Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

„Značky komunikují emoce a my na ně brnkáme,” říká CEO Foxdeli

Byznys

8. 4. 2025

11 minut čtení

Rozhovor Tomáš Rajchl Foto: Tomáš Rajchl

Pokud dnes někdo exponenciálně roste a má nakročeno k tomu zcela změnit pravidla hry, bude to jistě Tomáš Rajchl se svou softwarovou společností Foxdeli. Ta se v roce 2023 zapsala do povědomí českých podnikatelů i majitelů firem, a to produktem, který má na českém trhu v podstatě monopol. Kromě toho je ale známá i revoluční komunikací a odvahou jít za hranu. S Tomášem jsme mluvili o hlavní myšlence Foxdeli, jejich kontroverzním promu, ale i o budoucnosti a expanzi.

Zdravím, Tomáši, o vás a Foxdeli je v poslední době hodně slyšet. Pokud to dobře chápu, tak vaše služby nejsou o klasické dopravě, ale spíše o moderní logistice a komunikaci, od chvíle, kdy zákazník zboží zakoupí, do chvíle, kdy si ho převezme. Nebo se pletu? Co přesně v rámci Foxdeli děláte?

Moc díky, přesně tak to je. Foxdeli řeší komunikaci se zákazníkem e-shopu od vytvoření objednávky po její doručení. Což je naprosto zásadní moment pro zákazníka, který dosud e-shopy opomíjely a je to obrovská škoda. Se zákazníkem můžete celou domu během doručení komunikovat, můžete s ním vyřešit každý problém, který během doručení může nastat (jako je zpoždění, plný box nebo to, že zásilka čeká poslední den na výdejním místě). Díky tomu e-shop doručí více objednávek, má spokojenější zákazníky a spokojenější zákazníci více nakupují a častěji se vrací.

Jak vypadaly vaše začátky? A kdy jste si řekli: „Jo, tohle dává smysl! Jdeme do toho naplno“?

Když jsem nastoupil do Foxdeli jako šéf produktu, měl jsem před sebou jasný úkol – vybudovat nástroj, který v Česku zatím nikdo neznal. V zahraničí už podobné řešení existovalo, ale tady si málokdo dokázal představit, že by zákazníci mohli mít dokonalý přehled o svých zásilkách. V listopadu 2023 jsme Foxdeli spustili a téměř okamžitě si nás všimli velcí hráči. Jejich zpětná vazba nám pomohla produkt neustále zdokonalovat a my jsme brzy pochopili, že máme v rukou něco opravdu výjimečného. Od té doby do toho dáváme každý den 120 % a stále rosteme.

Přiznejme si, že v Česku je B2B komunikace spíše korporátní. Oproti tomu Foxdeli se nebojí komunikovat na sociálních sítích zcela odlišně, někdy až kontroverzně. Kdo byl mozkem této strategie? Jak to celé vzniklo?

Byla to týmová práce. Takovou pomyslnou facku jsem dostal na jednom e-commerce veletrhu v Praze. Procházel jsem mezi stánky nejrůznějších firem a všechnoa řešení byla naprosto stejná. Jen jiná loga, jiné barvy, ale jinak stejná energie, stejná komunikace. Šedá zóna.

Došlo nám, že pokud chceme prorazit s dalším nástrojem pro e-shopy a budeme se prezentovat stejně jako těch 250 firem kolem nás, tak si nás prostě nikdo nevšimne.

Od začátku jsme věděli, že naše komunikace musí stát na video obsahu, sociálních sítích a hlavně na našem firemním DNA, které je trochu střelené, plné satiry a ironie. To jsme my. Foxdeli.

Funguje váš styl proma na všechny nebo jste tím už někoho i odradili? Setkali jste se i s negativní reakcí ze strany klientů?

Překvapilo nás, jak pozitivní odezvu obsah má. 99 % klientů a partnerů, kteří nás sledují delší dobu, nás nejen podporuje, ale často sami přicházejí s nápady, jaký video obsah bychom měli vytvořit.

Jasně, nikdy se nezavděčíte úplně všem. Možná bych si vzpomněl na jednoho, maximálně dva klienty, kteří byli z naší komunikace trochu nesví. Ale většinou, když nás pak potkají osobně, pochopí, že za tou ironií a humorem stojí normální a fajn lidi, kteří chtějí to samé, co e-shopy, tedy posunout českou e-commerce a zajistit, aby bylo víc spokojených a usměvavých zákazníků.

Foxdeli není přímo výkonnostní nástroj, jako jsou třeba kampaně na Facebooku nebo Googlu. I když většina e-shopů díky up-sellu v ponákupní komunikaci generuje extra tržby.

Přemýšlíte o tom, že byste ve vaší komunikaci ještě přitvrdili?

Konstantně jedeme hranu. Pokud chceme tvořit obsah, který je autentický a zapamatovatelný, musí vyvolávat emoce. A to prostě nejde, když hrajete na jistotu.

Jasně, máme pár témat, do kterých se nepouštíme – třeba náboženství nebo orientace. Ale jinak? Prakticky nic pro nás není svaté. 😄

Zažili jste někdy naopak situaci, kdy jste například reel přepálili a později si řekli: „Hmm, tohle bylo moc“?

Možná úplně na začátku, když jsme ještě hledali tu správnou míru. Ale za poslední rok? To už bych si asi žádný přešlap nevybavil.

Tvorba videí na sociální sítě je řemeslo jako každé jiné. Časem prostě zjistíte, co vaše publikum baví, a kde je ta pomyslná čára, za kterou už nemá smysl jít. Než ale něco vypustíme ven, musíme se jako tým shodnout, že nás to baví, a že si za tím stojíme.

Spíš se nám teď častěji stává, že natočíme video, pak se na něj podíváme a řekneme si: „Tohle už není ono, to je pod naší úroveň." A nakonec ho buď nedoděláme, nebo rovnou zahodíme.

Služby, které nabízí Foxdeli jsou poměrně revoluční. Máte v tomto oboru nějakou konkurenci? A pokud ano, jak se snažíte odlišit?

Na česko-slovenském trhu jsme vlastně jediní, kdo se e-shopům skutečně věnuje, v oblasti ponákupní komunikace. Ale když se podíváme do zahraničí, hlavně na západ, konkurence je už trochu větší a těch hráčů je tam víc. Komunikace Foxdeli je postavená na tom, že jsme úplně jiní než všechny ostatní nástroje.

Budujeme značku, která je elektrizující a přitahuje lidi jako magnet. Já jsem zastánce názoru, že průměrné značky mluví o funkcích, dobré značky o benefitech, ale ty nejlepší? Ty komunikují emoce. A my se snažíme na ty emoce brnkat, jak jen to jde.

Ekonomická situace v Česku je teď dost na houpačce. Šetří firmy na dopravě, nebo je naopak tlak na kvalitu doručení vyšší než dřív?

No, je to taková ekonomická horská dráha. Chvíli nahoru, chvíli dolů a občas se člověk bojí, že z toho vypadne. E-shopy to řeší různě: Někteří škrtají náklady a balíčky možná brzy pošlou po proudu Vltavy, jiní naopak sází na top doručení, aby zákazníky překvapili nadstandardem, který je připoutá k jejich značce. Dlouhodobě vítězí druhá varianta, kdy se samotné doručení zásilky stává podstatnou součástí celkového zážitku z nákupu na e-shopu.

Kdo jsou vaši největší klienti? A existují značky, na které máte políčeno do budoucna?

Dědoles, Pilulka, 4camping, Kulina nebo třeba Freshlabels. To jsou všechno skvělé příklady, ale my nelíčíme na konkrétního klienta. Naším cílem je oslovit celý trh. Do dvou let bychom chtěli, aby každý desátý e-shop v ČR a na Slovensku používal Foxdeli.

Povíte nám nějaký příběh klienta, kterému se díky Foxdeli raketově zvýšily výnosy? Jste na nějakou spolupráci obzvláště hrdí?

Foxdeli není přímo výkonnostní nástroj, jako jsou třeba kampaně na Facebooku nebo Googlu. I když většina e-shopů díky up-sellu v ponákupní komunikaci generuje extra tržby.

Primárně pomáháme zákazníkům e-shopu zbavit je nejistoty ohledně stavu jejich zásilky, snížit počet dotazů na zákaznickou linku a uvolnit ruce na důležitější úkoly. Až na třetím místě se zaměřujeme na generování dodatečných nákupů.

Jsme určitě pyšní na spolupráci s partnery jako MK Lůžkoviny nebo Kulina, kteří fantasticky pracují s celou komunikací, problémovými zásilkami i bannerovými plochami. Je skvělé vidět, jak naše nástroje skutečně přinášejí hodnotu a zlepšují zákaznický zážitek.

Existují red flags, kvůli kterým byste do spolupráce nešli?

Rádi spolupracujeme s podobně naladěnými lidmi – s těmi, kteří mají chuť do práce, jsou pozitivní a zodpovědní. Hodně si zakládáme na energii, která z potenciálních klientů a partnerů vyzařuje.

Máme rádi pěkné byznysy, určitě nás ale neoslovují kasina nebo různé CBD produkty. Pro nás je to spíš o lidech než o byznysu. Důležité je, že spolupráce má smysl a že to "klikne" na osobní úrovni.

Máte i mezinárodní ambice? Nebo Česko zatím stačí?

Česko-slovenský trh je poměrně velký a bez konkurence máme skutečně velký rybník, ve kterém můžeme lovit. Ale už od roku 2024 plánujeme expanzi. Máme vytipovaných několik zemí, které nejsou příliš náročné na vstup a e-commerce tam má dobrou úroveň. Chceme růst, a to nejen u nás, ale i za hranicemi.

Kdokoliv se na mě podívá, tipuje mě spíš na drogového dealera nebo zloděje kol z Mostu. Rozhodně ne právníka.

A teď přímo k vám - Tomáši, vy jste právník. Co se stalo? Jednoho rána jste se probudil a řekl si: „Paragrafy jsou fajn, ale cargo lepší“? Nebo šlo spíše o postupné prozření?

Byla to kombinace několika faktorů. Především jsem si uvědomil, že právo pro mě není. Připadalo mi to jako nekonečné hledání procesních chyb a kontrola dodržování lhůt, což mi přišlo strašně nudné. (Omlouvám se všem právníkům, ale opravdu to tak cítím.) Věřím, že člověk by měl dělat jen to, co ho baví, aby to dávalo smysl jemu i jeho okolí. Mě mnohem víc naplňuje práce s lidmi – tvoření, vymýšlení, komunikace. Chci mít práci, která mě baví každý den, ne jen přežívat do víkendu nebo dovolené. Na druhou stranu chápu, že pro někoho jiného může být právo přesně to pravé a naplňuje ho tak, jako mě moje práce.

Pomáhá vám právnické vzdělání v byznysu?

Pomáhá. Je to skvělý ice-breaker. Kdokoliv se na mě podívá, tipuje mě spíš na drogového dealera nebo zloděje kol z Mostu. Rozhodně ne právníka. 😄

Vždycky mi byl bližší design a byznys než paragrafy, a tak jsem se tímhle směrem vydal hned po škole.

Jaký nejšílenější nápad jste ve Foxdeli prosadil? A měl jste i nějakou myšlenku, která vám byla naopak raději zatržena?

Nejšílenější nápad? To se stačí podívat na naše videa. Snažím se tým podpořit, aby se nebáli přijít s nápady, které na první pohled můžou vypadat šíleně.

Zatrhnout mi nápad? To by si nikdo nedovolil! 😎

10 krátkých otázek na závěr

Jaký drink reprezentuje váš charakter?
Cold brew.

Slané nebo sladké?
Slané.

Upřímnost nebo charisma?
Upřímné charisma.

Jakou nejspontánnější věc jste v životě udělal?
Jednou jsem jel metrem! Neuvěřitelný zážitek!

Týden bez mobilu nebo týden bez kávy?
Bez mobilu.

Jakou superschopnost byste chtěl mít?
Proplácet včas faktury. 🙂

Hra o trůny nebo Teorie velkého třesku?
Simpsonovi.

Muzeum nebo fitko?
Fitko.

Nejoblíbenější mobilní appka?
Spotify.

Co vás dokáže nejvíce vytočit?
Zbabělost.

Autor

Kateřina Rázlová

Copywritingu se věnuje od roku 2016. Má zkušenosti s tvorbou obsahu pro e-shopy a vyhledávače letenek. V Macchiatu působí jako spoluzakladatel a šéfredaktor, zaměřující se na psaní rozhovorů, článků o realizaci architektonických projektů i PR článků.

Další články

Rozhovor Miroslav Volařík

„Chce to více propagace vín z Česka,” říká Miroslav Volařík

Byznys

29. 4. 2025

Kateřina Rázlová

Přinášíme vám rozhovor s Miroslavem Volaříkem o zkušenostech ze zahraničí, digitalizaci a oblíbených vínech Čechů.

Rozhovor Ondřej KuchařPremium

„Letos otevřeme další dvě pobočky,” říká spoluzakladatel Zrno zrnko

Byznys

25. 4. 2025

Kateřina Rázlová

S Ondřejem Kuchařem o poctivé pekařině, lokálních dodavatelích, specifických procesech pečení i otevření nových poboček.

Nahoru