlová

Oříšky jsou v Česku velmi oblíbené. A možná i díky tomu si do našich kuchyní našla cestu značka Grizly, která je prodává.

rozhovor-vaclav-kocum-2

„Tento rok si představuji jako AI na steroidech,” říká Václav Kocum

Technologie

20. 1. 2025

Kateřina Rázlová

Od AI agentů, přes deepfaky a kybernetickou odolnost, až po kvantové počítače. Rok 2025 bude průlomový pro firmy i státy.

rozhovor-vaclav-kocum-2

„Spíš než diplomat, je Musk agent chaosu,” říká Václav Kocum

Technologie

18. 2. 2025

Kateřina Rázlová

Elon Musk se dostal do role osoby s téměř absolutním vlivem a neomezeným přístupem. Jak to bude ovlivňovat vývoj v Evropě?

Nahoru