Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

„Lidi víc zajímá udržitelnost,” říká zakladatelka Leedy

8 minut čtení

Rozhovor Lucie Kutálková

Její modely jsou jako tiché manifesty. Minimalistické, a přesto výmluvné. Zakladatelka značky Leeda ví, že skutečný styl nespočívá ve chvilkových trendech a virální módě. Styl spočívá v promyšlených detailech, kvalitním střihu, použitých materiálech a příběhu, který sahá mnohem dál, než jen k ramínkům v šatníku. Móda je pro ni řemeslo i forma péče. O Leedě, udržitelnosti, i preferencích českých žen jsme si povídali s Lucií Kutálkovou, která Leedu kdysi založila a dnes ji vede jako značku, do které se promítá láska k nadčasovému stylu, kvalitě i udržitelnosti.

Krásný den, Lucie, vy jste módní návrhářkou a zakladatelkou módní značky Leeda. Jak jste se k návrhářství dostala? A kdy vaše cesta započala?
Nejprve jsem studovala malbu, a až poté oděvní návrhářství. K oděvu jsem ale měla blízko už na střední škole, kdy jsem pracovala příležitostně jako asistentka kostýmních výtvarníků, a poté jsem se věnovala i stylingu na natáčení i pro časopisy.

Co vás na módě nejvíc fascinuje? A je těžké se v dnešní době ve světě módy probojovat až na vrchol?
Móda mne stále baví. Je to určitý druh sebevyjádření, ale i poctivé řemeslo.  Doporučuji vytrvalost, odhodlání, perfektní servis zákazníkům, lásku a vášeň pro obor. A samozřejmě se hodí i talent.

Minimalismus a udržitelnost. To jsou hlavní pilíře, kterých se evidentně při navrhování držíte. Jak ale jednotlivé kolekce pod rukama návrhářky vznikají? Vezmete si tužku, papír a kreslíte? Nebo se nejprve soustředíte na materiály? Nebo vše začíná ještě někde úplně jinde?
Je to různé. Někdy začínám tématem a myšlenkou kolekce, jindy mě inspiruje materiál. Poměrně dlouho ladím barevnost kolekce i vzory potisků, na kterých spolupracují dlouhodobě s grafickým designérem Mariem Corradinim. Často látky aranžuji na krejčovskou pannu, zkouším, jak se chovají, a až poté překresluji návrhy.

Čím se při navrhování inspirujete?
Inspirací je mnoho, od cestování, hudbu, barvy a materiály, po hluboce osobní zážitky a inspirativní lidi.  Každá kolekce má nějaké téma a příběh.

Rozhovor Lucie KutálkováFoto: Anežka Horová

TWIN SET SILK MAXI DRESS značky Leeda.

Rozhovor Lucie KutálkováFoto: Anežka Horová

BLAZER BLACK značky Leeda.

Rozhovor Lucie KutálkováFoto: Anežka Horová

COTTON BAG značky Leeda.

Udržitelnost je v dnešní době velké téma. A u značky Leeda také. Můžete přiblížit našim čtenářům, jak ji konkrétně promítáte do svých modelů?
Udržitelnost a odpovědnost pro mne bylo vždy důležité téma. Stále vyrábíme v Česku a znám původ materiálů.  Stále také používám i materiály vyrobené v Česku a potisky vznikají také u nás. Často v kolekcích využívám  deadstock materiály, tedy luxusní látky, které přebývají například z francouzských nebo italských módních domů.  Také testujeme kvalitu materiálů, aby sloužily zákazníkům co nejdéle. Mnoho modelů Leeda je variabilních, a proto se dají nosit na různé příležitosti, a to i při případných změnách postavy. Není tedy nutné mít tak obsáhlý šatník.  Zbytky materiálů předáváme dál na další tvorbu - do škol, na tábory, na výrobu loutek a tak dále.

Samozřejmně nejudržitelnější je vyrábět další oblečení. To dělám, ale snažím se dopady třeba i jen minimalizovat. I z tohoto důvodu jsem přibližně před deseti lety spoluzaložila nízkoprahovou dílnu Metráž. To je nízkoprahová pracovní dílna pro ženy, které se ocitly v tísnivé sociální situaci. Vznikají zde designové doplňky a móda, kterou spoluvytvářejí ženy ohrožené sociálním vyloučením, násilím, bezdomovectvím, chudobou a dalšími negativními jevy.

Na vašich webových stránkách můžeme shlédnout opravdu krásné věci. Například TWIN SET SILK MAXI DRESS, BLAZER BLACK nebo COTTON BAG v sobě nesou ducha dnešní doby, a zároveň jsou velmi nadčasové. Jak dlouho trvá než jednotlivé kousky navrhnete? A zažíváte také někdy slabší momenty kdy to prostě nejde? 
Některé modely navrhnu velmi rychle. Jindy se zadrhnu a musím si odpočinout. Jako v každé kreativní činnosti ani zde nelze sypat nápady z rukávu na povel. Někdy to tak jde s lehkostí, musím se brzdit a nápady minimalizovat. Jindy mi tvorba trvá déle. Záleží také na tématu kolekce, nebo období, ve kterém se osobně nacházím.

A co materiály pro vaše kolekce? Nesáhnete někdy i po zahraničních dodavatelích?
V kolekcích jsou jak materiály vyrobeny v ČR, včetně originálních tisků, tak materiály s původem v EU, hlavně z Itálie a Španělska. Jak jsem již řekla, často využívám i luxusní deadstock materiály. Jezdím na veletrhy a vyhledávám vhodné dodavatele i nové technologie.

Globalizace je i díky sociálním sítím a nadnárodním fast fashion značkám obrovská. Zároveň ale vnímám odklon od tohoto směru a potřebu originality a kvalitnější skladby šatníků.

Od založení Leedy již uběhlo více než dvacet let. Jak moc se podle vás styl značky za tu dobu změnil?
Stejně jako já, se styl Leedy vyvíjí, a je rozpoznatelný od ostatních designérů.

Co je pro vás dnes při navrhování zásadní?
Mám ráda modely nadčasové, nositelné a variabilní. Základem jsou ale vždy promyšlené střihy s detaily.

Jak moc dnešní módní svět ovlivňují sociální sítě? A jak moc ovlivňují přímo vás?
Sociální sítě ovlivňují vše, a to nejen módní svět. Je proto potřeba je využívat ku prospěchu a být si vědom nebezpečí, která přinášejí. Já je využívám na propagaci i komunikaci, ale stojí mě to hodně času. Spravuji je sama a jsem si vědoma závislosti, kterou jsem si na nich vytvořila.

Jak vnímáte české ženy a jejich vztah k módě? Jsou podle vás odvážnější než dříve? A v čem vidíte největší rozdíl mezi přístupem k módě v Česku a v ostatních evropských zemích?
Globalizace je i díky sítím a nadnárodním fast fashion značkám obrovská. A to se promítá i u nás. Zároveň ale vnímám odklon od tohoto směru a potřebu originality a promyšlenější i kvalitnější skladby šatníků, s využitím napřiklad vintage modelů.

A jak je to s investováním do naší garderoby? Dáváme stále přednost šetření? Nebo si už více dopřáváme i vyšší kvalitu za vyšší cenu?
Záleží v jaké sociální bublině se nacházíme, nebo bychom se nacházet chtěli. Já osobně vnímám ve svém okolí větší zodpovědnost při nákupech a investice do kvality i stylu. Lidi víc zajímá pozadí výroby i udržitelnost.

Přemýšlela jste někdy nad rozšířením značky například o pánskou módu?
Téměř v každé koleci najdete unisex modely, ale čistě pánskou  ŕadu navrhovat v nejbližší době nebudu. Baví mě víc dámská móda. Spíš je v plánu rozšířit kolekce o doplňky a užitý design.

Můžete nám prozradit, co Leeda chystá na sezonu podzim-zima 2024/2025?
Chystám spoustu novinek. Tak se nechte překvapit a Leedu sledujte.

10 krátkých otázek na závěr

Jaký materiál nejlépe vystihuje váš charakter?
hedvábí, vlna, thermocool.

Ranní ptáče nebo sova?
Sova.

Nejoblíbenější barva?
Temná fialová.

Muzeum nebo fitko?
Muzeum.

Hudba při práci nebo klid?
Hudba nebo mluvené slovo.

Notebook nebo skicák?
Skicák.

Moře nebo hory?
Moře.

Hra o trůny nebo Teorie velkého třesku?
Ani jedno jsem neviděla. Napadá mě spíše dokument: Ještě nejsem kým chci být.

Nejoblíbenější mobilní aplikace?
Nemám.

Co vás dokáže nejvíce rozčílit?
Nespravedlnost a absence respektu a tolerance.

Autor

Kateřina Rázlová

Copywritingu se věnuje od roku 2016. Má zkušenosti s tvorbou obsahu pro e-shopy a vyhledávače letenek. V Macchiatu je spoluzakladatel a šéfredaktor, zaměřuje se na psaní rozhovorů, článků o realizaci architektonických projektů i PR článků.

Další články

Rozhovor Lukáš Klimčák

„Lidé dnes chtějí kvalitu a lokálnost,” říká Lukáš Klimčák

Společnost

23. 10. 2025

Kateřina Rázlová

Lukáš Klimčák dokázal během let vytvořit silnou značku, která oslovuje zákazníky napříč kontinenty, od Londýna až po Mexiko.

Rozhovor Pavel Šíma

„U pole baru dnes potkáte ženy i páry,” říká manažer Zlatého Stromu

Společnost

3. 11. 2025

Kateřina Rázlová

S Pavlem Šímou – manažerem barů Zlatý Strom a Black Angel's - jsme mluvili o pražské barové scéně, pole dance show i knihách.

Rozhovor Klára RottPremium

„Na trh uvádíme nové unikátní krémy” říká Klára Rott

Společnost

5. 11. 2025

Kateřina Rázlová

Značka Klara Rott, která si v Česku vybudovala silnou pozici, přichází s řadou krémů, vyvinutých na základě ženského cyklu.

Nahoru