„Náročné chvíle mě posunuly vpřed,” říká designér Jakub Zegzulka
Zdá se vám, že v moderních technologiích za Amerikou a Asií zaostáváme? V jistém smyslu to bude pravda. Faktem ale zůstává, že i v Česku se rodí lidé, kteří svými schopnostmi, prací, touhou po vývoji a nadáním dokáží opravdu velké věci, a to bez ohledu na pohlaví nebo věk. Přinášíme vám rozhovor s dvaadvacetiletým Jakubem Zegzulkou, studentem americké univerzity ArtCenter College of Design a designérem digitálních produktů pro ty největší technologické giganty.
Krásný den, Jakube, bude to s podivem, ale v Silicon Valley vás jistě znají mnozí a v Česku jen někteří. Můžete se nám tedy krátce představit prosím? Odkud jste, a především co děláte?
Jsem student a designér digitálních produktů. Pocházím z malé vesnice u Ostravy a studuji interakční design na ArtCenter College of Design v Los Angeles. Zaměřuji se na produkty, zejména v oblastech rozšířené reality (AR) a umělé inteligence (AI). Měl jsem možnost pracovat a stážovat ve společnostech jako Apple, Meta, Avast nebo Kiwi.com. Baví mě tvořit, učit se nové věci a neustále se posouvat, ať už v oblasti umění, technologií nebo digitálních produktů.
Proč padla volba zrovna na ArtCenter College of Design? A pomohlo vám její studium otevřít dveře dál? Nebo je to spíše naopak a školu jste si vybral až během stáží v Americe?
Před výběrem univerzity jsem zvažoval několik škol a podal přihlášky do různých designových a uměleckých oborů v Evropě i USA. Věděl jsem, že chci jít do zahraničí, takže jsem se na české školy nehlásil. Nakonec jsem si vybral ArtCenter v Los Angeles, protože jsem věděl, že mě nejvíc posune dopředu. Studium tady rozhodně není o volném tempu. Je to neustálý tlak na zlepšování a posouvání vlastních hranic.
ArtCenter mi určitě otevřel dveře dál. Největší výhodou je lokace. Tím, že jsem v USA, mám snazší přístup k projektům a stážím v zajímavých firmách, což by bylo z Evropy kvůli vízům mnohem složitější. Zároveň je v Kalifornii mnoho skvělých designérů, od kterých se můžu učit, což byl vždy můj hlavní cíl.
Vy jste Product Designer. Zabýváte se tedy tvorbou strategií produktů, vytvářením wireframů, ale i testováním. Co to ale přesně znamená? Jakým způsobem se projevuje výsledek vaší práce pro koncového zákazníka?
Produktový design není jen o tom, jak věci fungují, nebo zda řeší problém (což je klíčové). Je to také o tom, jak produkty působí na uživatele. Právě detaily jako vizuální provedení, interakce a celkový pocit z používání odlišují dobré produkty od skvělých.
Jako product designer se zaměřuji na to, jak lidé interagují s technologiemi, jaká gesta používají, jak systém pracuje s daty, a jak můžeme technologie posouvat dopředu. Přemýšlím tedy nad tím, jak přetransformovat pokročilé technologie do něčeho užitečného a krásného v každodenním životě. A výsledek mé práce je vše, s čím uživatel přichází do kontaktu. Může to být mobilní aplikace, chytré brýle i infotainment v autě.
Vaše jméno je v Česku spojováno především se stážemi v technologických firmách, jako je Avast, Apple, nebo Meta. Byla to velká škola?
Ano, určitě. Každá zkušenost byla velká škola, a to nejen ve velkých firmách, ale i v menších, kde jsem začínal. Například v agentuře Mavvo - v Ostravě - jsem získal první reálné zkušenosti, když jsem tam jako šestnáctiletý docházel jednou týdně po škole. Vždy jsem chtěl posouvat své hranice dál a zajímalo mě, jak to funguje jinde, a kde se mohu naučit další nové skills.
Prozradíte nám vaši nejlepší zkušenost z Applu nebo Mety?
Překvapivě pro mě byly nejlepší zkušenosti zároveň ty nejnáročnější. Situace, kdy jsem si nebyl jistý, jestli jdu správnou cestou, kdy byly deadliny krátké nebo jsem dostal tvrdý, ale upřímný feedback od kolegů. Právě tyhle chvílemě nejvíce posunuly vpřed.
V Applu to byl například můj první meeting, kde jsem prezentoval své designy. Měl jsem příliš mnoho různých návrhů bez jasného doporučení z mé strany, což přehltilo tým. Dostal jsem k tomu jasnou zpětnou vazbu, a díky tomu jsem se naučil prezentovat efektivněji a soustředit se na podstatu věci. Vše zjednodušit co nejvíce to jde, mít vlastní názor a pohled na věc.
A tu nejhorší?
Nejnáročnější zkušenost jsem zažil v jedné z firem na projektu bez jasného decision makera, kde názory vedly k dlouhým diskuzím a zpomalily celý proces. V high-performing týmech jsou lidé hluboce zapojení, dávají do projektu fakt maximum a nesmírně jim na něm záleží. To může ale vést ke konfliktům, ne proto, že by se chtěli hádat, ale protože každý chce produkt dotáhnout k dokonalosti a posunout ho co nejdál.
V podcastu STARTUP KIDZ jste zmiňoval i vaše vystupování na Linkedin Summitu. A vy sám máte skvěle zavedený profil Jakub Zegzulka. Má Linkedin nějaký reálný přínos na vaší kariérní cestě? Nebo to většinou probíhá nezávisle na něm?
Určitě. LinkedIn mi doslova změnil život a otevřel dveře k většině příležitostí, které jsem dostal. Když mě zajímala nějaká firma, našel jsem si na LinkedInu lidi, kteří tam pracují, a snažil se je oslovit. Takto jsem se dostal například na stáž do Avastu.
Do Applu jsem se zase dostal díky tomu, že jedna z recruiterek viděla můj příspěvek a sama mě oslovila. LinkedIn je neuvěřitelně silná platforma, pokud ji člověk správně využije. A já si nedokážu představit, kde bych dnes byl bez něj.
Vy se primárně zaměřujete na americké společnosti a technologický rozmach na západě. Nepřemýšlel jste někdy nad tím nabrat zkušenosti také na „druhé” straně a zkusit firmy jako je čínský TikTok nebo například Huawei. Neláká vás to?
Zatím ne. Největší inovace a nejlepší týmy stále vidím ve Spojených státech. To ale neznamená, že se to v budoucnu nemůže změnit. Nové inovace mohou přijít odkudkoliv. Možná se tak jednou podívám i jinam.
A jaké máte další plány? Máte v merku například nějaké další společnosti, pro které byste chtěl ještě pracovat?
Momentálně se soustředím na projekty v oblasti AR a AI, protože věřím, že právě tyto technologie budou zásadně formovat budoucnost interakce mezi lidmi a digitálním světem. Nejde mi tedy jen o jména firem, ale o zajímavé projekty a lidi. Láká mě pracovat tam, kde se vyvíjejí ty nejnovější technologie, a kde mohu reálně ovlivnit budoucnost. Momentálně mě zajímají společnosti jako Neuralink, Figure nebo OpenAI.
Víme, že je to asi hudba budoucnosti, ale umíte si představit mít jednou vlastní firmu, která by byla - stejně jako například Apple nebo Meta - leaderem v dané oblasti? Přemýšlíte i nad něčím takovým?
Ano, určitě si to umím představit. Momentálně se ale soustředím na učení od nejlepších a zdokonalování svých core skills. A až přijde správný čas, chci vytvořit něco velkého. Těším se na to, ale ještě tomu dávám čas.
Související témata
Autor
Další články
Od AI agentů, přes deepfaky a kybernetickou odolnost, až po kvantové počítače. Rok 2025 bude průlomový pro firmy i státy.
Rozhovor s Jakubem Zegzulkou, studentem ArtCenter College of Design a designérem digitálních produktů.
O vývoji značky Trenýrkárna.cz, plánech s ostatními projekty i fast fashion gigantech jsme si povídali s Ruslanem Skopalem.