Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

„Z německé kvality budou těžit i Češi,” říká zakladatel Grizly Dominik Píchal

Byznys

10. 2. 2025

7 minut čtení

Rozhovor Dominik PíchalFoto: Dominik Píchal

Zakladal a CEO značky Grizly Dominik Píchal

Oříšky a sušené ovoce jsou v Česku velmi oblíbené. A možná i díky tomu si do našich kuchyní našla cestu značka Grizly, která je prodává. Ta ale neprezentuje pouze kešu, pražené mandle, nebo arašídová másla. Grizly je synonymem českého brandu, který je poctivý, který vyrostl z malé značky do megalonského projektu, a který nyní začal expandovat i za hranice Česka.

Krásný den, Dominiku, v Česku vás známe především jako podnikatele a zakladatele značky Grizly. Co vás přivedlo právě k oříškům a sušenému ovoci? A jak dlouho už v oboru podnikáte?

Začínal jsem v roce 2014, na vysoké škole, s přeprodejem proteinů. Proto i název GRIZLY, který měl vybočovat a symbolizovat sílu a zdraví. To se krásně později hodilo i k ořechům a zdravým potravinám. Kešu - jako první ořechy - jsme zařadili do sortimentu někdy v roce 2016 úplnou náhodou. V tomto roce se ale moc nedařilo. Měli jsme jen pár objednávek a omylem jsme u dodavatele místo jednoho balíčku objednali 22kilový pytel ořechů. Chvíli jsme přemýšleli co s tím, a pak jsme se rozhodli je rozvážit po 1 kilogramu, nalepit na ně samolepku GRIZLY a dát na eshop. Během dne se vše vyprodalo a už to jelo.

V čem se nejvíce lišíte od své konkurence? V čem si myslíte, že tkví největší kouzlo značky Grizly? A jakým způsobem se vám daří budovat dlouhodobou loajalitu zákazníků?

Od samého začátku jsem věděl, že nemohu zůstat „jen” u přebalování ořechů. Jedním z klíčových motorů jsou také inovace, a to napříč firmou. Například v roce 2017, ještě jako malá firma, jsme začali používat pokročilé marketingové nástroje od IBM na správnou komunikaci se zákazníky. Neustále jsme hledali nové příchutě, zlepšovali kvalitu a velmi brzy jsme začali s vlastní výrobou ořechových másel, kterých prodáme okolo 100 milionů ročně. Zároveň umíme spoustu produktů napřímo dovážet, máme vlastní kontrolu kvality, výrobu, logistiku a prodej skrze ecommerce koncovým zákazníkům. A to nám umožňuje mít velmi dobré ceny při výborné kvalitě. Polovinu objednávek tvoří zákazníci které označujeme jako ambasadoři, tedy ti co mají více jak 5 objednávek za rok.

Rozhovor Dominik PíchalFoto: Dominik Píchal

Zakladal a CEO značky Grizly Dominik Píchal

Jak důležitou roli hrají u vaší značky inovace? Plánujete například zavést nové technologie nebo produkty, které by přinesly revoluci na trhu?

Odpověď je částečně v předchozí otázce. Asi nevěřím tolik v revoluci, jako spíše v evoluci. Neustále vyvíjíme, posouváme hranice. Tento rok výrazně proměníme sortiment ochucených ořechů a při udržení cen posuneme kvalitu na podle mě nejlepší v Česku.

V posledních letech se spousta značek musela vypořádat s poměrně velkými výzvami. Nejprve covid, poté vysoká inflace a nyní ekonomické dopady války na Ukrajině. Jak je na tom Grizly? Museli jste například měnit finanční nebo marketingovou strategii firmy?

Důležitým poznatkem je zde to, že firma je každé zhruba 2 roky úplně jiná. Za poslední dva roky jsme vyrostli z 500 milionů na téměř miliardu. To je úplně jiná společnost, která vyžaduje jiný přístup k řízení marketingem počínaje, přes logistiku, financemi končeje. Je pro nás extrémně důležité mít v pořádku čísla, abychom věděli, jak jsme na tom každý den, a že nám to někde „neulítne”. Obecně FMCG pracuje relativně s malou marží a musíme být neustále na pozoru. Toto bude platit i nadále, protože pořád budou nějaké makro vlivy. Větší či menší.

Rozhovor Dominik PíchalFoto: Dominik Píchal

Zakladal a CEO značky Grizly Dominik Píchal

Kdybyste mohl dát sám sobě na začátku této transformace radu, co by to bylo?

Nejspíše, že je třeba mít ty správné lidi. Což jsem si naštěstí uvědomil. Nebo možná spíše poslouchal doporučení zkušenějších. A díky skvělým lidem se nám daří tyto transformace dnes provádět.

V nedávném rozhovoru pro Forbes jste uvedl, že chystáte expandovat do Německa, Rakouska a Švýcarska. V jakém stadiu je tento proces nyní? A které další země plánujete ještě „dobýt”?

Již nám běží grizly.de, grizly.at spustíme v Q1/25 a grizly.ch v Q2/25. Je to naše první expanze na západní trhy, takže jsme připraveni na všechny scénáře od failu až po ono „dobytí”, které si měříme známostí značky. Zároveň je pro nás důležité abychom byli první volba při nákupů ořechů a zdravé výživy online.

Do budoucna pomýšlíme na Slovinsko, Chorvatsko a Bulharsko. A pokud se nám bude dařit v Německu, tak bychom chtěli postoupit na Benelux.

Rozhovor Dominik PíchalFoto: Dominik Píchal

Zakladal a CEO značky Grizly Dominik Píchal

Co považujete za největší výzvu při expanzi do zahraničí? Jak se například liší německý trh od českého, pokud jde o preference zákazníků?

Řekl bych, že důležité je mít dostatek odvahy naplno se do toho pustit, plně lokalizovat produkt nebo službu a investovat dostatek peněz na „rozjezd”. Celé to totiž představuje významný finanční náklad, který nemusí vyjít. Zákazníci jsou ve finále dost podobní, chtějí super kvalitu za fajn cenu, západní zákazníci obecně mají vyšší očekávání v kvalitě produktu i služby, ale není to nějak propastné. Český zákazník je velmi vyspělý. Obecně nyní vše nastavujeme na „německou kvalitu”, z čehož budou benefitovat i naši současní zákazníci.

Přemýšlíte například i nad zeměmi mimo Evropu?

Švýcarsko nám zatím bude stačit.

V podcastu pro Český rozhlas jste zmínil, že nakupujete u pěstitelů ve Španělsku, v Indii i ve Vietnamu. Spolupracujete také s lokálními farmáři nebo dodavateli?

Naše myšlenka je v tom, abychom nakupovali plodiny co nejblíže ke svému zdroji. V Česku a na Slovensku tedy nakupujeme například dýňová nebo slunečnicová semínka, sušená jablka a nějaké obiloviny. Vše je ale ovlivněno sklizní.

Rozhovor Dominik PíchalFoto: Dominik Píchal

Zakladal a CEO značky Grizly Dominik Píchal

V poslední době je stále větší důraz kladen na udržitelnost. Podnikáte v této oblasti také nějaké kroky?

Téma udržitelnosti je v potravinářství a ecommerce dost složité. Máme ale dvě témata, která se snažíme zlepšit a kvantifikovat jejich přínos. Prvním je obal produktu, tedy snižování plastu. Tím druhým je přímý dovoz, u něhož je skvělým příkladem třeba právě kešu. Standardní distribuce kešu je taková, že je sklizeno v Africe, zpracovává se ve Vietnamu, a pak se dopraví lodí zpět do Evropy. My ale máme přímé partnerství s africkým pěstitelem a výrobcem, který to rovnou posílá k nám.

A otázka na závěr: Váš sortiment je široký. Máte mezi produkty svého osobního favorita, bez kterého byste si den nedokázal představit?

Jednoznačně Kešu. Ideálně africké ww240, od našeho keňského dodavatele.

Autor

Kateřina Rázlová

Copywritingu se věnuje od roku 2016. Má zkušenosti s tvorbou obsahu pro e-shopy a vyhledávače letenek. V Macchiatu je spoluzakladatel a šéfredaktor, zaměřuje se na psaní rozhovorů, článků o realizaci architektonických projektů i PR článků.

Další články

Rozhovor Andrea Pastrnek

„Architekt musí být i psycholog,” říká vítězka soutěže Kanceláře roku

Společnost

12. 6. 2025

Kateřina Rázlová

Architektka Andrea Pastrnek zvítězila se svým studiem v soutěži Kancelář roku a nyní se chystá na další velké projekty.

Rozhovor Matěj Šmucr

„Na sociálních sítích je dnes těžké vyniknout,” říká fotograf Matěj Šmucr

Životní styl

3. 6. 2025

Kateřina Rázlová

O focení v divočině, placených nabídkách i oblíbené technice jsme se bavili s fotografem značky Nikon - Matějem Šmucrem.

Rozhovor Votre PlaisirPremium

„Hledáme partnera pro pobočku ve Francii,” říkají zakladatelé Votre Plaisir

Byznys

16. 6. 2025

Kateřina Rázlová

Votre Plaisir založili Gábina a Michal Hrubcovi a v plánu mají i pobočku ve Francii. Pokud se najde ten správný partner.

Nahoru