„Na trh uvádíme nové unikátní krémy, vyvinuté na základě cyklu ženy,” říká zakladatelka značky Klara Rott
Česká značka Klara Rott si vybudovala silnou pozici na trhu přírodní kosmetiky a stala se synonymem pro preciznost, kvalitu a vědecký přístup k péči o pleť. Za úspěchem přitom stojí vlastní výzkum i výroba, důraz na výběr surovin a udržitelnost celého procesu. Značka si tak postupem let získala renomé mezi odborníky, zákaznicemi, ale i prestižními hotely a spa centry. Zakladatelka Klára Rott se přitom dlouhodobě snaží o propojení přírodních ingrediencí s moderními technologiemi a nyní přichází s naprostou unikátní řadou krémů, vyvinutých na základě ženského cyklu.
Krásný den, Kláro, vy jste v roce 2020 oficiálně představila svou značku BIO kosmetiky Klara Rott. Podnikat jste ale začala už mnohem dříve, a to na vysoké škole, jako výživová poradkyně. Je to tak?
Dobrý den, moje cesta byla dost krkolomná. Celé to začalo smrtí tatínka, který zemřel na rakovinu. Naše finanční situace byla následně nelehká, protože veškeré příjmy byly seškrtané ve chvíli, kdy tatínek zjistil, že má rakovinu, a musel se jít léčit. Po jeho smrti jsem mamku poprosila, aby mi vybrala stavební spoření, pronajala jsem si v Mělníku prostor a začala tam podnikat v oboru výživového poradenství. To se poměrně dobře rozjelo a já si mohla otevřít další pobočku v České Lípě. Mezitím vším jsem ale začala rozvíjet svůj dlouhodobý sen, a to vývoj přírodní kosmetiky. K tomuto tématu jsem se dostala už mnohem dříve, jako zákazník. Po tatínkově smrti jsem se mi hodně zhoršila pleť a nikdo mi s tím nedokázal pomoct. Nakonec jsem se rozhodla, že zkusím cestu přírodní kosmetiky, ale zjistila jsem, že tehdy v Česku vlastně nic takového nebylo. A tak to celé začalo.
Dnes se tomu celému musím smát, ale tehdy jsem vůbec nevěděla kudy kam. Věděla jsem, že doma si nic takového nenamíchám, a tak jsem začala obcházet nejrůznější české univerzity a hledat tam nějaké odborníky - přírodovědce a chemiky. Nikoho to ale tehdy nezajímalo, a když už mi skoro nikdo nezbýval, potkala jsem pány profesory (kteří se zabývali extrakcí látek z rostlin) na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. Ti byli úžasný, měli čas, znalosti i spoustu kontaktů, a tak mě propojili s různými univerzitami napříč celou Evropou. To je už 15 let. Na trh jsme ale oficiálně přišli až v roce 2020, tedy za covidu, a to byla možná trošku chyba.
Chyba? Byl to velký boj? Udělala byste dnes něco jinak?
Těžko říct. My jsme vlastně spustili webové stránky, týden na to jsem porodila první dceru, a za pár dní poté přišel lockdown. Za mě to bylo tedy velmi bojovné období, a to ve smyslu toho, že je skoro zázrak, že je značka Klára Rott dnes tady.
Na druhou stranu jsme ale měli i obrovské štěstí. Myslím, že v našem případě tam je ta správná kombinace kvality a designu. Navíc se mi přes moji sestru, která má kamarádku redaktorku, podařilo dostat značku k rukám make up artistek. Těm všem se značka líbila a začali ji používat při líčení známých osobností, jako je Aňa Geislerová, Alena Šeredová, Tereza Maxová, nebo Karolína Kurková. A to byl vlastně ten spouštěč růstu. Značka tím získala na vážnosti a začaly nás oslovovat velké firmy jako Dr. Max nebo FAnn parfumerie.
My jsme měli vždycky vlastní vývoj, kde řešíme věci jako nanotechnologie, přírodní vědy i bylinkářství.
Dnes je Klara Rott na českém trhu známou značkou, kterou můžeme nakupovat například i na Notinu nebo na e-shopu Dr. Max. Máte za sebou tedy dlouhou cestu. Jak jsme s zvládla dostat až sem. A zažila jste se svou značkou také nějaké větší pády?
V byznysu to nejsou pády, ale transformace. Pokud se učíte pracovat se svou vlastní značkou, tak jsou to spíše transformace. Když jsme se začali dostávat do řetězců či lékáren jako Dr. Max nebo FAnn parfumerie, ale třeba i Mall, Notino nebo Alza, tak nám to neskutečně pomohlo. Rostli nám zisky, získali jsme povědomí, rozšířili sortiment. Nicméně asi po dvou letech jsme se rozhodli odejít, a to ze dvou prostých důvodů. Chtěli jsme si dělat obchod zcela sami a mít nad tím vším plnou kontrolu. A zároveň, protože jsme se začali zaměřovat na well-being v 5ti hvězdičkových hotelech, tak se nám to celé přestalo hodit do našeho konceptu. Dnes už tedy nejsme na v Notinu ani v Alze, ale zato nás můžete najít v prestižních hotelech jako Grandhotel Pupp, Emblem, Volarik, a na dalších krásných místech.
Takže tam došlo k formě transformace a s tím byly samozřejmě spojené i nějaké propady. Protože když odejdete z měsíce na měsíc ze všech řetězců, tak se to samozřejmě někde podepíše.
Když se řekne přírodní BIO kosmetika, většina z nás si asi představí hezké lahvičky a popisek, který vypráví příběh o naturálních ingrediencích. Majitelka značky za tím ale nejspíše vidí také spoustu práce na vývoji jednotlivých produktů. Jak je to u vás? Spolupracujete s nějakými odborníky, nebo máte vlastní výzkum? Jak vznikají nové produkty Klara Rott?
My jsme měli vždycky vlastní vývoj, kde byly internisté i externisté, protože samozřejmě potřebujete pomoct v mnoha oborech. Řešíme dokonce i věci jako nanotechnologie, přírodní vědy, bylinkářství a potřebujeme v tom ve všem synergii. Takže máme vlastní vývoj, vlastní výrobu ve středních Čechách u Berouna, a dokonce máme i vlastní hydroláty.
Hydroláty? Co si pod tím můžeme představit? Co to přesně je?
Hydrolát je základní složka každého kosmetického produktu, a jsou také známé jako květinové vody (například růžová nebo levandulová voda). My jsme unikátní v jejich výrobě, a dokonce - když jsme byly tuto výrobu před 5 lety nahlašovat na SZÚ (Státní zdravotní ústav) - tak nám říkali, že jsme jediní v Česku. Většina českých kosmetických značek si totiž hydroláty objednává v zahraničí. My jsme to ale chtěli mít pod kontrolou z toho důvodu, že v nich máme zcela jinou koncentraci aktivních látek. Ve spoustě řetězců můžete nakoupit květinové vody, ale nejsou u nich uvedeny koncentrace. A to je důvod proč jsme si to chtěli vyrábět sami. A také jsme jediný na celém světě, kdo vyrábí hydroláty z Rooibosu (Čajovec kapský).
Které další látky jsou u vás zásadní?
V běžné kosmetice tvoří produkty většinou ze 70 - 80 % voda. My vodu nepoužíváme, a místo ní dáváme naše silné hydroláty. V naší kosmetice používáme více než 200 bioaktivních látek, jako například kmenové buňky ze Švýcarska.
V dnešní době trh s přírodní kosmetikou neuvěřitelně roste. A s ním samozřejmě roste i nabídka aktivních ingrediencí. Bohužel na trhu stále bojujeme s tvrzením, že přírodní kosmetika není funkční. Na to už vzniklo ale spousta studií, a my sami jsme si dokonce nechali udělat vlastní studie, a to přímo na přístrojích. Tedy na základě měření a reálných výsledků z laboratoří. Nikoliv na základě subjektivního pocitu například 10 žen.
Odkud pochází ingredience do kosmetiky Klara Rott? Máte čistě české preference nebo jsou tam i zahraniční suroviny?
Preference byly samozřejmě brát všechny suroviny pouze z Česka, protože jsme velcí patrioti. Ale v praxi je to nereálné. Za prvé je u nás minimum biotechnologických firem, které vyrábí námi požadované funkční bioaktivní látky. A za druhé je ještě bohužel stále vyšší kvalita vstupních ingrediencí na západě. To znamená, že třeba všechny bio oleje nakupujeme v Rakousku a Německu, aminokyseliny máme z Japonska, kmenové buňky ze Švýcarska, některé bioaktivní látky z Francie či Holandska a rooibos nakupujeme v Jihoafrické republice, protože nikde jinde na světě neroste.
Kromě samotného vývoje a výroby produktů jsou ale zajímavé i vaše obaly. Je pravda, že jsou všechny skleněné a plně recyklovatelné?
Ano, lahvičky používáme z opálového skla. Bereme ho z Německa a je zajímavé tím, že se tam nedostane vůbec světlo a vydrží snad úplně všechno. A kromě toho se nechají také opravdu nekonečně recyklovat. Takže je po použití můžete poslat k nám do výroby a my je zase po dezinfekci opět použijeme a tím vzniká uzavřený cyklus bez zbytečného plýtvání a odpadu.
Výběr Klara Rott
Jak dnes kosmetické značky celkově fungují? Vidíte to tak, že si spolu navzájem silně konkurují? Nebo naopak dochází i k nějaké vzájemné podpoře a spolupráci?
Já se musím přiznat, že to moc nevnímám. Párkrát jsme byli nahlášení na kontrolu naší výroby, a následně jsme se dozvěděli, že to přišlo od nějaké naší konkurence. Nějaký boj tu tedy je, ale já to moc neřeším. Troufnu si říct, že máme velkou výjimečnost, vlastní vývoj, vlastní výrobu, děláme věci jinak. Na druhou stranu je konkurence ve všem, a pokud je to ve zdravém množství, tak je to vlastně v pořádku.
Klara Rott ale - kromě tradiční produktů na doma - nabízí také hotelovou kosmetiku, a dokonce i vlastní spa koncept. Dá se tedy říct, že se o vaše zákaznice staráte od rána do večera, doma i na cestách. Která z následujících oblastí podle vás představuje největší potenciální prostor pro budoucí růst a expanzi značky?
Pleťová kosmetika pro domácí použití je pro nás tím nejsilnějším artiklem. A chceme v tomto nastavení fungovat i nadále. Jinak ale spa a profesionální kosmetika jsou pro nás také velmi důležité. My to moc nepromujeme, ale jsme v nejrůznějších salonech nebo vámi zmiňovaných hotelech. Máme kompletní řadu hotelové kosmetiky, spa kosmetiky a salónní péče, včetně amenities a designových držáků, či pokojových vůní.
Jak je to s počáteční investicí v případě zcela nové kosmetické značky? Byla to na začátku velká zátěž? A kdy se vám tato investice začala skutečně vracet?
Investice do kosmetické značky, včetně své vlastní výroby a výzkumu, je v řádu mnoha milionů korun. My jsme šli krok po kroku a podařilo se nám to celé zafinancovat postupně z vlastních zdrojů. Byť jsme museli na začátku prodat jednu z našich rodinných nemovitostí. Nejvíc mě těší, že jsme to celé dokázali postavit do dnešní podoby bez investorů a jediného úvěru u banky, takže jsme nulově zadlužená firma.
Vzhledem k vašemu širokému sortimentu, nepřemýšlela jste někdy například i nad vývojem doplňků stravy?
Přemýšleli jsme nad tím, ale ve chvíli, kdy nejsem schopná přinést na trh něco unikátního, tak to dělat nebudu. Nechci vyrábět jen další produkt na trh.
A když už mluvíme rozšiřování, neláká vás expanze mimo Česko?
Láká mě spousta věcí. 😀 Dnes jsme, kromě Česka, i na Slovensku a naši hotelovou kosmetiku dodáváme také do Rakouska, Německa a Chorvatska. Ale obecně expanze do zahraničí je velmi složitá a finančně i časově náročná. Jak jsem říkala, my vše děláme přirozeně, krok po kroku. Vidíme příležitosti i na dalších trzích, ale vše musí jít postupně a hlavně organicky.
Plánujete pro vaše zákazníky nějaké novinky? Například nějakou speciální péči na zimu?
My se vždy snažíme nabídnout zákazníkům něco, co je inovativní, a v čem jsme unikátní. Nyní uvádíme na trh novinky, a to krémy vyvinuté na základě cyklu ženy. Jsou tedy velmi inovativní, a také to jsou naše zatím nejsofistikovanější a nejnáročnější produkty.
Povíte nám o nich více?
BalanceCream je sofistikovaný krém s Klara Rott Active Balance Complex™, který harmonizuje pleť během menstruačního cyklu. Podporuje její přirozenou vitalitu a zklidňuje citlivost. Pleť tak zůstává svěží, vyrovnaná a chráněná před prvními známkami stárnutí. Kombinuje peptid podporující mikrobiom, biotechnologické extrakty, antioxidant z kurkumy, ferment z černého medu a rostlinné fytoestrogeny. Lipozomální technologie podporuje vstřebatelnost a hloubkový účinek aktivních látek. Pleť je vyrovnaná, hydratovaná a přirozeně zářivá i během cyklických změn.
IntenseCream s unikátním Klara Rott Intense Lift Complex™ představuje nejpokročilejší úroveň přírodní anti-aging péče o pleť v období menopauzy. Intenzivně vyživuje a zpevňuje pleť. Díky liftingovému efektu vypíná kontury a navrací jí pružnost, hutnost a vitalitu. Kombinuje dva peptidy, přírodní alternativu retinolu, antioxidant nové generace a rostlinné fytoestrogeny. Díky vlastní technologii jsou aktivní látky zapouzdřené do lipozomů, které zajišťují jejich hlubší vstřebání a maximální účinnost. Pleť je tak viditelně zpevněná, regenerovaná a zářivá i během menopauzálních změn.
10 krátkých otázek na závěr
Krém nebo sérum?
Krém.
Ranní ptáče nebo sova?
Dříve jsem byla sova. Teď, s malými dětmi, jsem ale i ranní ptáče.
Který z produktů Klara Rott je vaším osobním favoritem?
Naše nejnovější krémy a make-up.
Hory nebo moře?
Moře.
Příroda nebo věda?
Kombinace obou je zásadní.
Káva nebo čaj?
Káva.
Jakou superschopnost byste chtěla mít?
Umět okamžitě odbourat stres.
Město nebo venkov?
Venkov.
Nejoblíbenější mobilní aplikace?
Duolingo.
Největší beauty mýtus, který byste chtěla vyvrátit?
Přírodní kosmetika nefunguje.
Související témata
Autor
Další články
Lukáš Klimčák dokázal během let vytvořit silnou značku, která oslovuje zákazníky napříč kontinenty, od Londýna až po Mexiko.
S Pavlem Šímou – manažerem barů Zlatý Strom a Black Angel's - jsme mluvili o pražské barové scéně, pole dance show i knihách.
Značka Klara Rott, která si v Česku vybudovala silnou pozici, přichází s řadou krémů, vyvinutých na základě ženského cyklu.







